یک دانشآموز اهل رودهن:
کتابخانه مجازی من، گامی کوچک برای ارتقای فرهنگ کتابخوانی در بین دانشآموزان است
رودهن (پانا) - دانشآموز پایه ششم مدرسه ایمان رودهن، طرح کتابخانه مجازی خود را، در مدرسه اش به عنوان گامی کوچک جهت ارتقای فرهنگ کتاب و کتابخوانی در بین دانشآموزان رودهن معرفی کرد.
آریا حنفی، دانش آموز پایه ششم و مدیر طرح کتابخانه مجازی مدرسه ایمان رودهن در تشریح طرح خود طی گفتگویی با پانا گفت:«در خانواده ما به کتاب و کتابخوانی اهمیت زیادی داده میشود و من از کودکی با کتاب مانوس بوده و این علاقه همچنان با من است. بر اساس علاقه شخصی و دغدغههای فکری همیشگیام که چرا افراد به کتاب علاقه نشان نمیدهند و ترجیحشان بیشتر موبایل و وسایل الکترونیکی و وقت گذراندن با اینگونه وسایل است، به این نتیجه رسیدم که می توان کتابخوانی و الکترونیک را باهم ترکیب کرد و به این شکل شاید بتوان میزان مطالعه را در بین دانشآموزان افزایش داد.»
وی ادامه داد:«از گوشی موبایل به شکل درستی میتوان استفاده کرد که زمینه ساز و وسیلهای تسهیلکننده در جهت افزایش آگاهی و دانش ما باشد. استفاده مفید از موبایل در زمینه کتابخوانی بهصورت کتاب صوتی است که در دنیای پیشرفته امروز و محاصره شدن با وسایل الکترونیک، پیشرفتی منحصربه فرد و علمی محسوب میشود، چرا که به راحتی میتوان از آن در طی فعالیتهای روزانه استفاده کرد و بر معلومات خود افزود.»
حنفی همچنین اظهار کرد:«بعد از تجزیه و تحلیل پیرامون ایده اجرای کتابخانه مجازی که مدتها به آن فکر میکردم و مشابهی از آن در آموزش و پرورش رودهن پیدا نکردم تصمیم گرفتم آن را به مرحله اجرا در آورم و عملیاتی کنم، بعد از مشاوره و تشریح طرح با مسئولین مدرسه ایمان، طرح کتابخانه مجازی مختص این مدرسه افتتاح شد.»
وی در تکمیل صحبتهایش بیان کرد:«در مراحل اجرایی این طرح، ابتدا کتابهای مناسب انتخاب میشد، آنها توسط خودم خوانده و ضبط میشد و در مراحل تدوین صداگذاریها بررسی و اصلاحات لازم صورت میگرفت و در نهایت امر، فایل صوتی کتاب مورد نظر در چند قسمت و به صورت سریالی در کانال مدرسه بارگذاری میشد تا مورد مطالعه و استفاده اعضای کانال قرار بگیرد.»
این دانشآموز فعال تصریح کرد:«اینگونه فعالیتهای فرهنگی برای موفقیت، نیاز به تبلیغات گستره و فرهنگسازیهای عمیق دارد. گرچه طرح ابتدا مورد استقبال زیادی قرار گرفت، اما با وجود ایجاد تنوع و تولید محتواهای پیشرفتهتر، کمکم استقبال، کاهش یافت و بازخوردهای زیادی دریافت نشد که البته اینامر جای بسی تاسف دارد که افراد و دانشآموزان با کتاب حتی به صورت صوتی رابطه عمیق زیادی ندارند و در این زمینه فقر فرهنگی جدی در نظام تعلیم و تربیت وجود دارد.»
حنفی اذعان کرد:«هرچند کتاب و سرانه کتابخوانی در کشور ما بسیار پایین است، اما این نباید باعث شود که به این مساله بی توجهی شود، بلکه ریشهیابی اصولی باید صورت گیرد تا حداقل در بین دانشآموزان که آیندهسازان کشور هستند کتابخوانی گسترش یابد در واقع نجات فرهنگی بشر در میزان مطالعه کتاب در هر جامعه خلاصه میشود.»
وی در پایان عنوان کرد:« وقتی از من به عنوان یک دانشآموز که گامی کوچک در این زمینه برداشتهام حمایت زیادی صورت نمیگیرد و فعالیت من فقط در سطح مدرسه مطرح میشود این امر، نشاندهنده این است که کتابخوانی و اهمیت آن مدتهاست مورد بیمهری قرار گرفته و به آن بیتوجهی میشود و همین امور به مرور زمینههایی برای یک فاجعه فرهنگی به وجود میآورد که مسلما در آینده متحمل هزینهها و زیانهای بسیاری در سطح جامعه خواهدشد.»
خبرنگار: سبحان زاهدی
ارسال دیدگاه