«آبریز» غذای محلی چهار محال و بختیاری 

شهرکرد( پانا) - غذاهای محلی هر منطقه بیانگر فرهنگ و شرایط زندگی در همان مکان است.

کد مطلب: ۱۲۴۰۲۸۸
لینک کوتاه کپی شد
«آبریز» غذای محلی چهار محال و بختیاری 

در استان چهارمحال و بختیاری به دلیل وجود فرهنگ های مختلف غذاهای متنوع و فراوانی طبخ می شود.

توران علیبیگی یکی از اهالی استان چهار محال و بختیاری درباره طبخ یکی از این غذاها می گوید: یکی از غذا های محلی استان چهار محال و بختیاری«آبریز» است ،اما بیشتر، عشایر بختیاری این غذا را تهیه می‌کنند.

علیبیگی در خصوص وجه تسمه این غذا می گوید: نام دیگر آبریز«آوبریز» است که بر خلاف نامش ،آب در آن استفاده نمی شود! درحقیقت گوشت را درون قابلمه می‌ریزند و در آن را می گذارند، بخاری که به در قابلمه می‌رسد سرد می‌شود و به صورت قطرات ریز به درون ظرف بر می گردد، به همین دلیل این غذا را آبریز یا به زبان محلی«آوبریز» می گویند. همچنین «بریز» در زبان محلی یعنی سرخ کردن و برشته شدن، و آوبریز یعنی گوشتی که با آب خودش بپزد و برشته شود.

اودر ادامه عنوان می‌کند: آبریز یک غذای محلی بسیار لذیذ است که برای تهیه آن به پیاز ، گوشت،ترشی ناردون (انار دانه‌دانه شده) یا انار خشک شده ،آب،ادویه و نمک،سیب زمینی احتیاج داریم.

او در خصوص طرز تهیه این غذا توضیح می دهد:برای تهیه این غذای خوشمزه محلی باید گوشت ها را به قطعه های ریز خرد کرد و با مقداری پیاز خرد شده تفت دهیم و کمی زرد چوبه به آن اضافه کنیم و مقداری کمی آب به آن اضافه کرده و روی حرارت بسیار کم گذاشته و درب ظرف را محکم کرده تا بخار به غذا بر گردد، بعد ازآن گوشت خوب پخته شد آب ناردونی را که قبلا خیس خورده را به غذا اضافه کرده و دوباره با حرارت ملایم می پزیم تا جا بیفتد و مقداری دانه ناردون به غذا اضافه می کنیم .

این غذا به تنهایی یا با برنج و نان قابل استفاده است.

خبرنگار پانا:فاطمه آقابابایی بنی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار