رسول مجیدی*

جنگ روانی یا توهم جنگ روانی؟

وقتی تیم ملی در گروهی افتاد که انگلیس و آمریکا هم پیش از این در آن افتاده بودند، همه لبخند رضایتی بر لب داشتند. انگلیسی‌ها، آمریکایی‌ها و ایرانی‌ها.

کد مطلب: ۱۲۶۸۰۸۳
لینک کوتاه کپی شد

انگلیس به عنوان یکی از مدعیان اصلی فتح جام، تیمی که همین چندماه پیش به فینال جام ملت‌های اروپا رسید و 4 سال پیش هم تا جمع 4 تیم نهایی جام جهانی صعود کرده بود، خود را برای قهرمان شدن در جام آماده کرده.

امریکا به عنوان تیمی که در یک دهه گذشته، سرمایه‌گذاری زیادی در فوتبالش کرده بازیکنان تراز اولی همچون پولوسیچ در تیم چلسی را دارد. به غیر از این وستون مک‌کنی هافبک آنها جایگاه نسبتاً ثابتی در یوونتوس دارد. سرجیو دست هم که در سمت راست بارسلونا برای خودش جایگاه ثابتی دست و پا کرده. پس آنها هم با توجه به پتانسیل‌شان اعتقاد دارند می‌توانند بعد از انگلیس به مرحله حذفی برسند.

تیم ملی ما هم البته دقیقاً چنین هدف و رؤیایی دارد. چه برنده پلی‌آف اروپا و چه تیم امریکا به هر حال یک قدرت درجه یک فوتبال دنیا نیستند و هواداران فوتبال ایران به خود حق می‌دهند که رؤیای حضور در مرحله یک هشتم نهایی را داشته باشند.

نکته مهم در این میان واکنش‌ها به این همگروهی است. روزنامه‌های انگلیسی از این قرعه بسیار استقبال کرده‌اند. حتی روزنامه‌های زردشان مثل سان که در خود انگلیس هم خیلی جدی گرفته نمی‌شوند، تیتر زده‌اند «خدا را شکر با ایران بازی می‌کنیم». تیتری که دیروز هم توسط روزنامه‌های ایرانی پاسخ گرفت. اما شاید مهم‌تر واکنش برای مربیان باشد. واکنشی که در چند روز گذشته جنجالی هم شده است.

گرت ساوت‌گیت، مرد آرام و متین فوتبال انگلیس که بعد از آن خراب کردن پنالتی در یورو 96 مدت‌ها به کنج خلوت خزیده بود، بعد از مشخص شدن قرعه‌اش در مصاحبه‌ای گفت: «از ایران شناختی ندارد و در این مدت تمرکزش روی مسابقات آسیا نبوده.»

جمله‌ای صادقانه و بدون توهین که البته برخی رسانه‌ها اصرار دارند بگویند ساوت‌گیت جنگ روانی را آغاز کرده و حتی برخی از بازیکنان و مربیان تیم ملی را هم شورانیده‌اند که چرا ساکت نشسته‌اید.

واقعیت این است که هر کسی آن مصاحبه را به زبان انگلیسی دیده باشد اصلاً نمی‌تواند برداشت بدی از این کلمات کند. ساوت‌گیت گفته تمرکزش روی مسابقات خودشان بوده و بازی از ایران ندیده. قاعدتاً در هفته‌های پیش رو تیم آنالیز او بازی‌های ایران را می‌بینند و شاید اگر چند روز دیگر این سؤال از ساوت‌گیت شود جواب دیگری بدهد.

کاش در روزهای آینده کمک کنیم همه از این جام جهانی پیش رو لذت ببرند نه اینکه برای جذب کلیک بیشتر تیترهای جنجالی از مصاحبه‌های معمولی دربیاوریم.

*رونامه‌‍‌نگار

منبع: ایران ورزشی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار