پانا بررسی کرد؛

تأثیر مبارزه با قاچاق لوازم‌یدکی بر قیمت خودرو

قاچاق لوازم‌یدکی مسبب بی‌کیفیتی خودرو شده است/ تحول در قطعه‌سازی منجر به نوآوری خودروسازی خواهد شد

تهران (پانا) - عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به‌احتمال گرانی موقت لوازم‌یدکی خودرو با اجرایی شدن طرح وزارت صمت برای جمع‌آوری لوازم‌یدکی قاچاق و تقلبی خودرو عنوان کرد که این طرح در بلندمدت به نفع مردم و خودسازی کشور است به شرط اینکه در اجرای طرح از تشکل‌ها کمک گرفته شود.

کد مطلب: ۱۲۷۳۹۶۹
لینک کوتاه کپی شد
تأثیر مبارزه با قاچاق لوازم‌یدکی بر قیمت خودرو

بعد از اجرایی‌شدن طرح وزارت صمت برای مبارزه با قاچاق لوازم‌یدکی خودرو که از 15 فروردین آغاز شده است بسیاری از تشکل‌های حوزه خودروسازی از این اقدام استقبال کردند اما به نحوه اجرا نقد دارند و معتقدند جمع‌کردن لوازم‌یدکی تقلبی و قاچاق نباید در کف بازار رخ دهد بلکه از منشأ این موضوع که مرزهاست باید جلوی واردات کالای قاچاق گرفته شود.

درهرصورت الزام وزارت صمت برای ثبت هر قطعه از لوازم‌یدکی خودرو در سامانه جامع تجارت اقدام مبارکی است که نیاز به استمرار و پیگیری دارد تا ثمراتش ماندگار شود.

قاچاق لوازم‌یدکی مسبب بی‌کیفیتی خودرو شده است

روح‌اله ایزدخواه، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با پانا درباره طرح وزارت صمت برای مبارزه با قاچاق لوازم‌ یدکی خودرو عنوان کرد: «مبارزه با قاچاق لوازم‌ یدکی کار درستی است که خیلی زودتر از این‌ها باید انجام می‌شد زیرا قطعه‌سازان ما در صنعت خودرو بیشتر از خودروسازان آسیب می‌بینند. از یک جهت با یک بازار لوازم‌یدکی بنجل و قاچاق طرف هستند که بازارشان را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و از سوی دیگر مطالباتشان از خودروسازان است که معوق می‌ماند و نقدینگی به جیب خودروساز می‌رود و نه قطعه‌ساز که همین باعث می‌شود که قطعه‌ساز قدرت به‌روزشدن خود را نداشته باشد. وقتی قطعات از تکنولوژی روز عقب ماند در نهایت خودرو بی‌کیفیت می‌شود.»

تحول در قطعه‌سازی منجر به نوآوری خودروسازی خواهد شد

ایزدخواه با اشاره به اینکه قطعه خودرو منجر به نوآوری در کیفیت خودرو می‌شود، اظهار کرد: «امروز اگر مردم از نبود کیفیت خودرو گله دارند، دلیل عمده‌اش به قطعه برمی‌گردد. در واقع اصل نوآوری در خودرو به موضوع قطعات گره خورده است. کیفیت قطعات مهم است و ازاین‌جهت هر اقدامی که باعث تقویت قطعه‌سازان شود قطعاً به بازار خودرو و بازار قطعات کمک می‌کند.»

ایزدخواه با بیان اینکه اقدام وزارت صمت برای مبارزه با قاچاق لوازم‌یدکی خودرو کار راحتی نیست، اظهار کرد:‌ «این اقدام وزارت صمت اگر جدی باشد می‌تواند بازار قاچاق لوازم‌یدکی را جمع کند و البته کار سختی است و یک انضباط دقیق و اجرای محکم نیاز دارد.»

تأثیر مبارزه با قاچاق لوازم‌یدکی بر قیمت خودرو

عضو کمیسیون صنایع و معاون مجلس شورای اسلامی درباره اثرگذاری اجرای طرح برافزایش احتمالی قیمت لوازم‌یدکی گفت: «در کوتاه‌مدت ممکن است قیمت‌ها به دلیل اجرای این طرح افزایش داشته باشند اما در میان‌مدت چون باعث بهبود وضعیت فعالیت کارخانه‌های قطعه‌سازی می‌شود و مقیاس تولیدشان را افزایش خواهد داد این اقدام قطعاً اثربخش است و درنهایت قیمت‌ها به حالت اول بازمی‌گردد.»

ایزدخواه با اشاره به ظرفیت قطعه‌سازی داخلی در کشور اظهار کرد: «ظرفیت قطعه‌سازی ما در کشور کم نیست اما این‌ها زیر ظرفیت کار می‌کنند و فاقد فن‌آوری مناسب‌اند، علتش این است که بازار قاچاق به آن‌ها ضربه محکمی زده است و حالا اجرای این طرح باعث بهبود کیفیت خودرو می‌شود.»

وی افزود: «در شرایط کنونی در حاشیه تهران تولیدات زیرزمینی داریم که غیرقانونی است برای مثال در گاوداری‌ها به‌طور غیرقانونی دستگاه گذاشته‌اند و قطعه غیرقانونی تولید می‌کنند که باید مدیریت شود.»

برای اجرای این نوع طرح‌ها باید تشکل‌ها و انجمن‌ها را جدی گرفت

ایزدخواه درباره نحوه اجرای این طرح اظهار کرد:‌ «روش اجرای مبارزه با قاچاق کالا مهم است. ظرفیت انجمن‌ها و تشکل‌ها را نباید نادیده گرفت و در این نوع طرح‌ها وزارت صمت حتماً باید از ظرفیت تشکل‌ها و انجمن‌ها استفاده کند زیرا این نوع اقدام‌ها یک تنه به دست دولتی‌ها پیش نمی‌رود و قطعاً اگر فقط دست دولتی‌ها باشد، ممکن است زمینه برخی مفاسد هم وجود داشته باشد. استفاده از ظرفیت نهادهای جمعی بخش صنعت مهم است. »

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار