هدف پایگاه تغذیه سالم، ارتقای سلامت دانش‌آموزان است

رودهن (پانا) - مربی بهداشت مدرسه اندیشه آموزش و پرورش رودهن، پایگاه‌های تغذیه سالم که با هدف حفظ و ارتقای سلامت جسمی، روانی و اجتماعی دانش‌آموزان پایه‌گذاری شده را باعث بهبود عملکرد بوفه‌های مدارس و بهبود تغذیه دانش‌آموزان معرفی کرد.

کد مطلب: ۱۲۴۷۰۵۳
لینک کوتاه کپی شد
هدف  پایگاه تغذیه سالم، ارتقای سلامت دانش‌آموزان است

عاطفه حسین‌شرقی، مربی بهداشت مدرسه اندیشه آموزش و پرورش رودهن در گفت‌وگو با پانا گفت: پایگاه تغذیه سالم در واقع همان بوفه‌های مدارس هستند که یکی از مهمترین اهداف پایگاه تغذیه سالم حفظ سلامت جسمی و روانی دانش‌آموزان و جلوگیری از عرضه مواد غذایی کم‌ارزش است. در پایگاه تغذیه سالم مواد خوراکی و اغذیه سرد و گرم که بخشی از مواد غذایی سالم و مقوی مورد نیاز دانش‌آموزان است، توزیع می‌‌شود.

وی ادامه داد: مواد خوراکی مانند چیپس، پفک و مواد غذایی ناسالم نباید در پایگاه‌های تغذیه سالم به فروش برسد و باید مواد غذایی به فروش برسد که کم‌نمک و کم‌چرب باشند و در حجم و مقدار مناسب و مورد نیاز دانش‌آموزان ارائه شوند. همچنین نوشیدنی‌های گازدار و ناسالم که برای سلامتی مضر است و آسیب‌های جدی به رشد خوب و سالم دانش‌آموزان‌ می‌زند نیز در این پایگاه‌ها تحت هیچ شرایطی نباید به فروش برسد و در اختیار دانش‌آموزان جهت مصرف قرار بگیرد.

مربی بهداشت مدرسه اندیشه آموزش و پرورش رودهن تصریح کرد: اغذیه‌هایی که در پایگاه‌های تغذیه سالم در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گیرد مثل لقمه‌های نان و پنیر، کوکو، حلیم و شیر برنج، که از جمله مواد غذایی‌هایی هستند که مقوی بوده و برای دانش‌آموزان مفید هستند، همچنین جدول ارزش غذایی بالایی به لحاظ تامین مواد مورد نیاز بدن کودکان و نوجوانان، دارند.

حسین‌شرقی در رابطه با فعالیت پایگاه‌ها در ایام کرونا خاطرنشان کرد: هم‌اکنون با توجه به شیوع ویروس کرونا، پایگاه‌های تغذیه سالم هیچگونه فعالیتی ندارند و از سوی اداره آموزش و پروش و ستاد کرونا اجازه هیچگونه فعالیتی به آن‌ها داده نشده است. اما پایگاه‌های تغذیه سالم در مدارس سعی کرده است در این مقطع از شرایط مدارس و جامعه با ارسال پیام‌های بهداشتی و آموزشی برای دانش آموزان و خانواده‌ها آن‌ها را نسبت به تغذیه سالم و خوراکی های سالم آگاه کند و اطلاعات لازم درباره مواد غذایی مفید و لازم جهت رشد و نمو خوب دانش آموزان را در اختیارشان قرار دهند.

این مربی بهداشت در ادامه گفته‌هایش بیان کرد: از جمله برنامه ها و طرح‌های آموزشی در راستای پایگاه تغذیه سالم در مدارس، روز تخم‌مرغ است که‌ این ماده غذایی به دانش آموزان معرفی شد و ضمن برشمردن ارزش غذایی بالای تخم‌مرغ از دانش‌آموزان خواسته شد که در وعده صبحانه آن را مصرف کنند. همچنین در طرح‌های دیگر خود دانش آموزان غذای سالم با کمک پدر و مادر تهیه کنند و به صورت جمعی در کنار خانواده مصرف کنند یا صبحانه خود را با عسل و شیر و پنیر میل کنند و تصاویری از این فعالیت‌های خود تهیه کرده و برای مربیان بهداشت مدارس خود ارسال کنند، از این طرح استقبال بسیار خوبی شد و دانش‌آموزان در تزیین غذا، نوع غذا و ارزش غذایی از هم ایده می‌گرفتند و این امر زمینه یک آموزش غیر‌مستقیم را در جهت سلامتی و تغذیه مناسب ‌فراهم می‌کرد.

حسین شرقی در پایان اذعان کرد: دانش آموزانی که به صورت حضوری به مدرسه مراجعه می‌کنند حتما صبحانه مقوی و سالم میل کنند و خانواده‌ها میان وعده‌های مقوی و سالم مثل میوه‌های خرد شده و لقمه‌های سالم مثل نان و پنیر را برای فرزندان خود فراهم سازند تا در مدرسه با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی میل کنند.

خبرنگار دانش‌آموز: سبحان زاهدی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار