عاشورا و جریان تحولات غرب آسیا

تهران (پانا) - برنامه «جریان خاورمیانه» در شبکه پرس تی وی به تاثیر عاشورا بر مبارزات ضد استکباری ملت‌های مسلمان غرب آسیا پرداخت.

کد مطلب: ۱۳۰۳۷۹۹
لینک کوتاه کپی شد
عاشورا و جریان تحولات غرب آسیا

مروه عثمان مجری این برنامه پرس تی وی در ابتدا به اهمیت قیام عاشورا به عنوان یک ابَرپدیده اجتماعی و سیاسی پرداخت و توضیح داد که فرهنگ عاشورایی نقش بسزایی در بسیج مردم جهان اسلام به ویژه در منطقه غرب آسیا علیه ستم های آمریکا و متحد اصلی آن یعنی رژیم صهیونیستی داشته است.

وی تاکید کرد: عاشورا در زمان ‌ها و سرزمین های متعددی به شکل‌های مختلف گرامی داشته شده است همچنان که امام حسین (ع) با استکبار و ظلم یزید مقابله کرد. قیام عاشورا زیربنای تشکیل محور مقاومت در منطقه غرب آسیا است که با هدف مقابله علیه استکبار آمریکا و متحدانش بوده فعالیت می کند که حزب الله لبنان، انصارالله یمن، حشد الشعبی عراق، و مبارزه فلسطینی ها نمونه هایی از این رویکرد به فرهنگ عاشورا برای قیام علیه اشغالگری هستند.

مجری برنامه «جریان خاورمیانه» گفت: یکی از نکات برجسته مراسم بزرگداشت عاشورا توسط حزب الله لبنان، سخنرانی سید حسن نصرالله، دبیرکل این جنبش است، که اهمیت بالایی در مسائل سیاسی و نظامی منطقه دارد و با بقیه سخنرانی های فراوان وی در دیگر مراسم ها تفاوت دارد.

برنامه جریان خاورمیانه در ادامه با «شیخ مظفر حیدری» درباره مفهوم شعار «هیهات منا الذله» و دلیل بیان آن توسط امام حسین علیه السلام و اینکه چرا گردهمایی شیعیان در راهپیمایی اربعین مهم است گفتگو کرد. حیدری در این گفتگو تلاش کرد تا مفاهیمی مانند قیام عاشورا و نیز مفهوم اربعین را برای مخاطب انگلیسی زبان که احتمالا با اسلام آشنا نیست تشریح کند.

این قسمت از برنامه «جریان خاورمیانه» به تاثیر فرهنگ عاشورا در بیدار و آگاه شدن شیعیان لبنان توجه کرد و مبارزه فداکارانه ای را که جنبش حزب الله لبنان علیه اشغالگری صهیونیست ها در جنوب آن کشور انجام داد که به آزادسازی مناطق اشغالی در سال 2000 میلادی انجامید یادآور شد.

برنامه «جریان خاورمیانه» تلاش کرد به زبانی ساده مفهوم عدالت مدارانه و آزادی خواهانه قیام عاشورا و مبارزه با ظلم به هر قیمت را به خوبی برای مردم کشورهای غربی تبیین کند. اقدامی که کمتر به آن توجه شده است چراکه مردم سرزمین های اروپا و امریکا به صورت عمومی با مفهوم عاشورا آشنا نیستند برعکس کشورهای شرقی مانند هند که در قیام خود علیه استعمار به قیام عاشورا رویکرد کردند و این نکته در سخنان مهاتما گاندی رهبر استقلال هند به خوبی آشکار است.

این ناآگاهی مردم آمریکای شمالی و اروپا در حالی است که «رسانه های جریان اصلی غرب» به شکل بی وقفه و مستمر تلاش می کنند تا جبهه مقاومت را بر خلاف آنچه که هست نشان دهند. به بیان بهتر جامعه مخاطب پرس تی وی که کشورهای انگلیسی زبان هستند به برکت این شبکه می توانند با مفاهیمی مانند تاثیر عاشورا در ایجاد و تقویت قدرت مقاومت علیه استکبار آشنا شوند و مصادیق آن را در نیروهای ضد اشغالگری در منطقه تماشا کنند. این آگاه سازی در مقابل روند جنگ شناختی است غرب در پیش گرفته و اسلام فوبیا تنها بخشی از آن است.

رویکرد حزب الله لبنان و انصارالله یمن به الگوبرداری از قیام عاشورا موجب شده تا جریان مقاومت در کنار این مجموعه ها در میان پیروان ادیان و مذاهب دیگر هم شکل گیرد تا جایی که برخی مسیحیان لبنانی به سود «جریان مقاومت» کنشگری می کنند هر چند عضو حزب الله هم نیستند. همین جریان کثرت گرای مقاومت در لبنان موجب شده تا برنامه های تفرقه افکن و فتنه انگیزانه عربستان سعودی و امریکا در لبنان به شکست سختی منجر شود که از جمله مصادیق آن در ماجرای انتخابات پارلمانی چند ماه قبل آن کشور دیده شد.

به بیان بهتر جریان مقاومت و حضور شخصیت ها و هواداران آن از گروه ها و مشرب های فکری مختلف موجب شد تا علاوه بر خود جنبش حزب الله لبنان یک جریان هوادار مقاومت در آن کشور شکل گیرد که ابعاد گسترده مردمی به مقاومت می‌دهد.

همین روند را در میان اهل سنت یمن هم می بینم که با همین رویکرد به عاشورا با شیعیان متحد شدند و علیه اشغالگری عربستان و امارات و استکبار آمریکا و انگلیس مقاومت می کنند. این موارد نکات شگفت انگیزی در جهان سیاست است که مشابهی برای آن نمی توان یافت. در نتیجه برنامه هایی که به معرفی تاثیرات سیاسی قیام عاشورا می پردازد از این منظر دارای اهمیت است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار