رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران در گفت‌وگو با پانا؛

افزایش سرعت‌گیرها و موانع، ایمنی شهر را کاهش داده است

تهران (پانا) - رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران معتقد است که گاهی موانعی که برای انضباط شهری و ایمنی در معابر شهری ایجاد می‌شود ایمنی شهر را کاهش داده و موجب تصادفات می‌شوند.

کد مطلب: ۱۲۶۲۴۶۷
لینک کوتاه کپی شد
افزایش سرعت‌گیرها و موانع، ایمنی شهر را کاهش داده است

سید جعفر تشکری هاشمی در گفت‌وگو با پانا درخصوص موانع زیادی که در معابر شهری تهران وجود دارد، گفت: «یکی از اقدامات اشتباه در شهر این است که می‌خواهیم با روش‌های سخت‌افزاری با موانع فیزیکی نظم و انضباط شهری و ایمنی را به وجود بیاوریم، در حالی که این روش‌ها نه تنها اثربخشی لازم را ندارند، بلکه گاهی اوقات همین موانع باعث کاهش ایمنی می‌شوند. ترمز گرفتن روی سرعت‌گیرها موجب تصادفات می‌شود و حوادث دیگری را رقم می‌زند.»

وی ادامه داد: «نصب یکسری دستک‌ها در پیاده‌روها مانع حرکت عابران پیاده‌ می‌شود. به جای این که بتوانیم مردم را با قوانین و انضباط شهری آشنا کنیم، تلاش می‌کنیم با موانع فیزیکی این کار را انجام دهیم و اینها پر هزینه، بی‌نتیجه و گاهی اوقات دردسرساز و حادثه‌آفرین هستند؛ بنابراین حتماً با این روش‌ها مخالفیم و باید با روش‌های مناسب این موانع را از خیابان‌ها حذف کنیم و در عوض با شیوه‌هایی مشارکت مردم را بطلبیم به گونه‌ای که انضباط و ایمنی را رعایت کنند و هم برای شهرداری هزینه‌تراشی نکنیم، هم برای حذف موانعی که نصب کردیم، هزینه نکنیم و علاوه بر آن مردم را به مسئولیت‌پذیری عادت دهیم.»

تشکری هاشمی در پاسخ به این پرسش که آیا برای مانع‌زدایی از معابر سطح شهر نیاز به قوانین تازه و نظارت بر اجرای آن نداریم، گفت: «در شهر قانون کم نداریم و گاهی اوقات تعدد قوانین دست و پاگیر است. در مورد موتورسیکلت‌سواران قوانین متعددی داریم ولی مهمترین مشکل این است که زیرساخت‌های فرهنگی آن کار را فراهم نمی‌کنیم و مشارکت مردم در اجرای قوانین دیده نمی‌شود و گاهی اوقات قوانینی که نوشته می‌شوند نقش بازدارندگی لازم را ندارند. بنابراین نباید در حوزه‌های سخت‌افزاری ورود پیدا کنیم و باید در قوانین به نقش بازدارندگی آنها بیشتر عمل کنیم و مهمتر از همه باید با آموزش و مهارت‌آموزی مردم از وقوع تخلفات پیشگیری کنیم به جای آن که بخواهیم از روش‌های سلبی استفاده کنیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار