مروری بر مهمترین اخبار اقتصادی در هفته‌ای که گذشت؛

از طرح ویژه مبارزه با قاچاق تا جمع‌آوری کمک‌فنرها و باتری‌های تقلبی خودرو

تهران (پانا) - یکی از مهمترین موانع توسعه اقتصاد در ایران موضوع قاچاق است و سال‌هاست دولت‌های مختلف با برنامه‌های متفاوت سعی بر مبارزه با این معضل را داشته‌اند و حالا وزارت صمت دولت سیزدهم هم بنا را بر مبارزه با قاچاق کالا گذاشته است و ابتدای امر به سراغ لوازم‌یدکی خودرو رفته است.

کد مطلب: ۱۲۷۲۳۹۳
لینک کوتاه کپی شد
از طرح ویژه مبارزه با قاچاق تا جمع‌آوری کمک‌فنرها و باتری‌های تقلبی خودرو

در اواخر سال 1400 سیدرضا فاطمی‌امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت خبر از طرح ویژه این وزارتخانه برای مبارزه با قاچاق کالا داد و اعلام کرد که لوازم یدکی خودرو، لوازم‌خانگی، آرایشی و بهداشتی، پوشاک و دخانیات، پنج اولویت نخست اجرایی این طرح در سطح کشور خواهند بود.

پیرو این طرح وزیر صمت در روز 14 فروردین اعلام کرد که در تاریخ 15 فروردین طرح جمع‌آوری باتری و کمک‌فنرهای قاچاق، تقلبی، بی‌کیفیت و غیراستاندارد آغاز می‌شود. وی سه اقدام برای اجرایی‌شدن این طرح عنوان کرده بود.

گام اول تعریف کد رهگیری برای باتری و کمک‌فنرها در کشور است. گام دوم، ایجاد شفافیت با سامانه جامع تجارت است که بر این اساس تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان و توزیع‌کنندگان قطعات یدکی در این سامانه اقدام به ثبت کالا کرده و کالاهایی که کد رهگیری در جریان شفافیت کالا دریافت نکنند و صورتحساب‌های آن‌ها در سامانه جامع تجارت ثبت نشود عملاً تقلبی و قاچاق به شمار خواهند رفت. سومین اقدام مورد تأکید وزارت صمت در این زمینه انتظام بخشی، ساماندهی و حرفه‌ای شدن نظام توزیع قطعات یدکی است.

برخورد قاطع با قاچاقچیان وجود ندارد

محمدرضا نجفی‌منش، رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازیان کشور در گفت‌وگو با پانا درباره بسترهای اجرایی‌شدن این طرح وزارت صمت گفت: «با توجه به اینکه زمان زیادی از اجرایی‌شدن این طرح نگذشته است نمی‌توان ارزیابی دقیقی از اجرای این طرح و تأثیر آن داشته باشیم. این موضوعی زمان‌بر است ولی در مجموع ما از اجرای این طرح حمایت می‌کنیم.»

نجفی‌منش با اشاره به اینکه انجمن قطعه‌سازان کشور از اجرای این طرح از سوی وزارت صمت استقبال می‌کند، افزود: «انجمن ما از همکاری برای اجرای این طرح استقبال می‌کند و چندین بار اعلام آمادگی کرده‌ایم و در مواردی بوده که کمک کرده‌ایم و قاچاقچیان را پیدا کرده‌ایم اما موضوع این است که با قاچاقچیان برخورد جدی نشده است. امیدواریم با برخورد جدی جلوی قاچاق این نوع لوازم‌یدکی خودرو گرفته شود. قانون برای مجازات این افراد داریم اما متأسفانه درست و قوی اجرا نمی‌شود.»

ثبت شناسه کالا در سامانه جامع تجارت مشکل دارد

سیدمهدی کاظمی، خزانه‌دار اتحادیه لوازم یدکی و ماشین‌آلات تهران در گفت‌وگو با پانا درباره طرح وزارت صمت برای مبارزه با لوازم یدکی تقلبی خودرو، درباره سابقه این طرح گفت: «در زمان ریاست جمهوری قبلی وزارت صمت طرح مبارزه با قاچاق کالای لوازم یدکی را ارائه کرد و تعداد 16 کالای اساسی مانند دینام، استارت، رینگ و پیستون و باتری و کمک‌فنر و غیره قرار بود شناسه کالا بگیرند و بعد به سراغ کالاهای اساسی دیگر بروند. البته ناگفته نماند قیمت ارز آن زمان بسیار متفاوت بود و بعد از تغییر ناگهانی قیمت ارز این طرح کلاً به فراموشی سپرده شد تا اینکه سال 99 دوباره زنده شد.»

وی درباره مهم‌ترین مشکلی که در این طرح وجود دارد گفت: «یکی از مشکلات فروشندگان ما کار با سامانه جامع تجارت است زیرا ابهامات زیادی وجود دارد و ورود و خروج برای درج کالا در این سامانه به‌درستی انجام نمی‌شود. مشکلات فنی بسیار زیادی دارد. درنهایت در این چندین روز درخواست کردیم که ابهامات در سامانه از بین برود و کارشناس‌های این طرح به اتحادیه آمده و فروشندگان هم بیایند و دوره آموزشی کار با این سامانه را آموزش ببینند اما تا این لحظه پاسخگو نبودند.»

صدور فاکتور رسمی را برای مبارزه با قاچاق جدی بگیریم

محمود نجفی‌سهی، عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه ‌سازان ایران در گفت‌وگو با پانا درباره موضوع پیگیری لوازم‌یدکی تقلبی از سوی وزارت صمت گفت: «این پیگیری کار راحتی نیست چون همه‌چیز کپی شده است حتی هولوگرام هم کپی شده و تشخیص این موضوع کار آسانی نیست.»

نجفی سهی درباره راهکار پیشنهادی‌اش برای مبارزه با قاچاق لوازم‌یدکی گفت: «ما برای مبارزه با قاچاق چندین سال است که فعالیت می‌کنیم و هزینه زیادی داده‌ایم ولی همچنان قاچاق افزایش داشته که کاهش نداشته است. بهترین راه این است که مالیات بر ارزش‌افزوده را کامل در مملکت اجرا کنیم و تمام فعالیت‌های اقتصادی ملزم به صدور فاکتور شوند ولو کسانیکه معاف از مالیات هستند و حتی افرادی که اطلاعات‌شان محرمانه است هم فاکتور رسمی برای کالای‌شان صادر کنند. البته در همان سیستم محرمانه باشند و اطلاعات‌شان به‌راحتی در اختیار نباشد اما صدور فاکتور رسمی تنها راه مبارزه با قاچاق لوازم‌یدکی خودرو است.»

عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه ‌سازان ایران با اشاره به اینکه قاچاق را به دو صورت تعریف می‌کند، اظهار کرد: «قاچاق رسمی و غیررسمی داریم. قاچاق رسمی شامل واردات همراه مسافر یا خدمه هواپیما و غیره است و مشخص نیست چه کسی کالا را می‌آورد یا می‌برد. اگر کالا به هر طریقی به مملکت بیاید و قرار باشد به دست مصرف‌کننده برسد باید فاکتور رسمی برایش صادر شود چون این فاکتور است که در سیستم ثبت می‌شود. اگر ورود این کالا مشخص نباشد یا ساخت مشخصی نداشته باشد نشان می‌دهد این کالا قاچاق بوده یا به طریق دیگری وارد مملکت شده است. در این شرایط این روش‌ها جواب نمی‌دهد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار