آش کاردین ، مخصوص روزهای سرد زمستانی

اردل(پانا)-آش کاردین یا کاردیم غذای مخصوص این روزهای سرد و زمستانی مردم شهرستان اردل و دیگر مناطق استان چهارمحال و بختیاری است.

کد مطلب: ۱۲۵۳۷۷۱
لینک کوتاه کپی شد
آش کاردین ، مخصوص روزهای سرد زمستانی

آش کاردین نوعی از آش های ایرانی است که در محدوده جنوب غربی زاگرس به ویژه در مناطق لُرنشین پخته می شود . در منطقه بختیاری ، برای پخت این آش از دو نوع گیاه استفاده می کنند که به نام های کاردین و کُهلیر شناخته می شوند که فصل رویش آنها اواخر زمستان و دو ماه اول بهار است که این گیاهان به صورت خام برای انسان قابل مصرف نیست.

طرز تهیه این آش بدین صورت است که سبزی کاردین ، برنج گرده( برنج آش) و جوی نیم کوب یا گندم همراه با مقداری آب که مواد را کامل بپوشاند حرارت داده می شوند. سنجش حرارت کافی با فروکردن انگشت در مواد انجام می‌گیرد و زمانی که دیگر نتوان انگشت را درون مواد نگه داشت حرارت دهی متوقف می‌شود.

پس از اینکه ولرم شد مانند ماست زنی به آن مخمر ویژهٔ آش اضافه می‌کنند و در ظرف را بسته ، در پارچه می‌پیچند تا گرمای آن حفظ شود و تا یک روز در این حالت باقی می ماند.

روز بعد مقداری از مایه را به عنوان مخمر برای دفعات بعد برداشته و به بقیه مقداری نمک اضافه می‌کنند و می‌جوشانند، پس از حدود یک ساعت آش حاضر است .

خبرنگار پانا : حنانه رئیسی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار