برای اعمال عوارض سالانه وسایل نقلیه

فهرست شهرهای آلوده کشور به دولت اعلام شد

تهران (پانا) - سازمان حفاظت محیط زیست در اجرای تکلیف مقرر در بند (ب) ماده (۲۹) قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده، فهرست شهرهای آلوده کشور را برای اعمال عوارض سالانه وسایل نقلیه، به دولت ارائه کرد.

کد مطلب: ۱۲۴۷۰۱۹
لینک کوتاه کپی شد
فهرست شهرهای آلوده کشور به دولت اعلام شد

به گزارش ایرنا، به موجب بند (ب) ماده (۲۹) قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده مصوب سال ۱۴۰۰، فهرست شهرهای آلوده که وسایل نقلیه با پلاک انتظامی متعلق به شهرهای مذکور مشمول عوارض سالانه آلایندگی می‌شوند، حداکثر تا پایان دی ماه هر سال با پیشنهاد سازمان حفاظت محیط زیست و تصویب هیأت وزیران، برای اجرا در سال بعد تعیین می‌شوند.

همچنین بر اساس بند قانونی یاد شده، وسایل نقلیه در شهرهای آلوده تا ۱۰ سال پس از تولید با مأخذ مذکور در تبصره (۱) ماده (۲۸) این قانون و معادل یک‌بیستم نرخ‌های مندرج در جدول ماده مذکور مشمول عوارض سالانه آلایندگی وسائط نقلیه علاوه بر عوارض موضوع بند (الف) این ماده می‌شوند و پس از سال دهم تولید، هر سال به میزان ۱۰ درصد به نرخ پایه عوارض آلایندگی وسایل نقلیه مذکور اضافه می‌شود تا حداکثر به دو برابر نرخ پایه افزایش یابد. وسایل نقلیه‌ای که نرخ عوارض سالانه آلایندگی آنها در جدول ذیل ماده (۲۸) صفر است، تا سپری شدن پنج سال از سال تولید، از پرداخت عوارض سالانه آلایندگی معاف هستند و پس از آن، وسائط نقلیه سنگین با نرخ معادل یک‌دهم نرخ‌های مندرج در ردیف (D) جدول ماده (۲۸) و سایر وسائط نقلیه با نرخی معادل یک‌دهم نرخ‌های مندرج در ردیف (C) جدول مذکور مشمول عوارض سالانه آلایندگی هستند. همچنین در مورد خودرودهایی که تولید یا واردات آنها متوقف می‌شود، مأخذ محاسبه توسط سازمان و متناسب با آخرین سال تولید یا واردات تعیین می‌شود.

در این راستا، سازمان حفاظت محیط زیست با توجه به نتایج سیاهه انتشار آلاینده‌های هوا در کلانشهرها و همچنین داده‌های پایش کیفی هوا تا پایان آبان ماه سال جاری، فهرست شهرهای آلوده را به دولت ارائه کرده است.

بر این اساس، شهرهایی که شاخص آلودگی هوای آنها از ابتدای سال جاری تا پایان آبان ماه، بیش از یک ماه در وضعیت ناسالم قرار داشته و آلودگی آنها متأثر از منابع ثابت و متحرک است، در این فهرست قرار گرفته‌اند و شهرهایی که منشاء آلودگی هوای آنها گرد و غبار است، در فهرست موصوف منظور نشده‌اند.

پیشنهاد یاد شده هم اکنون برای سیر مراحل کارشناسی در دستور کار کمیسیون امور زیربنایی، صنعت و محیط زیست دولت قرار دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار