«فتیر» نان شیرینی محلی سامان

سامان(پانا) - فتیر نان محلی شهرستان سامان است که در مناسبت‌های مختلف طبخ می‌شود.

کد مطلب: ۱۲۰۲۸۲۲
لینک کوتاه کپی شد
«فتیر» نان شیرینی محلی سامان

اصطلاحاً به نانی که تازه نیست،‌ فطیر (‌فتیر) می‌گویند. اما این اصطلاح از کجا و چرا آمده است؟‌ ماجرا از این قرار است که برای تولید نان فطیر از «خمیر مایه»‌ استفاده نمی‌کنند. به همین دلیل هم این نان بافت خاصی داشته و حالت بیات شده دارد. در واقع خمیر این نان مانند نان‌های دیگر نرسیده است! به بعضی از شیرینی‌هایی که در بعضی شهرهای کشور پخته می‌شود هم ‌فطیر می‌گویند. ماده اولیه نان فطیر،‌ آرد،‌ تخم‌مرغ و شکر است. این نان را هم در تنور می‌پزند. فطیر انواع مختلفی شامل «کسمه» و «شیرمال» دارد.

زهرا محبی یکی از بانوان خوش سلیقه این شهرستان درباره تهیه فطیر محلی توضیحاتی داده است.

او در ادامه مواد لازم برای تهیه فطیر محلی را عنوان کرد :
سه پیمانه آرد ، دو پیمانه شکر ، یک پیمانه روغن مایه ، پنج عدد تخمه مرغ ، آب و شیر هم به اندازه کافی، دارچین ، زعفران وکنجد بستگی به سلیقه افراد دارد .

وی در ادامه افزود: پودر خمیر ترش را با یک قاشق غذاخوری شکر و آب ولرم( گرمای مناسب آب ولرم باید 40 درجه سانتی گراد باشد) مخلوط کنید و در جای نسبتا گرمی قرار دهید تا آماده شود.

سپس یک پیمانه آرد را با بقیه شکر ، نمک و آب ولرم مخلوط کنید و بعد از 10 دقیقه به مایه خمیر ترش اضافه کنید و 10 دقیقه دیگر به مواد استراحت دهید.

بعد روغن مایع را هم اضافه کنید و هم بزنید. بقیه آرد را هم کم کم به مایه نان اضافه کنید و هم بزنید تا مایه نان به خمیر تبدیل شود .تا جایی که با دست بتوان خمیر را ورز داد و خمیر به دست نچسبد.

وی می گوید : روی خمیر آماده شده را بپوشانید و خمیر را به مدت 2 ساعت در جای نسبتا گرمی قرار دهید تا زمانی که حجم آن 2 برابر شود.

گردو ، شکر و دارچین را با هم مخلوط کنید تا برای وسط فطیر استفاده کنید.

روی سطح صافی مقداری آرد بپوشانید و از خمیر گلوله های به اندازه 100 گرم جدا کنید و با وردنه آن را باز کنید .

محبی ادامه داد : بعد مقداری از مخلوط گردو و شکر را در وسط نان قرار دهید و اطراف خمیر را به وسط آن جمع کنید و ببندید . بعد نان را با دست پهن کنید.

نان را به مدت 10 دقیقه در سینی چرب شده قرار دهید تا استراحت کند، بعد روی خمیر فطیر کمی روغن بمالید و کنجد بپاشید.

اگر خمیر به دست چسبید، کمی آرد و روغن مایع علاوه بر پیمانه های داده شده، اضافه کنید تا چسبندگی خمیر از بین برود.

محبی در پایان افزود: پخت فطیر محلی بستگی به سلیقه مردم دارد اقوام ها و ایل های مختلف مانند مردمان عشایر نشین این فطیر را در تنور های زمینی پخت میکنند اما در شهر ها این روش بسیار مدرن صورت میگیرد و در فر های مختلف پخت می‌شود.


خبرنگار دانش آموز نگین رحیمی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار