بقعه جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی صاحب سند تک برگی درسیستم حدنگار شد

اردبیل(پانا) - در راستای اجرای قانون جامع حدنگار کشور ،مجموعه جهانی بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی صاحب سند تک برگی در سیستم حدنگار شد.

کد مطلب: ۱۲۵۰۰۶۲
لینک کوتاه کپی شد
بقعه جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی صاحب سند تک برگی درسیستم حدنگار شد

در آیینی که در اداره کل دادگستری اردبیل برگزار شد، سند تک برگی مجموعه جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی به مدیرکل میراث فرهنگی این استان تحویل داده شد.

به گزارش اداره کل دادگستری اردبیل،در این آیین حجت‌الاسلام حسین کثیرلو ،رئیس کل دادگستری استان با اشاره به تصویب قانون حدنگار "کاداکس" در سال ۱۳۹۳ و اجریی شدن آن از سال ۱۳۹۴ گفت: طبق این قانون مردم و دولت مکلفند اسناد عادی و دفترچه‌ای خود را در ثبت اسناد به سند تک برگ و الکترونیکی تبدیل کنند.

وی با تقدیر از ادارات میراث فرهنگی، ثبت اسناد و املاک و دادستان اردبیل که به صورت ویژه قانون حدنگار را پیگیری می‌کنند، خواستار اتمام تبدیل اسناد میراث فرهنگی به سند تک برگ تا انتهای سال کاری شد.

نادر فلاحی ،مدیرکل میراث فرهنگی استان نیز گفت: همت ویژه‌ای برای تبدیل اسناد دفترچه‌ای میراث فرهنگی به سند تک برگ در راستای اجرای قانون جامع حدنگار کشور انجام شده است.

وی افزود:‌ تاکنون با پیگیری دادستان مرکز استان و همکاری اداره کل ثبت اسناد و املاک برای تبدیل ۳۸۰ سند دفترچه‌ای به سند تک برگ اقدام شده که تا به امروز ۲۳۰ مورد آن به سند تک برگ تبدیل شده‌ است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان گفت: دریافت سند رسمی و الکترونیکی برای بناهای تحت تملک میراث فرهنگی استان اتفاق مهمی است و باقی املاک تاریخی استان نیز تا انتهای سال جاری صاحب سند تک برگ خواهند شد.

گفتنی است:بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی از مهم ترین آثار تاریخی شهر اردبیل و از بناهای کم‌نظیر تاریخی ایران است که از لحاظ معماری و کاشی کاری از شاهکارهای سده هشتم هجری قمری و سال های پس از آن است.

این بنا پس از وفات شیخ به سال ۷۳۵ هجری قمری به وسیله فرزند وی صدرالدین موسی پایه‌گذاری شد و شاه عباس بناهای مهمی به این مجموعه افزود و اصلاحاتی در آن انجام داد.

اهمیت این اثر تاریخی به طور کلی در رابطه‌ای که با سلسله خاندان صفوی دارد جلوه‌گر می‌شود، اسلاف شاهان صفوی و همچنین شاه اسماعیل اول بنیانگذار این سلسله در این مجموعه تاریخی به خاک سپرده شده‌اند.

مجموعه کنونی بقعه شیخ صفی شامل بیرون بقعه (عالی قاپو) ، سردر ، حیاط بزرگ، رواق، مقبره شیخ صفی الدین، حرم خانه، مقبره شاه اسماعیل، چینی‌خانه (که دارای گچ بری‌های زیبا و چند درِ چوبی و نقره‌ای نفیس است)، مسجد جنت سرا، خانقاه، چراغ خانه، چله خانه و شهیدگاه است.

این مجموعه ارزشمند پنجم تیر سال ۱۳۸۹ خورشیدی به عنوان یازدهمین اثر ارزشمند تاریخی ایران از سوی یونسکو به ثبت جهانی رسید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار