محمودزاده: «معلم» عنصر اصلی اجرای سند تحول بنیادین است

توسعه رشته‌های فنی حرفه‌ای و کاردانش در مدارس غیردولتی در دستور کار وزارت آموزش و پرورش است

ارومیه (پانا) - معاون وزیر آموزش و پرورش معلم را عنصر اصلی در اجرای سند تحول بنیادین دانست.

کد مطلب: ۱۲۵۳۰۵۰
لینک کوتاه کپی شد
محمودزاده: «معلم» عنصر اصلی اجرای سند تحول بنیادین است

احمد محمودزاده در گفت و گو با پانا سند تحول بنیادین را نقشه راه آموزش و پرورش خواند و گفت: «آموزش و پرورش، امروز راهی به غیر از اجرای سند تحول بنیادین ندارد چراکه بر اساس نظر مقام معظم رهبری، این سند تنها نسخه شفابخش نظام تعلیم و تربیت است.»

وی با اشاره به گلایه مقام معظم رهبری در سال ۱۳۹۷ در دانشگاه فرهنگیان مبنی بر اجرای ده درصدی سند تحول بنیادین، روند پیگیری اجرای این سند در سالهای گذشته را مورد قبول ندانست و از تشکیل قرارگاه عدالت تربیتی در حوزه سخت افزاری همچون امکانات و تجهیزات و در حوزه نرم افزاری از قبیل تولید محتوا و نیروی انسانی و همچنین قرارگاه سند تحول بنیادین در وزارت آموزش و پرورش خبر داد.
محمودزاده با اشاره به موضوع رتبه بندی فرهنگیان و ارتباط آن با سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیز گفت: موضوع نیروی انسانی درچهار هدف عملیاتی از ۲۳ هدف عملیاتی مربوط به سند تحول بنیادین است که به صراحت مورد تاکید جدی وزیر آموزش وپرورش قرار گرفته است نیروی انسانی در آموزش و پرورش در یک گام فراتر قرار دارد چراکه تربیت نسل آینده در اختیار معلم است، ودر بیانیه گام دوم انقلاب نیروی انسانی و تعلیم و تربیت از عناصر کلیدی تمدن سازی است . وی اظهار کرد: رتبه بندی معلمان که امروز خواسته قشر فرهنگی بوده با تأکیدات صریح در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش قرار دارد این بدین معناست که با اجرای صحیح و دقیق سند تحول بنیادین، موضوع رتبه بندی نیز اجرا می شود.

معاون وزیر و رییس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت های مردمی وزارت آموزش و پرورش، تعداد دانش آموزان مشغول به تحصیل در مدارس غیردولتی را بالغ بر یک میلیون و ۸۰۰ هزار دانش آموز اعلام کرد و گفت: «در هیچ کشوری مأموریت تعلیم و تربیت برعهده یک مجموعه صرف نیست و مشارکت در بخش های مختلف را می طلبد؛ در نظام آموزش و پرورش ایران نیز مدارس غیردولتی موضوع مشارکت را اجرا می کنند. هم اکنون حدود ۱۳ درصد از کل دانش آموزان در مدارس غیر دولتی تحصیل می کنند.»

به گفته محمودزاده از سال آینده طرح مدرسه شیشه ای در مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی اجرایی خواهد شد. با این طرح تمام فعالیت های مدارس غیر دولتی از ثبت نام و صدور مجوز تا شهریه و روند فعالیت این مدارس به صورت شفاف قابل دسترس بوده و نظارت بر عملکرد این مدارس نیز از طریق همین سامانه با دقت بیشتری انجام می شود


محمودزاده گفت: «توسعه کمی و کیفی در بخش های مختلف به خصوص توسعه رشته های فنی حرفه ای و کاردانش و کیفیت بخشی موضوعات تربیتی در کنار استقرار سند تحول بنیادین، از جمله اولویت های سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش است.»

وی در این خصوص ادامه داد: «نیروی انسانی مشغول به کار در مدارس دولتی یکی از دغدغه های اصلی مجموعه است که علاوه بر برنامه ریزی برای ارتقای وضعیت شغلی، توانمندسازی معلمین و مربیان بهره مندی از امکانات موجود در آموزش و پرورش و موضوع پوشش بیمه ای آنان را در دستور کار قرار دارد و در این راستابرنامه ریزی های لازم در حال اجرا است.»

به گفته محمودزاده «از سال آینده طرح مدرسه شیشه ای در سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی اجرایی خواهد شد. با این طرح تمام فعالیت های مدارس غیر دولتی از ثبت نام و صدور مجوز تا شهریه و روند فعالیت این مدارس به صورت شفاف قابل دسترس بوده و نظارت برعملکرد این مدارس نیز از طریق همین سامانه با دقت بیشتری انجام می شود.»

وی در پایان در رابطه با وضعیت استان آذربایجان غربی در شاخص های مختلف گفت: «استان آذربایجان غربی یکی از استان های خاص و منحصر به فرد کشور است که تعداد زیادی از مناطق و شهرستان های آن در مناطق مرزی قرار دارند و بعضا دسترسی و خدمات رسانی به سختی در آنها محقق می شود، از سویی نیز وضعیت فضاهای آموزشی و تراکم کلاسی از حد استاندارد فاصله زیادی دارد؛ با این حال پوشش مقطع ابتدایی در استان بیش از ۹۸ درصد است که نشان از برنامه ریزی دقیق مسئولین استانی دارد؛ ضمن تشکر از مدیریت سابق آموزش و پرورش، امیدواریم با استقرار تیم مدیریتی جدید در استان وضعیت استان در شاخص های عمومی و اختصاصی بیش از این ارتقا یابد.»

خبرنگار: سینا میرزامحمدی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار