در گفت‌وگو با پانا

هادی محقق: فقط 5 دقیقه از فیلم 95 دقیقه‌ای‌ام دیالوگ دارد

تهران (پانا) - سید هادی محقق که با «درب» در چهلمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد، گفت این فیلم بسیار کم دیالوگ و مبتنی بر تصویر است. شاید بتوان گفت کلا «درب» 5 دقیقه دیالوگ دارد.

کد مطلب: ۱۲۵۳۹۷۶
لینک کوتاه کپی شد
هادی محقق: فقط 5 دقیقه از فیلم 95 دقیقه‌ای‌ام دیالوگ دارد

سید هادی محقق از آن دست فیلمسازانی است که با فیلمی کم بودجه و تجربی در چهلمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد و قرار است با آثار پرهزینه و پروداکشنی چون «دسته دختران» به رقابت بپردازد. پانا با او درباره جدیدترین فیلمش «درب» و فضای آن به گفتگو نشسته ایم.

اسم جالبی برای فیلمتان انتخاب کرده‌اید این اسم به چه معناست؟

این واژه به معنای زمین سفت است. قرار بود در روستایی به نام «درب» کار کنیم اما به مرور زمان لوکیشن تغییر کرد و چون نسبت معنایی با کاراکترها و جهان فیلمنامه داشت به همین دلیل نام فیلم را تغییر ندادیم.

این فیلم روایتگر مامور اداره برقی است که قرار است برق خانه‌ای تَک و دورافتاده را وصل کند. مسلما لوکیشنی بکر برای کار انتخاب کردید. فیلم در کجا فیلمبرداری شده و آیا تجربه زیست در آن لوکیشن را داشتید؟

دهدشت در یاسوج لوکیشن فیلم ماست که زادگاه من است و طبیعتی باصلابت و بکر دارد. الزاما در لوکیشن ها زندگی نکرده ام و تنها این فضا را می شناسم. در هر فرصتی به این مکان سفر می‌کنم چون منبع آرامشی برای من است. در فیلم چهارمم هم فضای روستایی را انتخاب کردم چون تصورات ذهنی ای که دارم در اینجا قابل تعریف تر است. فضای شهر خشونت ها و چالش هایی دارد که با روحیه من چندان همخوانی ندارد.

پس در این فیلم شاهد خلق لوکیشن‌های تازه و موضوع جدید هستیم.

خود را مستحق چنین ادعایی نمی دانم. سینما شأنی بالاتر از سرگرمی دارد و استحاله کننده است. سینما جایگاه رفیعی دارد و چون با نسبت معنا سر و کار دارد مثل شعر و موسیقی می تواند فرد را با خود همراه کند تا با استفاده از نکاتی به زندگی اش کمک شود.

علاوه بر کارگردانی در «دِرب» بازی هم کرده‌اید این تصمیم برای کاهش هزینه‌ها بود یا بازیگری نیافتید؟

جزییاتی در نقش وجود داشت که تنها خودم آگاه بودم. چند نفری را مقابل دوربین تست کردیم اما آنچه مدنظر داشتم نتوانستم در بازی این افراد پیدا کنم به همین دلیل خودم در فیلم بازی کردم چون «دِرب» فیلم جزییات است.

این فیلم جزء فیلم‌های کم بازیگر است؟

به لحاظ چهره بله.

با این اوصاف و با وجود فیلم هایی که چندین سوپراستار در آن ها به ایفای نقش پرداخته‌اند آیا امکان رقابت در فجر را دارید؟

درست است که این فیلم کم بودجه است اما به هرحال هر فیلمی که وارد رقابت سیمرغ می شود امکان رقابت با دیگر فیلم ها را دارد.

آیا این فیلم می‌تواند با انواع مختلف مخاطبان ارتباط برقرار کند؟

بله صد در صد فیلم این استعداد را دارد. این فیلم برای آموزش و پرورش به ویژه برای نوجوانان بسیار مناسب است. درست است که فیلم برای بزرگسالان تولید شده اما به نظرم با به تصویر کشیدن شرایط زیستی آدم ها و عدم بی تفاوتی به محیط پیرامون می تواند برای نوجوانان راهگشا باشد.

فیلم را برای اکران در گروه هنر و تجربه ساختید؟

خیر، برای سینما این فیلم را ساختم و به فکر دسته بندی آن نبودم.

کاراکترهای حاضر در فیلم گویش محلی دارند؟

بله، گویش کاراکترها لری بویراحمدی است البته این فیلم بسیار کم دیالوگ و مبتنی بر تصویر است. شاید بتوان گفت کلا «درب» 5 دقیقه دیالوگ دارد.

پس وارد فضایی مستندگونه می شویم؟

بله خیلی نمایش گری ندارد و صاف، ساده و صمیمی موضوع را بیان می‌کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار