در گفت‌وگوی پانا با یک استاد دانشگاه بررسی شد؛

مذاکرات برجام و نقش رسانه‌ها در تحقق منافع ملی

تهران (پانا) - عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس درباره استراتژی که شبکه برون مرزی پرس تی وی در پوشش اخبار مذاکرت اتخاذ کرده و همواره نقش فعالی را در بین رسانه‌ها داشته است، گفت استراتژی پرس تی وی در پوشش اخبار مذاکرات، تابع اهدافی است که ایران در این زمینه ترسیم کرده است.

کد مطلب: ۱۲۴۶۰۴۹
لینک کوتاه کپی شد
مذاکرات برجام و نقش رسانه‌ها در تحقق منافع ملی

مصطفی قادری حاجت عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس در گفت‌وگو با پانا درباره استراتژی که شبکه برون مرزی پرس تی وی در پوشش اخبار مذاکرت اتخاذ کرده و همواره نقش فعالی را در بین رسانه‌ها داشته است، گفت: «ابتدا باید ببینیم که پرس تی وی قائل به رسیدن مذاکرات به سرانجام هست یا خیر؛ از این نظر که در شرایط کنونی چه استراتژی را در پیش دارد، تابع اهدافی است که ما در مذاکرات ترسیم کرده‌ایم. اگر پرس تی وی یک رسانه ملی است به عنوان مثال بازوی اطلاعاتی برای نشر منافع و در راستای علایق ملی ما است، مشخصا سیاستش فرق می‌کند.»

قادری حاجت با تاکید بر اینکه رسانه‌های مطرح دنیا تابع قدرت‌های سیاسی هستند، افزود: «باید در نظر داشت که وقتی می‌خواهیم از منظر رسانه بحث کنیم، رسانه‌ها جدا از آن شعارهایی که از نظر استقلال مطرح می‌کنند، تابع قدرت‌هایی هستند که از آنها حمایت می‌کنند و آنها نیز در راستای اهداف آن قدرت‌ها خبرسازی و خبرپراکنی می‌کنند؛ واقعیات را تا حدودی نمایان و تا حدودی پنهان می‌کنند. پس ما وقتی بحث رسانه‌ها را مطرح می‌کنیم نباید مسئله وابستگی آن‌ها را که هر کدام‌شان از آبشخوری تغذیه می‌کنند، از نظر دور داشته باشیم.»

وی ادامه داد: «در بحث برجام هم همین‌گونه است، اگر در سطوح محلی، منطقه‌ای و جهانی رسانه‌ها را رصد کنیم، رسانه‌های مخالف، بی‌طرف و موافق برجام وجود دارند. در داخل کشور بخشی از رسانه‌ها به ویژه رسانه‌های اینترنتی موافق برجام هستند و مشخصا حواشی مثبت را بررسی می‌کنند. تعدادی از رسانه‌ها نیز موافق نیستند و مشخصا تلاش می‌کنند تا ابعاد منفی حواشی را بررسی کنند و رسانه‌های بی‌طرف و خنثی هم که اندک هستند به اخبار کلی می پردازند.»

قادری گفت: «برد پرس تی وی، میانگین مخاطبان این شبکه، دامنه نفوذ و حجم مطالب پرس تی وی و هم چنین رنکینگ‌هایی که از سایت‌های خبری منتشر می‌شود، نشان می‌دهد که چه قدر پرس تی وی دیده می‌شود و به نسبت همان دیده‌شدن، می‌تواند اثرگذار هم باشد.»

وی خاطرنشان کرد: «استراتژِی که می‌توانیم امروز برای پرس تی وی در نظر بگیریم، این است که تبیین‌گر مواضع کشورمان باشد و مواضع ایران، ناظر بر این شرایط است که ما از برجام انتظاراتی داریم، این انتظارات باید بیان شود. ضمن اینکه نوع بیان و انتخاب واژگان باید ناظر بر این باشد که ظرفیت سواستفاده را هم فراهم نکند.»

این استاد دانشگاه با بیان این مطلب که برای تحلیل درست از مذاکرات باید ببینیم طرفین مذاکره دنبال چه اهدافی هستند، اظهار کرد: «مذاکرات تابع این اصل اساسی است که دو طرف چه می‌خواهند، برای خواسته‌هایشان تا چه اندازه پا فشاری می‌کنند و از کدام یک از خواسته‌هایشان می‌گذرند و انعطاف از خود نشان می‌دهند.»

وی افزود: «در حال حاضر روند مذاکرات چانه‌زنی است، دو طرف خواسته‌های حداکثری شان را بیان می‌کنند و در چارچوب این خواسته‌های حداکثری با هم گفتمان و گفت‌وگو دارند. مشخصا اطلاعاتی که ما امروز در رابطه با بحث مذاکرات داریم، اطلاعات دست اولی نیست، بلکه اخباری است که ما از اطراف و اکناف دریافت می‌کنیم.»

قادری حاجت ضمن اشاره بر اینکه از محتوای هر رسانه‌ای در هر جایی قرائت خاصی می‌شود، گفت: «مواظبت از تیترهای خبری و محتوای تحلیلی ضروری است. رسانه‌ها از جمله پرس تی وی باید این موضوع را مدنظر داشته باشند و خودشان را ملزم به تولید محتوایی کنند که منافع ملی آحاد جامعه را تامین می‌کند.»

استاد جغرافیای سیاسی در دانشگاه تربیت مدرس به برخی از پتانسیل‌های پرس تی وی در جهت حفظ منافع ملی در عرصه بین‌الملل اشاره کرد و گفت: «ابزارهایی مثل خبرسازی، انعکاس دیدگاه‌ها، نشست‌های تحلیلی و مذاکره با کارشناسان بی‌طرف که دارای دیدگاه معقول‌تر هستند، پتانسیل‌هایی است که پرس تی وی از آن بهره مند است. اگر پرس تی وی به این سمت حرکت کند قادر خواهد بود در فرایند اجرا اثرگذاری بیشتری داشته باشد. توجه به منافع ملی باید اولویت اساسی و نخست پرس تی وی به عنوان یک رسانه ملی باشد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار