معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران:

سواد مالی ضرورتی اجتناب‌ناپذیر در عصر فعلی است

تهران (پانا) - معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران در وبینار زنگ دانش که به همت اداره کل شهرستان‌های تهران با موضوع روانشناسی ثروت برگزار شد، بر اهمیت آموزش سواد مالی تاکید کرد و آن را ضرورتی اجتناب‌ناپذیر در عصر فعلی عنوان کرد.

کد مطلب: ۱۲۵۴۶۸۵
لینک کوتاه کپی شد
سواد مالی ضرورتی اجتناب‌ناپذیر در عصر فعلی است

یوسف بهارلو، در این وبینار که با محوریت روانشناسی ثروت برگزار شد، با تاکید بر ضرورت آموزش مفاهیم اولیه سواد مالی در بدو کودکی به فرزندان، اظهار کرد: روانشناسی ثروت، مقوله ای ذیل مبحث سواد مالی است که اگر مفاهیم اولیه و اساسی سواد مالی را در بدو کودکی به فرزندان و سپس برای دانش آموزان آموزش دهیم، قطعا نتایج پرباری دربر دارد و با تداوم روند آموزش مدیریت مفاهیم مالی جامعه ای با نتایج اقتصادی بالاتر خواهیم داشت.

وی در توصیف نتایج تحقیقات علمی ثابت شده در بحث تربیت سواد مالی عنوان کرد: توصیف نتایج تحقیقات علمی ثابت شده، نشان می‌دهد که کودکانی که از بدو دوران تربیت سواد مالی را آموزش دیده‌اند، در آینده خود احتمال موفقیت مالی بیشتری از سایر افراد که فاقد این توانمندی هستند؛ دارا خواهند بود.

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران، در مورد نرخ سواد مالی در کشور ایران گفت: نرخ سواد مالی در کشور ایران حدود بیست درصد است که این نرخ در کشورهایی مثل نروژ و سوئد حدود 73 درصد است، پس توسعه سواد مالی مبحثی ضروری در روند پیشرفت کشورها است.

وی ارتباط سواد مالی و روانشناسی ثروت را در قرآن اینگونه بیان کرد: در قرآن کریم از واژه ثروت تحت عنوان نعمت یاد شده است. ثروت واژه‌ای عام است؛ ثروت می‌تواند فرزند صالح، اعمال نیک، رفتار خوب، سلامتی، عشق و دوست خوب باشد؛ اما در مباحث ثروت مالی منظور از طرح ثروت بیشتر بحث پول است. باید مد نظر داشته باشیم که هر فردی ویژگی های خاص خود را دارد که خداوند در وجود او قرار داده است، بنابراین به خاطر ویژگی‌های شخصی، برداشت‌ها و تجربیات هر فرد متفاوت است.

بهارلو افزود: در ضمیر ناخودآگاه همه انسان ها یک طرح اولیه‌ای از ثروت شکل گرفته است که تصمیمات مالی در زندگی بر اساس این طرح اولیه شکل می‌گیرد و جالب است که بدانیم این طرح اولیه در ذهن ما در خصوص دانش مالی، گاها یک طرح ریشه‌داری نیست و طرح اولیه غلطی در ذهن ما شکل گرفته است که موجب خطاهای شناختی ما گردیده است. همین طرح شناختی غلط موجب شکست ما در تصمیمات اقتصادی شده است؛ به عبارتی هر چه بیشتر تلاش می کنیم به موفقیت چندانی نائل نمی‌شویم.

وی یکی از چالش‌برانگیزترین مسائل هر آدمی را ترس او دانست و اظهار کرد: ترس از از دست دادن پول و شکست در تصمیمات مالی از ترس‌های چالش‌برانگیز هر فرد است؛ بنابراین طبیعتا لازم است که به سطوح اولیه نیازهای زیستی خود بر اساس هرم مازلو جامه غنا بپوشانیم؛ اما همین ترس و رضایت به حداقل‌ها موجب از دست دادن فرصت‌ها شده است و گاهی در اندیشه ما این شکست‌ها به تقدیر تعبیر شده در حالی که این سرنوشت انتخاب ما است.

این کارشناس، طرح شناختی افراد را نسبت به دانش مالی خود نیازمند تغییر دانست و تصریح کرد: در محیط اداری علی‌الخصوص در جامعه فرهنگیان ترسی وجود دارد که موجب شده است به یک زندگی یکنواخت روی بیاوریم و هیچ تغییری را در آن به وجود نیاوریم؛ در حالی که این طرح شناختی افراد نیازمند تغییر است و لازم است از طریق ذهن خود که یک جعبه ابزار است بتوانیم شناخت خودمان را نسبت به محیط تغییر دهیم و دانش مالی خود را توسعه بخشیم.

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران، سواد مالی را یکی از مفاهیم نوین اقتصادی دانست و اضافه کرد: بسیاری از نظریه‌پردازان اقتصادی بر سواد مالی تمرکز کرده و درباره اهمیت آن بحث می‌کنند؛ این مفهوم به فرد کمک می‌کند تا انتخاب‌های مالی صحیحی انجام دهد و بتوانید با اطمینان سرمایه خود را مدیریت کرده و رشد دهد. وقتی در زمینه مالی باسواد هستیم، می‌توانیم درآمد خود را همزمان به اهداف مختلف از جمله هزینه‌های جاری، بلکه برای پس انداز، بازپرداخت بدهی و.. اختصاص دهیم. با داشتن سواد در این زمینه می‌توان با اطمینان خاطر در بازار مالی گشت بزنیم و ابزار لازم را برای تحقیق دقیق در مورد مواردی مانند وام، کارت های اعتباری و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در اختیار داشته باشیم.

وی افزایش دانش مالی را کمک کننده مواردی از قبیل ایجاد ثروت، محافظت از خود در مواقع اضطراری، دستیابی به اهداف، تأمین آینده خانوادگی، برنامه‌ریزی برای بازنشستگی، داشتن زندگی بدون استرس عنوان کرد و افزود: در تحقیقی که در آمریکا بر روی برندگان لاتاری انجام شده است، بسیاری از برندگان لاتاری ثروت خود را از دست داده‌اند و نتوانسته‌اند بر روی این سرمایه مدیریت داشته باشند حتی برخی از این افراد دست به خودکشی زده‌اند، که تجربه جالبی در عدم مدیریت ثروت افراد را رقم زده است.

بهارلو در پایان گفت: فراموش نکنیم که دانش، همواره حس قدرت به همراه دارد. افزایش سواد مالی و اقتصادی یک نیاز لوکس نیست، بلکه یک ضرورت است. درک مدیریت پول به افراد کمک می‌کند تا کنترل امور مالی خود را در دست بگیرند؛ در حالت ایده‌آل، با داشتن دانش مالی قوی، وقتی که به مدیریت پول اطمینان دارید، می‌توانید انرژی خود را در جاهای دیگر زندگی متمرکز کنید؛ بخش هایی از زندگی که پول نمی‌تواند آنها را بخرد.

خبرنگار: سمیه نیک فکر

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار