آرمن ساروخانیان*

VAR؛ نیاز بی‌پاسخ

فوتبال به عنوان پرطرفدارترین ورزش جهان که همیشه در معرض قضاوت‌ها و نظرات کارشناسان و هواداران بوده چاره‌ای جز حرکت به سمت رفع ایرادها نداشته و در دهه‌های گذشته سیر تحولی دائمی را پشت سر گذاشته است.

کد مطلب: ۱۲۶۳۱۳۸
لینک کوتاه کپی شد

یکی از این نقایص اشتباهات داوری بود که در بازی‌های بزرگ منشأ بحث‌های زیادی می‌شد و فیفا بالاخره مجبور شد از کمک داوران ویدیویی (VAR) استفاده کند. هرچند تعداد زیادی از مربیان و تصمیم‌گیران با ورود تکنولوژی ویدیویی به داوری مخالف بودند، ولی فیفا برای کاستن از اشتباهاتی که می‌توانست حس عدالت را در مسابقات زیر سؤال ببرد سرانجام تسلیم شد.

VAR با وجود ایرادهایی که دارد به سرعت در فوتبال فراگیر شد و حالا در اکثر تورنمنت‌های بین‌المللی و لیگ‌های ملی از آن استفاده می‌شود. فوتبال ایران اما هنوز از این سیستم بی‌بهره است، هرچند هفته‌ای نیست که درباره تصمیمات داوری اختلاف نظری مطرح نشود. اکثر مربیان و باشگاه‌ها معتقدند که قربانی اشتباهات داوری شده‌اند و حق‌شان پایمال شده. این اعتراض‌ها در قالب مصاحبه‌های بعد از بازی یا بیانیه‌ها یکی از بحران‌های بزرگ فوتبال ایران در ماه‌های گذشته بوده. این گلایه‌ها که گاهی اغراق ‌شده و برای فرار از مسئولیت ناکامی‌‌هاست، آسیب شدیدی به تصویر لیگ برتر زده و حتی این حس را به هواداران القا می‌کند که نتایج خارج از زمین رقم می‌خورد.

این حس بی‌اعتمادی بزرگترین لطمه به اعتبار برند لیگ است و فدراسیون و سازمان لیگ باید هر چه زودتر راهکاری برای ترمیم این تصویر پیدا کنند. نیاز به بالا رفتن کیفیت داوری‌های لیگ مثل هر نیاز دیگری نمی‌تواند بی‌پاسخ بماند و اقدام باشگاه سپاهان برای تست VAR هم واکنشی به انفعال تصمیم‌گیران فوتبال است.

فدراسیون می‌تواند ادعا کند که تصمیم سپاهان خارج از حوزه اختیارات این باشگاه بوده و سراغ جریمه آنها برود، ولی مجازات باشگاه اصفهانی پاسخی به خواسته باشگاه‌ها و هواداران برای کاهش اشتباهات داوران نیست و به جای برخورد قهری باید هرچه زودتر راهی برای ورود تکنولوژی ویدیویی به مسابقات لیگ برتر پیدا شود، حتی اگر با کمک باشگاه‌ها باشد.

*روزنامه‌نگار

منبع: ایران ورزشی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار