نشست هم‌اندیشی استفاده از ظرفیت‌های علمی همکاران سازمان پژوهش برگزار شد

تهران (پانا) - نشست هم‌اندیشی استفاده از ظرفیت‌های علمی همکاران سازمان، با حضور رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی برگزار شد.

کد مطلب: ۱۲۴۸۰۵۳
لینک کوتاه کپی شد
نشست هم‌اندیشی استفاده از ظرفیت‌های علمی همکاران سازمان پژوهش برگزار شد

در ابتدای جلسه رامین نوظهوری، مشاور رییس سازمان به توضیح روند جلسه پرداخت و گفت: معمولاً در این نوع نشست‌ها، گفت‌وگو، به عنوان واژه‌ای پرکاربرد دیده می‌شود و در بسیاری از مسائل به منظور پیش نیازی برای بهبود و بهتر شدن یک کنش جامعه‌ی بالنده از آن یاد می‌شود. در واقع یکی از راهکارهای کلیدی بهبود سازمانی و چاره‌جویی برای بن بست‌های فرهنگی و پژوهشی متناسب با رسالت سازمان می‌تواند گفت‌وگو باشد اما پیش از گفتن؛ تجارب و روش‌های شنیدن در ذهن تداعی می‌شود، بنابراین شنیدن بسیار بهتر از گفتن است.

تحرک فکری در سازمان پژوهش ضروری است

ملکی از برگزاری این جلسه ابراز خرسندی کرد و گفت: این جلسه از جهت نوع آن، در سازمان پژوهش بی‌سابقه است زیرا تاکنون چنین نشستی انجام نشده که متخصصان حوزه علوم تربیتی برای هم‌اندیشی دعوت شوند بنابراین جلسه پیش رو مربوط به جلسه هم‌اندیشی نخبگان درون سازمانی است زیرا قابل دفاع نیست که ما از سرمایه‌های درونی سازمان بهره برداری نکنیم و در حسرت بهره‌مندی از نخبگان بیرونی به سر ببریم.

وی ادامه داد: یکی از سؤالات مهم که سبب شکل‌گیری نشست کنونی شد، این است که برای تعالی سازمانی، از انسان‌های رو به تعالی درون سازمان، چگونه می‌توان استفاده کرد؟ بی‌تردید به دلیل ماهیت علمی و پژوهشی سازمان، اگر این بخش به صورت مرتب تغذیه نشود و یک پویایی درونی نداشته باشد، دچار مشکل خواهد شد. در واقع اگر سازمان یک ورزش فکری نداشته باشد، مانند انسانی بدون تحرک، دچار بیماری خواهد شد و سکته خواهد کرد؛ به این معنا که بود و نبودش، تفاوتی نخواهد داشت.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی تأکید کرد: بدیهی است که یک سازمان نیز، وقتی بخش‌های بلااستفاده داشته باشد، دچار سکته می‌شود لذا مانند یک انسان که با ورزش از این امر جلوگیری می‌کند، سازمان نیز باید از سکون و ایستایی دوری کند. در این راستا ورزش سازمانی، به معنای تحرک و پویای است لذا اعضای درون سازمان باید دائماً در حال فکر و اندیشه باشند. همان‌طور که یک انسان برای پیشگیری از بیماری، دست به چکاب و بررسی می‌زند، ما نیز در سازمان باید، این کار را انجام دهیم. تغذیه نیز از دیگر عناصر سلامتی به شمار می‌رود بنابراین ما در سازمان باید بدانیم که از چه مطالب و پژوهش‌هایی استفاده کنیم زیرا در دنیای کنونی، موارد معیوب و مسموم بسیاری وجود دارد. در واقع همان‌گونه که انسان با یک غذای نامناسب مسموم می‌شود، این امکان وجود دارد که سازمان نیز با افکار مسموم بیمار شود البته این مسمومیت نامرئی و دیرهنگام است لذا باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

ملکی خاطرنشان کرد: در راستای مراقبت از سازمان باید مباحث مختلفی مد نظر قرار گیرد که از جمله آن‌ها تعاملات است زیرا تعاملات نامناسبی که گاهی بین انسان‌ها شکل می‌گیرد، می‌تواند عمر انسان را به هدر دهد. در این راستا ما می‌توانیم از سازمان سالم و ناسالم، سازمان قوی و ضعیف و از سازمان رو به تعالی و رو به رکود، نام ببریم. در واقع فاصله گرفتن سازمانی با عظمت علمی سازمان پژوهش، به یک سازمان اداری و اجرایی، یک بیماری است زیرا این سازمان نباید از تعاملات علمی سالم فاصله بگیرد.

وی ادامه داد: در برخی مواقع ممکن است که ظاهر همه امور خوب باشد به این معنا که همه کارکنان راضی باشند و در فرم‌های ارزشیابی نیز تمام نقش‌ها به درستی دیده شود، اما از نعمت تعالی محروم باشیم. به نظر من تعالی کلید واژه بحث ماست، به همین دلیل عنوان این گردهمایی را "تعالی سازمانی از طریق اعضای رو به تعالی درون سازمانی" نامیده‌ایم زیرا تلاش ما این است که ببینیم برای تعالی سازمانی چه اقداماتی ضروری است؟ در این مسیر باید به سؤالات متعددی مانند اینکه سازمانی برای سازمان به چه معنا است؟ و برای تعالی سازمانی چه باید کرد؟ به چه راهکارهایی باید اندیشید؟ و اینکه آیا امروز سازمان ما متعالی هست یا خیر؟ پاسخ دهیم.

بهره‌مندی از نظرات نخبگان سازمانی سبب تعالی سازمان می‌شود

وی افزود: برای رسیدن به این مقصود لازم است که از نخبگان درون سازمانی دعوت کنیم تا به این سؤالات پاسخ دهند البته منظور از ما پاسخ فرایندی به معنای مطالعه و تحقیق است. تلاش ما این است که پاسخ‌های فرآیندی اثرگذار و اثربخش داشته باشیم، تا بتوانیم آرام‌آرام سازمان را به سوی تعالی پیش ببریم.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی ادامه داد: بدیهی است که نگاه یک انسان صاحب اندیشه با فردی که این‌چنین نیست، تفاوت دارد بنابراین دو فرد این‌چنین در برخی جهات نظیر معرفت؛ امکان مفاهمه به دست نخواهند آورد زیرا نقطه نظر و نگاه‌های آنان متفاوت است این مسئله در مورد سازمان نیز صدق می‌کند. در واقع هر کس بامعرفت‌تر باشد مسئول است البته در اینجا معرفت همان علم و دانش است بنابراین اگر فرد بدون معرفت، مسئولیتی را احساس نکند، قابل مواخذه نیست زیرا آنچه مسئولیت می‌آورد، آگاهی و معرفت است. بر همین مبنا نیز، اگر یک انسان صاحب نظر، بدون مسئولیت زندگی کند، جامعه می‌تواند از او سؤال ‌کند. زیرا در نگاه دینی ما نیز، هرکسی آگاه‌تر و عالم‌تر است، باید هم در برابر خدای متعال و هم در برابر جامعه فروتن باشد و احساس مسئولیت کند. در حقیقت انسان با معرفت، امور با تدبیر دنبال خواهد کرد البته تدبیر در این نقطه به معنای احساس مسئولیت نیست بلکه دنبال کردن امور است زیرا پیگیری در ادامه روند مسئولیت، قرار دارد. بعد دیگر انسان با معرفت اثرگذاری است زیرا این انسان در مقابل فرد بی معرفت قرار دارد که صرفاً بر مبنای ادعاها قدم برمی‌دارد. در واقع انسان با معرفت با وجود خود گره‌ها را باز می‌کند و فضا را به سمت مثبت سوق می‌دهد که نمونه بارز آن را می‌توان در وجود شهید سلیمانی مشاهده کرد.

ملکی ادامه داد: یکی از وجوه شخصیتی شهید سلیمانی اثرگذاری ایشان بود که نه تنها در داخل کشور بلکه در سطح فرا ملی نیز وجود داشت. بنابراین انسان زمانی که دارای تخصص و معرفت است، در نگاه انسان‌شناسی، هستی‌شناسی و فلسفه، نیز مسئول، مدبر و اثرگذار است. وقتی که ما از انسان رو به تعالی صحبت می‌کنیم، منظور افرادی نظیر شهید سلمانی است. بدیهی است که این ویژگی‌ها ممکن است در وجود یک انسان ضعف و در وجود دیگری قوی باشد اما بدیهی است که افراد ضعیف باید به ارزیابی و اصلاح اقدام کنند زیرا علم اگر در جان بنشیند، آن را ناآرام می‌کند. در واقع نهال ناآرام جان معلول نهادینه شدن دانش در فرد است زیرا شخص از پوسته فردی خود بیرون می‌آید به دیگری شامل خانواده، دوست، ملت، و حتی به همه دردمندان سطوح جهانی فکر می‌کند زیرا اگر این‌طور نباشد آن علم نشسته بر جان نیست.

وی افزود: در مورد فلسفه سازمان نیز باید مباحثی را مطرح کرد زیرا هر سازمانی برای خود فلسفه وجودی دارد. قانون تشکیل سازمان پژوهش قبل از انقلاب به تصویب رسیده است لذا این سازمان، یک درخت کهن‌سال است که قریب ۶۰ سال عمر دارد. در واقع سازمان پژوهش برای پاسخ به یک نیاز ریشه‌دار و اساسی تحت عنوان برنامه‌ریزی درسی، آموزشی، فناوری و تکنولوژی به وجود آمده است و تلاش می‌کند تا از طریق این مثلث تخصصی مواد آموزشی و رسانه‌های متعدد را برای ارائه به مدارس تولید کند. بر همین مبنا اگر سازمان کار خود را درست، عالمانه و محققانه انجام ندهد، تغذیه‌ای که دانش‌آموزان از طریق رسانه‌ها باید دریافت کنند، ناسالم خواهد بود لذا همه ما باید پاسخگو باشیم.

ملکی، سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی را بخشی ویژه خواند و گفت: مقام معظم رهبری این سازمان را قلب آموزش‌وپرورش نامیده‌اند که نشان دهنده اهمیت آن است لذا ما باید این توفیق حضور را قدر بدانیم. در این راستا بدیهی است که یکی از ابزارهای سازمان عاقل، داشتن طرح‌ها و برنامه‌های کارآمد است زیرا از طریق طرح‌ها و برنامه‌های کارآمد می‌تواند به اهداف خود نزدیک شود. در واقع یک سازمان از طریق الگو‌های اثرگذار می‌تواند به هدف‌هایش نزدیک شود زیرا الگوها انرژی، را در یک نقطه جمع کرده و قابلیت‌ها را سامان‌دهی می‌کند. در این راستا هر سازمانی برای رسیدن به اهداف خود از طرح، برنامه و الگو استفاده می‌کند لذا ما نیز در سازمان پژوهش نمی‌توانیم بدون الگو حرکت کنیم.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی خاطرنشان کرد: مشخص است که الگوها تولیدی است و از درون باید ایجاد شود زیرا مدل‌های برنامه‌ریزی درسی و آموزشی، بر اساس تکنولوژی است. در این راستا ضروری است که الگوها متعلق به ما باشد البته در این مسیر می‌توان از تجربیات دیگران نیز استفاده کرد. بدیهی است که سازمان برای دست‌یابی به اهداف خود به انسان‌های پویا، عالم، علاقه‌مند به ابزاری مانند الگو نیاز دارد. در این راستا نیز باید به این سؤال پاسخ دهیم که آیا این الگوها مشکل‌گشا هستند یا خیر؟ پاسخ این سؤال یقیناً خیر است زیرا قرآن خداوند متعال نیز، بدون مجری فرمانی را اجرا نمی‌کند.

ملکی اظهار کرد: بدیهی است که اگر ما در سطح سازمانی، مدل‌های مؤثر و مفید طراحی کنیم اما کار به درستی اجرا نشود، یک طنز سازمانی را ایجاد کرده‌ایم زیرا عمل باید همگام با الگوها برنامه‌ریزی شود لذا توانایی اجرایی یک امر بسیار مهم است. در ادامه اما یک سازمان برای دستیابی به اهداف خود، نیازمند افراد متخصص است تا با برنامه‌ای پویا بتوانند به اجرای برنامه‌ها بپردازند و تعالی را در سازمان شکل دهند.

وی ادامه داد: در مسیر کار، اجرا شدن الگوها، باید به ارزیابی بیانجامد زیرا در غیر این صورت، کار دچار نقص خواهد بود بنابراین کتاب‌های درسی ما باید ارزش‌یابی شوند زیرا این برای ما اولویت است البته ممکن است این اولویت در بخش دیگری، مسئله باشد زیرا اولویت‌ها را نیز موقعیت‌ها تعیین می‌کنند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی بیان کرد: در مسیر کار سازمان ما باید به منابع و امکانات توجه ویژه داشته باشیم. همان‌طور که مستحضر هستید، منبع به معنای چیزی است که ما صاحب آن هستیم اما در دسترس نیست بنابراین باید در مواردی منبع تبدیل به امکان شود تا بتوانیم از آن بهره برداری کنیم. حال این سؤال مطرح می‌شود که فرآیند تبدیل امکان‌ چیست؟ و افرادی که به عنوان هیئت علمی حضور دارند، به عنوان منبع یا امکان شناخته می‌شوند؟ به نظر من شخصیت‌هایی در سازمان وجود دارد که منبع هستند اما هنوز به امکان تبدیل نشده‌اند به همین خاطر نیز سازمان با سیری نزولی به سمت تعالی در حرکت است. این در حالی است که با وجود این منابع عظیم ما افرادی را از بیرون سازمان برای همکاری دعوت می‌کنیم اما هنوز گره‌های ناگشوده بسیاری وجود دارد.

ملکی تأکید کرد: به نظر من هنوز منابع ما به امکانات تبدیل نشده است لذا بسیاری از افراد وجود دارند که توانا هستند اما به هر دلیلی منبع مانده‌اند و به امکان تبدیل نشده‌اند، بنابراین در گام نخست، منبع باید به امکان تبدیل شود، تا سپس امکان بتواند به عامل تبدیل شود زیرا زمانی که امکان به عامل تبدیل شود سازمان متعالی خواهد شد اما در غیر این صورت با یک راه بندان مواجه خواهیم شد زیرا فرد بدون اینکه گره‌گشایی کند با تحلیل‌های نامناسب تردید و شک ایجاد می‌کند و مانع افراد می‌شود.

وی با اشاره به توانمندی افراد داخل سازمان بیان کرد: ما در وضع موجود، متخصصان متعهد و توانای، بسیاری داریم، لذا باید این افراد یک جامعه علمی در سازمان تشکیل دهند تا به یک نیروی فرا گروهی قوی تبدیل شوند و بتوانند به تعالی سازمان کمک کنند. در این راستا لازم است که جلسات این‌چنینی تداوم پیدا کند و به شکلی فکورانه در آن حضور پیدا کنیم. نکته دیگر این است که باید در روند جلسات به تولید دانش بپردازیم و از ذکر مباحث جزئی خودداری کنیم.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی ادامه داد: حرکت گروهی و فردی در این جلسات بسیار مهم است لذا امیدوارم که با شکل‌گیری درست این هم‌اندیشی‌ها شاهد، راهکارهای خوب و بهینه‌ای باشیم.

در ادامه جلسه، رامین نوظهوری، مشاور رئیس سازمان پژوهش، بیان کرد: بدیهی است که شناخت اهداف و پایبندی به آن‌ها، در کنار تعهد و تخصص، در این مسیر یک ضرورت است لذا مطرح شدن این بینش، در هم‌اندیشی نخبگان، نوعی نگرش فکورانه است. بر همین مبنا نیز، امیدواریم که این نگاه در سازمان جاری و ساری شود و بستر تعامل در این محیط فراهم شود.

وی افزود: تداوم این جلسات می‌تواند با ایده پردازی و آفرینش ایده‌ها و تعمیم آن‌ها راهگشا باشد تا بتوانیم کارهای این‌چنینی را با طرح دنبال کنیم.

علی خالقی‌نژاد دکترای برنامه‌ریزی درسی نیز در این بخش از جلسه گفت: در راستای شکل‌گیری سه گانه معتبر سازمانی، لازم است که بسترهای لازم و راهبردهای کافی مد نظر قرار گیرد بنابراین لازم است که بدانیم افراد و نیروی انسانی سازمان چگونه می‌توانند به این ساز و بوم پاسخ دهند؟

افزود: همان‌طور که مستحضر هستید، بهترین اتفاق این است که هر فرد در درون سازمان، وظایفی که بر عهده دارد را، به بهترین شکل ممکن پاسخ دهد اما یقیناً تکیه بر این بخش کافی نیست زیرا اگر قرار است که یک سازمان پویا، یادگیرنده و انعطاف پذیر باشد، باید حوزه‌های نوپدید را نیز بر روی میزها قرار دهد تا افراد بتوانند به صورت بین‌رشته‌ای درباره آن‌ها به بحث و گفت‌وگو بپردازند.

او ادامه داد: ما در جهانی زندگی می‌کنیم که مرزها در هم تنیده شده‌اند؛ تا جایی که با یک بیماری مانند کرونا همه نقاط جهان دچار مشکل می‌شوند لذا در این تحولات جهانی سازمان پژوهش به عنوان یک مغز متفکر باید همواره فعال باشد.

مرتضی سمیعی از تشکیل جلسه تشکر کرد و گفت: در معیارهای سازمان، منابع انسانی و مشارکت این بخش از جمله مباحث بسیار مهم است که باید به آن توجه ویژه کرد. با توجه به دورنمای این جلسه هم‌اندیشی حاضر؛ فکر می‌کنم که باید به مدل مفهومی حاکم بر سازمان و مدل اجرایی آن توجه ویژه داشته باشیم؛ تا ببینیم که آیا همه مؤلفه‌هایی مورد نظر، در سازمان پژوهش مورد توجه قرار گرفته است یا خیر؟ زیرا در این صورت می‌توان بر جلسه یک مرور و بازنگری داشت.

محسن کیا لاشکی، رییس گروه علوم و پایه فناوری نیز در ادامه بیان کرد: من فکر می‌کنم که ما جز معدود سازمان‌های پژوهشی هستیم که هم به بالادست و هم پایین دست، باید پاسخگو باشیم. بدیهی است که این امر، یک وظیفه مضاعف را بر سازمان تحمیل می‌کند که جای گفت‌وگو دارد.

وی خاطرنشان کرد: به نظر من، چارت سازمانی ما، برای کارهایی از بالا به پایین تنظیم شده است لذا وقتی قرار است که کاری انجام شود در بخش‌های مختلف تقسیم و اجرا می‌شود. در واقع به نظر می‌رسد که خود مدل به شکل هرمی از بالا به پایین شکل گرفته و باعث می‌شود که رویه تصمیم‌سازی تحت الشعاع تصمیم گیری قرار گیرد لذا شاید لازم باشد که در این چارت‌ها تغییراتی ایجاد شود.

وی ادامه داد: به نظر من لازم است که تصمیمات از پایین ساخته و در بالا تائید شود البته ضروری است که برای تحقق این امر، ابتدا تصمیم سازی به کارشناسان آموزش داده شود.

حسن آقابابایی دیگر عضو حاضر در جلسه نیز در ادامه گفت: به نظر من فضای انتقادی در سازمان باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد زیرا این امر باعث رشد سازمان و اعضای آن خواهد شد. در این راستا یکی از انتقادات اساسی این است که باید پلتفرم سازمان که بر اساس مسائل کیفی است با مسائل پشتیبانی هماهنگ باشد. در واقع نمی‌توان در بخش پلتفرم‌ها به شکل کیفی برخورد کرد اما در بخش ساز و برگ، مباحث را کمی دنبال کنیم لذا در این راستا لازم است که درباره عملیات‌ها نیز به شکل کیفی وارد بخش‌های بودجه بندی شویم.

شهره حسین پور نیز تصریح کرد: همان‌طور که مستحضر هستید، سازمان از مجموعه‌ای از افرادی تشکیل می‌شود که در قبال آن‌ها تعهد دارد؛ بدیهی است که افراد نیز نسبت به سازمان متعهد هستند اما در این راستا نگاه دو سویه لازم است زیرا نگاه یک طرفه باعث شکست سازمان خواهد شد.

وی تصریح کرد: افراد باید در تحقق اهداف سازمان حرکت کنند البته سازمان نیز باید زمینه تحقق اهداف کارکنان را فراهم کند. در واقع افراد باید بدانند که سازمان در جهت تحقق انتظارات آنان تلاش می‌کند اما در برخی مواقع مسئله این‌گونه به نظر نمی‌رسد. در ادامه این روند، ارتباط از جمله مباحث مهمی است که گاهی مورد غفلت قرار می‌گیرد زیرا باعث می‌شود که مدیران اساساً از مشکلات کارکنان و روند کار آنان مطلع نباشند؛ همین امر نیز سبب می‌شود که نقاط قوت و ضعف کار نادیده گرفته شود.

رضا نباتی نیز، از برگزاری جلسه پیش رو تشکر کرد و گفت: دهه آینده قطعاً به سازمان پژوهش متعلق است زیرا اسناد تحولی و برنامه‌های درسی که در دست تولید است، لذا باید عزمی جزم داشته باشیم تا این فرایند دیده شود زیرا سازمان در حال زایش است لذا باید از این فرزندان مراقبت کنیم.

وی افزود: تلقی کارکنان باید در این مسیر مقتدرانه باشد زیرا نگاه دانشگاهی صرف و مشورت‌های این‌گونه بدون نگاه به عمل کارساز نخواهد بود زیرا ما از یک سو شاهد تجارب ارزنده کارشناسان سازمان هستیم اما از سوی دیگر نگاه‌های نظری در حوزه پژوهش را می‌بینیم لذا این دو گروه باید بتوانند یک تعامل سازنده را شکل دهند.

معصومه فرهوش نیز اظهار کرد: ما نیز مانند فارغ‌التحصیلان رشته پزشکی در قلب خود سوگندی را برای پابندی به مباحث سازمان امضا می‌کنیم لذا نسبت به موضوعات متعدد تربیت در جامعه متعهد هستیم. بدیهی است که نیروی انسانی سازمان نیز به اندازه ابعاد آن خاص و ویژه هستند.

وی ادامه داد: تعالی سازمان از طریق اعضای آن، یکی از مباحث مهم به شمار می‌رود لذا لازم است که در ابتدای امر به شناسایی مسئله از نگاه درست و پژوهشی بپردازیم زیرا این بخش یکی از بزرگ‌ترین وجوه امر است. به نظر من، همان‌طور که ما در راهبردهای یاد دهی و یادگیری دانش آموزان در انواع کتاب‌های درسی، از تبدیل مسئله به ریز مسئله استفاده می‌کنیم، لازم است که در این بخش نیز این‌گونه عمل کنیم تا امکان استفاده از هم‌اندیشی در این راستا فراهم شود.

علی اکبر روشندل در این بخش از جلسه، بیان کرد: این جلسه یک اتفاق میمون و مبارک برای سازمان است زیرا تعامل رمز تعالی است.

وی ادامه داد: یکی از عوامل مهم تأکید بر اجتماعی سازی کارکنان برای تعالی سازمان است البته در راستای این امر، شوراهای برنامه‌ریزی درسی، مورد توجه قرار گرفته است که جای تقدیر و تشکر دارد. یکی دیگر از نکات عدم فراهم کردن فرصت‌های پژوهشی برای سایر اعضای سازمان است که باید به آن توجه ویژه کرد تا موانع مورد نظر رفع شوند.

مرتضوی بر لزوم تداوم این جلسات تأکید کرد و گفت: بزرگ‌ترین دارایی هر سازمان، نیروی انسانی آن است لذا باید بین سرمایه انسانی و بهره‌وری یک رابطه مستقیم به وجود آورد، بنابراین استفاده از توانایی بالقوه افراد یک مزیت جدی به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: پیشنهاد من این است که بحث ممیزی مستقل برای سازمان پژوهش مورد توجه قرار گیرد زیرا باعث جذب و ارتقای اعضای هیئت علمی می‌شود و هم به ارتقای کارشناسان دفاتر، می‌انجامد. به نظر من، کارشناسان تفاوت‌هایی بین خود احساس می‌کنند در حالی که هر کدام از این بخش‌ها به یک اندازه مؤثر هستند لذا لازم است که ساز و کاری طراحی کنیم تا بین اقدامات تحولی و دیده شدن اقدامات کارکنان، یک نسبت مناسب برقرار شود، زیرا در این صورت فعالیت‌های سازمان به سمت بهبود و تعالی سوق پیدا خواهد کرد.

فرشته زینی وند کارشناس پژوهشکده مطالعات و برنامه‌ریزی درسی در ادامه جلسه خاطرنشان کرد: قرار دادن نیروهای انسانی در پست‌های مختلف یکی از مهم‌ترین مسائل است که باید به آن توجه ویژه داشته باشیم زیرا در غیر این صورت روند کار دچار مشکل خواهد شد.

سعید بدیعی مدیرکل حوزه ریاست نیز بیان کرد: سازمان پژوهش جز ارکان‌های پژوهشی بسیار بی‌نظیری است که در بدنه آموزش‌وپرورش قرار گرفته است لذا اجرای ساختار مالی مشابه سایر سازمان‌ها در این بخش جوابگو نیست. به نظر من در سازمان پژوهش نگاه‌ها فراتر از معیارهای معین دیگر بخش‌هاست زیرا کار کاملاً در حیطه اتفاقات نظری و عملی شکل می‌گیرد.

وی افزود: در این راستا لازم است که ساختارهای مالی و پشتیبانی دچار تغییر شود زیرا این ضوابط برای بخش پژوهش و اقدامات این‌چنینی سازمان پاسخگو نخواهد بود.

قدسی احقر رییس پزژوهشکده خانواده و مدرسه نیز بیان کرد: تعامل ایجاد شده بین پژوهشگاه و سازمان بسیار مثبت است و جای خرسندی دارد. تمام طرح‌های پژوهشگاه طبق نظر شما مورد تائید قرار گرفته است؛ و این امر احساس بسیار خوبی برای من و سایر همکاران پژوهشگاه ایجاد کرد. در واقع این اقدام سبب شد که عملاً فاصله‌ها از بین بروند لذا به نوبه خودم از این اقدام سپاسگزاری می‌کنم و این اقدام را منبع خیر و برکت می‌دانم.

وحید گلستان رییس گروه توسعه رسانه های دیداری و شنیداری در ادامه اظهار کرد: ایجاد این گفتمان و جلسه پیش رو برای من جای شعف و خرسندی داشت زیرا صحبت کردن درباره مشکلات و مباحث مختلف یک گام رو به سمت پیشرفت محسوب می‌شود.

وی افزود: توانمندی بزرگ نیروی انسانی از جمله مباحثی است که متأسفانه با برخی کارهای کوچک نادیده گرفته شده است. در واقع این امر، سبب شده که سال‌ها تلاش یک فرد در مسیر شغلی نادیده گرفته شود لذا می‌توان گفت که اغلب نارضایتی‌ها ناشی از مسائل مالی نیست و بیشتر نادیده گرفته شدن استعدادها و توانمندی‌ها باعث ناراحتی افراد است.

در بخش دیگری از این جلسه، دکتر یوسف گلی بیان کرد: در تعالی سازمانی یکی از عوامل بسیار مؤثر بهره‌وری نیروی انسانی است که باید بر روی آن در سازمان کار کنیم. بدیهی است که در این مسیر انگیزه دهی به نیروها نیز بسیار مهم است لذا شاید این جلسه را بتوان یکی از راه‌های ایجاد انگیزش در کارکنان دانست که جای خرسندی دارد.

وی ادامه داد: به نظر من اگر در تصمیم‌گیری‌ها نیروی انسانی مشارکت داده شوند، قطعاً انگیزه بیشتری به دست خواهند آورد لذا امیدوارم که با تداوم این جلسه به سمت تعالی سازمان آموزش حرکت کنیم.

رقیه متحیر پسند کارشناس حوزه مکانیک نیز بیان کرد: در راستای تعالی قطعاً نیاز است که توانمندی‌های افراد شناسایی شود تا در ادامه به یک گفتمان مشترک بیانجامد زیرا در این صورت امکان اشتراک‌گذاری یافته‌ها ایجاد خواهد شد.

وی ادامه داد: گاهی یک فرد خود را در ابعاد فردی، مثبت و اثرگذار می‌بیند اما از نظر یک مدیر یا سازمان این‌گونه نیست لذا در این مسیر یک بررسی و جهت دهی مشخص نیاز است زیرا در صورت شیوع پیدا کردن چنین روندی، تأثیرات منفی متعددی بر سایر افراد و کارکنان به جا خواهد ماند.

کارگروه جلسه هم‌اندیشی با نخبگان سازمانی تشکیل شد

حسن ملکی در بخش پایانی جلسه به جمع بندی مباحث مطرح شده پرداخت و گفت: من معتقدم که فضای مبهم همواره مشکل ساز است لذا کاملاً به دنبال شفافیت هستم. من فکر می‌کنم که ابهام، شدیداً خطرناک است و معتقدم که هر چقدر فضای مبهم بیشتر باشد، تصادفات سازمانی بیشتر خواهد شد لذا از شفافیت استقبال خواهم کرد.

وی ادامه داد: این جلسه در راستای استفاده از ظرفیت علمی اعضای هیئت علمی رسمی و غیر رسمی، برگزار شده است زیرا تلاش داریم که از بعد علمی راهکارهایی برای تعالی سازمان به دست آوریم.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، جلسه را مثبت خواند و تصریح کرد: به نظر من این جلسه سرخط‌های روشنی را برای آینده به ما ارائه داد که می‌توان از آن‌ها استفاده کنیم. بدیهی است که این جلسات کاملاً تداوم خواهد داشت لذا باید به دنبال هم‌اندیشی نخبگان درون سازمانی به صورت مداوم باشیم.

ملکی ادامه داد: بحث آینده پژوهی یکی از مباحثی است که باید جایگاه آن در ارتباط با کارهای سازمان، مشخص شود تا نحوه کار ما نیز در این راستا جهت داده شود. نکته دیگر معیارهای تعالی سازمانی است که باید به آن بپردازیم تا بدانیم معیارها و شاخص‌های تعالی سازمانی اساساً چیست؟

وی به مطرح کردن سؤالات مختلف پرداخت و گفت: بررسی وضع موجود ما از جهت تعالی سازمانی نیز، در مسیر پیش رو الزامی است. در ادامه نیز، باید بدانیم که چارت تشکیلاتی سازمان پژوهش با توجه به ضرورت‌ها، نیازها و شرایط موجود؛ از منظر مباحث علمی، دارای چه معایب و آسیب‌هایی است؟ سؤال دیگر این است که آیا رسالت و وظایف سازمان پژوهش که قانون تأسیس سازمان آن را در برگرفته است، امروز جوابگو است یا نیاز به تغییر دارد؟ مسئله اینجاست که ما امروز چه حرف تازه‌ای برای این بخش داریم؟ نکته دیگر این است که اگر بخواهیم فضای نقد علمی در سازمان شکل گیرد، نیازمند چه ساز و کاری هستیم؟ لذا باید به بحث و بررسی درباره این مقوله بپردازیم.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی ادامه داد: ما باید بدانیم که نقش سازمان در توسعه ملی چیست؟ متأسفانه تا امروز در این باره بحث نشده است لذا باید بدانیم که سازمان پژوهش در ارتباط با توسعه‌های پنج ساله کشور، چه نقشی دارد؟ و ما اساساً چگونه می‌توانیم به توسعه کشور کمک کنیم؟ یا فرهنگ سازمانی متناسب با آن چگونه است؟ مناسبات متقابل فرد و سازمان باید چگونه رقم بخورد؟ فرصت‌ها و تهدیدهای پیش روی سازمان، در بیرون از آن کدم‌اند؟

ملکی افزود: آسیب‌شناسی عدم تمایل منبع به امکان نیز از مباحث دیگری است که باید به آن بپردازیم. بدیهی است که منبع به امکان و امکان به عامل یک فرایند مرتبط است لذا ما باید بررسی کنیم تا بدانیم که چگونه می‌توان این روند را به بهترین شکل، اجرا کنیم؟ در ادامه باید بدانیم که اجرای سند تحول بنیادین به چه معناست و ما در سازمان مکلف به انجام چه کارهایی هستیم؟ البته ما در سازمان تکلیف آن را مشخص کرده‌ایم و در عرصه برنامه‌ریزی درسی و آنچه که به ما مربوط است، کارهایی انجام داده‌ایم. نکته دیگر این است که چگونه دانش ضمنی به دانش آشکار، در سازمان باید تبدیل شود؟ در واقع ما باید چه کنیم که دانش افراد به یک روند ساری و جاری در سازمان تبدیل شود؟ سازمان یاد گیرنده در سازمان پژوهش به چه معناست و اساساً چه اتفاقی باید در ارتباط با این مفهوم رخ دهد؟ شاخص‌های ارزیابی عملکرد در سازمان پژوهش باید چگونه باشد؟ عوامل انگیزشی اعضای هیئت علمی باید چگونه شکل داده شوند؟

وی خواستار تشکیل کارگروهی در راستای این جلسه شد و گفت: در ادامه این مسیر ضروری است که نوظهوری در دبیرخانه فعال باشند. در ادامه نیز لازم است که کارگروهی تشکیل شود تا کسانی که آمادگی دارند، به این مباحث مطرح شده بپردازند. در کارگروه مورد نظر موضوع مشخص خواهد شد تا درباره آن به بحث و بررسی در جلسات بپردازیم. یک گروهی نیز باید برای این جلسه تشکیل شود تا افراد بتوانند، با یکدیگر در ارتباط قرار گیرند و امکان ادامه تعامل وجود داشته باشد. انشاالله طی یک ماه آینده این جلسه مجدداً تشکیل خواهد شد و از نظرات تخصصی همکاران بهره‌مند خواهیم شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار