سرود، ابزاری زیبا برای آموزش‌های تربیتی در مدارس

رودهن (پانا) - مربی سرود مدرسه امام علی(ع) رودهن در بیان اهمیت گروه‌های سرود‌ دانش‌آموزی، آن را ابزاری زیبا و پرطرفدار برای آموزش بسیاری از موضوعات تربیتی به‌صورت غیرمستقیم در مدارس معرفی کرد.

کد مطلب: ۱۲۴۷۲۷۹
لینک کوتاه کپی شد
سرود، ابزاری زیبا برای آموزش‌های تربیتی در مدارس

عباس رخصتی معاون پرورشی مدرسه امام علی(ع) رودهن و مربی گروه سرود در گفت و گو با پانا گفت: سرود و هنر‌های آوایی در تلطیف روح و جسم افراد نقش بسیار مهمی دارد. صدا‌ها و نغمه‌های گوش‌نواز و دل‌نشین حس آرامش و شادی را در فرد ایجاد می‌کند که به دنبال آن فرد از وقتی که برای یک آهنگ یا شنیدن یک سرود صرف کرده است، احساس رضایت‌مندی و لذت می‌کند و همین امر در افزایش انرژی و انگیزه‌های درونی مثبت او تاثیر شگرفی از خود برجای می‌گذارد.

وی در ادامه توضیح داد: به جز فرایند‌های احساسی که موسیقی و هنر‌های آوایی در فرد ایجاد می‌کند، سرود در واقع می‌تواند یک ابزار آموزشی مفید برای آموزش بسیاری از ارزش‌ها، باور‌ها، فرهنگ‌ها و غیره باشد، به ویژه وقتی مخاطب آن دانش‌آموزان هستند که میزان اثرگذاری آن دوچندان می‌شود، چون دانش‌آموزان با محتواهای احساسی و زیباشنایی بیشتر ارتباط برقرار می‌کنند. بنابراین سرود، به خوبی می‌تواند ابزاری برای آموزش در عرصه تعلیم و تربیت برای مربیان باشد که به خوبی از آن استفاده کنند.

وی در تکمیل گفته‌هایش بیان کرد: این سخن مقام معظم رهبری که تاثیر یک سرود از یک سخنرانی بیشتر است، نقطه عطفی برای شروع فعالیتم در این عرصه شد، امیدی به موثر و مفید بودن هر چند کوچک در من به وجود آمد، تا یک گروه سرود از دانش‌آموزان مستعد، علاقمند و داوطلب تشکیل دهم، این گروه متشکل از دانش‌آموزان مدرسه امام علی(ع) رودهن است که سال‌های زیادی است در آن به عنوان معاون پرورشی مشغول فعالیت هستم.

وی همچنین افزود: گروه سرود مدرسه امام علی(ع) رودهن بیشتر از دانش آموزان پایه هفتم تشکیل شده است، زیرا شوق و اشتیاق یادگیری در پایه هفتم بیشتر از پایه‌های هشتم و نهم است و ظرفیت صدایی و آوایی دانش‌آموزان کلاس هفتم به واسطه عدم ظهور ویژگی‌های دوران بلوغ هنوز دو رگه نشده است، و راحت‌تر می‌توان از ظرفیت‌های صدایی آن‌ها برای هماهنگی در اجرا استفاده کرد.

رخصتی درباره چالش‌ها و مشکلات پیش روی گروه سرود اظهار کرد: از زمان ایجاد گروه سرود در مدرسه مشکلاتی داشتیم و متاسفانه هنوز هم با این مشکلات درگیر هستیم. مشکلاتی از قبیل نداشتن لباس فرم‌ مشخص، مناسب و یک‌دست برای یک‌گروه سرود که مسلما در جلوه‌های بصری سرود برای مخاطبان بسیار موثر است و به نوعی القا‌کننده نوعی نظم و هماهنگی به مخاطب است.

این مربی سرود در تکمیل صحبت‌هایش اذعان کرد: از جمله مشکلات دیگر نبود و عدم دسترسی همه اعضای گروه به میکروفون است که در واقع یک مشکل بزرگ و اساسی در یک گروه سرود است و همچنان درگیر آن هستیم. برای رفع این مشکلات با امام جمعه رودهن و آموزش و پرورش منطقه و مسئول بسیج رودهن صحبت ها و رایزنی‌هایی صورت گرفته است اما تا امروز موفق به رفع مشکلات نشدیم، البته بزرگ‌ترین مانع کمبود بودجه است.

رخصتی در ادامه خاطرنشان کرد: مهم‌ترین دغدغه ما وجود همین مشکلات است که بی‌شک اگر وجود نداشت پیشرفت گروه بسیار چشم‌گیرتر و بیشتر می‌شد و به طور مثال علاوه بر مشکلات مطرح شده، امکانات استودیویی فراهم بود، شرایط و وضعیت کیفی گروه هم ارتقا می‌یافت و حتی می‌توانستیم مراسمات و برنامه‌های بیشتری حتی در سطح کشور اجرا کنیم.

عباس رخصتی تاکید کرد: گروه سرود رودهن مراسمات و برنامه‌های زیادی در سطح منطقه اجرا کرده و حضور فعال داشته است، برنامه‌هایی مانند دومین سالگرد شهید سلیمانی و یا مراسم دهه فجر که هر ساله در آموزش و پرورش و در قالب مانور یاوران انقلاب برگزار می‌شود و دیگر برنامه‌هایی که به مناسبت‌های مختلف برگزار می‌شود و گروه سرود مدرسه امام علی(ع) آمادگی خود را برای شرکت در این مراسم‌ها به مسئولین مربوطه اعلام کرده‌ است.

این معاون پرورشی با تجربه و توانمند در زمینه سرود در آخر گفت: یکی از دغدغه‌های من همیشه این بوده که بتوانم گروه یا گروه‌های سرودی متشکل از تمام دانش‌آموزان علاقمند و مستعد در مدارس سطح منطقه تشکیل بدهم تا هم بازدهی افزایش یابد و هم استعداد‌های دیگر مدارس هم شناسایی شود و پرورش یابند. امیدوارم با کمک مسئولین آموزش و پرورش رودهن و همت دیگر معاونین و مربیان پرورشی مدارس رودهن بتوانم روزی به این طرح جامه عمل بپوشانم که بی‌شک طرحی در جهت ارتقا کیفی و کمی هنر‌های آوایی در منطقه خواهد بود.

خبرنگار دانش آموز: سبحان زاهدی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار