محمود رفیعی:

بهترین راه شناسایی استعدادهای ورزشی، برنامه‌ریزی هدفمند در مدارس است

تهران (پانا) - ایران کشوری پهناور است که در جای جای آن استعدادهای زیادی دیده می‌شود و برای پرورش و شکوفایی این استعدادها باید برنامه‌های دقیقی داشت. استعداد‌هایی که اگر به درستی پرورش پیدا کنند موجب پیشرفت کشور خواهد شد.

کد مطلب: ۱۲۷۱۴۶۴
لینک کوتاه کپی شد
بهترین راه شناسایی استعدادهای ورزشی، برنامه‌ریزی هدفمند در مدارس است

مدارس یکی از ارکان اصلی شناسایی استعدادها در زمینه‌های گوناگون است. محمود رفیعی کارشناس مسئول تربیت بدنی منطقه ۱۳ و داور مسابقات فوتبال ایران، درباره علاقه خود به ورزش و قضاوت در فوتبال به پانا بیان کرد: «‌از دوران کودکی با توجه به جغرافیا و محله زندگی که علاقمندان زیادی به فوتبال داشت من به تماشای فوتبال بچه های بزرگتر از خودم می نشستم و با دقت نگاه می کردم و کم کم به فوتبال علاقمند شدم و در ادامه به دلیل گوناگونی رشته های فوتبال جذب مربیگری و قضاوت شدم.»

رفیعی با توجه به اینکه از سال ۲۰۰۵ وارد لیست رسمی فیفا برای قضاوت شده است و اطلاعاتی کامل و دقیقی راجع به فوتبال دارد، درباره گروه ایران در جام جهانی ۲۰۲۲ عنوان کرد: «جام جهانی سختی های خودش را دارد و نمی‌توان گفت که گروهی بسیار ساده است. در گروه ما کشور انگلستان حضور دارد که مهد فوتبال در دنیا است. مربی تیم ملی انگلیس هم در مصاحبه ای گفته است که شناختی از ایران ندارم. به امید خدا اگر مشکلی پیش نیاید انتهای بازی، نام ایران در ذهنشان باقی خواهد ماند. قرعه آمریکا هم قرعه بسیار جذابی است. ما قبلا در جام جهانی ۱۹۹۸ روبروی هم قرار گرفتیم و بردیم، در پلی آف اروپا هم شرایط خوب است. قطعا با تلاش و اعتماد به نفس بازیکنان می‌توانیم از گروهمان صعود کنیم، قرعه ما نسبت به ژاپن که در گروه مرگ قرار دارد و همچنین کره و عربستان بهتر است. ما بازیکنان تراز اولی را در اروپا داریم که شرایط خوبی دارند. مهدی طارمی یکی از بهترین مهاجم های حال حاضر لیگ پرتغال است. سردار آزمون، علیرضا جهانبخش، سامان قدوس، علی قلی زاده و تعداد بیشماری از بازیکنان حرفه ای و با استعداد در تیم ملی کشور ما وجود دارد و نکته حائز اهمیت این است که نباید تیم ما دچار حاشیه شود.»

رفیعی در رابطه با شناخت و پرورش استعداد دانش آموزان در زمینه های مختلف گفت: «‌اصول اولیه استعدادیابی به آموزش و پرورش بازمی‌گردد. یک دبیر ورزش مجرب می‌تواند سبب رشد و شکوفایی استعداد دانش‌آموزان شود. بهترین راه برای شناخت استعدادها، مدارس است که دانش آموزان در آنجا شناسایی می شوند و می توانند با پرورش استعداد خود به جایگاه مناسبی دست یابند.»

در دوران کرونا آسیب زیادی به دانش آموزان و بخش تربیت بدنی وارد شد. رفیعی در این باره افزود: «وقتی کرونا در جهان شیوع پیدا کرد چه در مدارس و چه باشگاه ها، فعالیت‌های ورزشی بسیار محدود شد. این اتفاق، بار سنگینی را روی دوش دانش آموزان گذاشت. وقتی همه به دنبال حفظ سلامتی خود از این بیماری بودند، اضافه وزن و کم تحرکی در این مدت بسیار افزایش پیدا کرد. اما خوشبختانه با توجه به روند نزولی بیماری کرونا در کشور و حضوری شدن مدارس، باید برای چند ماهی که در پیش داریم برنامه ریزی های جامع و خوبی را چه در سطح آموزش و پرورش و چه سازمان تربیت بدنی انجام دهیم تا دانش آموزان به شرایط قبل از کرونا بازگردند.»

با توجه به مجازی شدن کلاس های درس، فعالیت های ورزشی دانش آموزان در مدارس حذف شد و وظایف دبیران تربیت بدنی در این بازه زمانی دو چندان شد، رفیعی در این باره بیان کرد: «‌طبق آیین نامه و دستورالعملی که از ادارات به مدارس ابلاغ شد، دبیران تربیت بدنی ترغیب شدند با ساخت کلیپ و استفاده از محتواهای بخش ورزشی اپلیکیشن شاد، تا جایی که امکان دارد، دانش آموزان را به انجام ورزش در خانه علاقه مند کنند.»

این کارشناس مسئول تربیت بدنی منطقه ۱۳ راجع به بررسی اصولی مشکلات کم تحرکی در جامعه که رایج شده است تصریح کرد: «‌ریشه اصلی کم تحرکی به خانواده بازمی گردد. همانطور که در رژیم غذایی، متخصصان تغذیه از خانواده ها برای رعایت رژیم غذایی کمک می گیرند، در بخش ورزش هم، پدر و مادر حتی یک روز در هفته به همراه فرزند در پارک های جنگلی، راهپیمایی های خانوادگی به ورزش بپردازند یا اینکه خانواده ها با توجه به علاقه و استعداد فرزند، آنها را در باشگاه های ورزشی ثبت نام کنند، اگر این اتفاقات رخ دهد تاثیرگذار خواهد بود.»

رفیعی به دبیران تربیت بدنی در مورد فعال بودن زنگ ورزش در این ایام تاکید کرد: «با توجه به نزدیک شدن به زمان امتحانات در خرداد ماه درصد بالایی از دانش آموزان اولویت اصلی برنامه درسی را روی مطالعه جهت امتحانات گذاشتند و برگزار شدن زنگ های ورزش برای ایجاد روحیه و حفظ سلامتی در مدارس تنها کاری است که در زمان باقی مانده تا پایان سال تحصیلی می‌توان برای دانش آموزان انجام داد.»

رفیعی با اشاره به دانش آموزانی که به ورزش کمتر اهمیت می دهند اینگونه گفت:«زمانی که به تدریس مشغول بودم برای جذب دانش آموزانی که به ورزش علاقه نداشتند و اولویت آنها درس بود تلاش می کردم که آنها را با خلاقیت به سمت ورزش های مختلف با توجه به توانایی آنها جذب کنم تا بدنی سالم و ذهن بازی برای خواندن درس داشته باشند.»

رفیعی در مورد برگزاری مسابقات منطقه ای و استانی عنوان کرد:« در این شرایط و با ورود دانش آموزان به مدارس خیلی از دانش آموزان با شور و اشتیاق اعلام آمادگی برای شرکت در مسابقات ورزشی کردند و ما در حال حاضر پیگیر این مورد برای برگزاری مسابقات هستیم.»

وی در پایان سخنانش به دانش آموزان توصیه کرد:«همیشه ورزش حرفه ای یا به صورت سرگرمی را در برنامه های روزمره خود داشته باشید و برای نشاط و سلامتی جسم و روان در کنار ورزش بمانید.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار