کارشناس قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش رودهن:

در جشن تکلیف تصویری از بندگی برای دانش‌آموز ثبت می‌شود

رودهن (پانا) - کارشناس قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش رودهن، ضرورت برگزاری جشن تکلیف را برای دانش‌آموزان، ثبت تصویری از بندگی و تکلیف در برابر خداوند و ارزش این امر، برشمرد.

کد مطلب: ۱۲۴۸۳۴۶
لینک کوتاه کپی شد
در جشن تکلیف تصویری از بندگی برای دانش‌آموز ثبت می‌شود

زینب اشکور کیایی، کارشناس قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش رودهن در گفت و گو با پانا گفت: وقتى پسر یا دختر به سن معینى از بلوغ می‌رسد، به آنان مکلّف گفته مى شود. کسى که به سن تکلیف مى‌رسد، باید دستورهاى دینى را انجام دهد و به واجبات عمل کرده و از محرمات دوری کند. سعادت همه ما انسان‌ها در مسیری است که خداوند مشخص کرده تا راه صحیح زندگى را بشناسد و به بیراهه نرود.

وی در ادامه افزود: دانش‌آموزان دختر و پسر در بستر آموزش و پرورش باید با دین و الزامات آن آشنا شوند، مسیر دین‌باوری و حفظ ارزش‌ها در این بستر برای دانش‌آموز ایجاد شود تا دچار دین‌زدگی نشود. تعلیم و تربیت و فعالان این عرصه ضرورت دارد جزئیات آموزشی در جهت ارزش‌های دینی را پرورش داده تا دانش‌آموز با انجام یک‌ مراسم ساده و زیبا به این درک برسد که اتفاق خاص و مهمی برایش رخ داده است.

اشکور کیایی در تکمیل صحبت‌هایش اظهار کرد: همه افراد در عید خوشحال هستند. طراوت و تازگی و شادی در تمام زوایای زندگی شخص ایجاد می‌شود، جشن تکلیف هم در واقع برای دانش‌آموز یک‌ عید است، عید شکوفایی و دست یافتن به هویت دینی، بنابراین لازم است در آموزش و پرورش به این مراسم و لزوم برگزاری آن توجه خاصی صورت گیرد. این توجه ناخودآگاه دانش‌آموز را آگاه می‌کند که این تغییر و مکلف شدن مبارک و مهم است و خود را متعهد به اجرای احکام دینی بداند.

کیایی تصریح کرد: خاطره جشن تکلیف، یک خاطره شیرین تربیتى و معنوى برای دانش‌آموز است. مناسب است که نوجوانان، تاریخ دقیق تولّد خود را بدانند، تا بتوانند روز مکلّف شدن خود را طى مراسمى جشن بگیرند، بهتر است، دختر یا پسرى که به سن تکلیف مى رسد، به شکرانه و سپاس این نعمت، چند کار مانند سجده شکر براى سلامتى و نعمت تکلیف، کمک به نیازمندان و دادنِ صدقه، سلام دادن به فرشتگانى که همراه انسانند، پناه بردن به خدا از شر شیطان و دعا براى موفقیت در انجام وظیفه را انجام دهند.

کارشناس قرآن و عترت آموزش و پرورش رودهن خاطرنشان کرد: آموزش و‌ پرورش رودهن به دلیل شیوع ویروس کرونا و اولویت سلامتی دانش‌آموزان، مجازی بودن مدارس ابتدایی و عدم رضایت اولیای بسیاری از مدارس، موفق به برگزاری مراسم جامع جشن تکلیف در منطقه نشد. بنابراین اقدام به برگزاری مراسم‌های جشن تکلیف مجازی در خانه‌ها کردیم و از دانش‌آموزان مکلف خواسته شد با همکاری اولیا جشن‌های کوچک‌ تکلیف در منازل خود برگزار کنند و بازخورد آن را به معاونین و مربیان پرورشی خود به صورت مستند با تصویر یا فیلم ارائه کنند. این امر باعث می‌شود دانش‌آموز متوجه ارزش و اهمیت این جشن در زندگی و مسیر دینی‌اش شود.

خبرنگار: سبحان زاهدی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار