دبیر قرارگاه تحول آموزشی وزارت آموزش و پرورش در همایش معلم سازنده:

اجرای جزیره‌ای و غیرمنسجم سند تحول بنیادین یکی از مهمترین آسیب‌های اجرایی این سند است

زاهدان (پانا) - مشاور وزیر و دبیر قرارگاه تحول آموزشی وزارت آموزش و پرورش در همایش معلم سازنده گفت اجرای جزیره‌ای و غیرمنسجم سند تحول بنیادین آموزش و پرورش یکی از مهمترین آسیب‌های اجرایی این سند است که قرارگاه اجرایی سازی سند تحول برای جلوگیری از همین آسیب ایجاد شده است.

کد مطلب: ۱۳۰۲۵۰۷
لینک کوتاه کپی شد
اجرای جزیره‌ای و غیرمنسجم سند تحول بنیادین یکی از مهمترین آسیب‌های اجرایی این سند است

علی پارسانیا از طریق ارتباط ویدئو کنفرانس در همایش معلم سازنده که با حضور بیش از ۳۰۰ معلم سیستانی و بلوچستانی در اداره کل آموزش و پرورش استان برگزار شد، اظهار کرد: سند تحول بنیادین یک سند انسانی است و به همین دلیل دارای نقاط ضعفی نیز است. بر این اساس در خود این سند پیش بینی شده است که هر پنج سال یکبار بازبینی صورت گیرد.

وی با بیان اینکه در طول سال های گذشته در اجرای سند تحول بنیادین با اختلالات یا آسیب هایی مواجه بودیم، افزود: نخستین آسیب گسست بین راهکارها و برنامه ها و فعالیت های سالانه تعریف شده در سند است و در طراحی برنامه ها به اندازه کافی دقت نشده است.

پارسانیا ادامه داد: آسیب دوم وجود گسست بین فعالیت‌های واحدهای مختلف و نبود هم افزایی بین این واحدهاست به طوری که هر معاونت برنامه ها و فعالیت های متفاوتی دارد.

وی تصریح کرد: اگر در اجرای سند تحول بنیادین به دنبال تربیت شش ساحتی دانش آموزان هستیم باید توجه کنیم که این تربیت دارای یک سیر است که از مقطع ابتدایی آغاز شده و تا پایان دوره تحصیلی ادامه دارد و در این سیر هر کدام از معلمان، مدیران و ... یک نقش را برعهده دارند.

پارسانیا رویکرد دستوری و ابلاغی را سومین آسیب در اجرای سند تحول بنیادین عنوان کرد و گفت: تحول با رویکرد ابلاغی و دستوری امکان پذیر نیست، بلکه باید ابتدا رویکرد اقناعی و تحولی ایجاد کنیم و بین صف و ستاد رابطه تعاملی و ارتباط رفت و برگشتی وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: از طرفی به اقتضائات تحول در اجرای این سند توجه نکردیم، این در حالی است که بدون اینکه جامعه مخاطب (بدنه نظام آموزشی، دانش آموزان و خانواده ها) را با خود همراه کنیم، نمی توانیم به تحول دست یابیم.

پارسانیا نبود عزم ملی برای اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را یکی دیگر از آسیب های اجرایی شدن این سند عنوان کرد و گفت: در سند تحول برای سایر دستگاه ها نقشی تعریف نشده است در حالی که بسیاری از برنامه ها و فعالیت‌های این سند نیازمند همراهی سایر دستگاه ها است.

وی با اشاره به ضرورت گفتمان سازی تحول در جامعه برای اجرای صحیح سند تحول خاطرنشان کرد: گفتمان سازی نیازمند ساخت سریال، فیلم سینمایی، تولید تیزر، موشن گرافی و ... است که باید اعتبار ویژه ای هم داشته باشد.

پارسانیا ادامه داد: یکی از معضلات در اجرای سند تحول این بود که جایگاهی برای راهبری نداشتیم و از طرفی شاخصی برای نظارت نیز وجود نداشت.

مشاور وزیر و دبیر قرارگاه تحول آموزشی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: قرارگاه اجرایی سازی سند تحول بنیادین با هدف شناسایی این آسیب ها و رفع آن ایجاد شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار