در گفتوگو با پانا
عابدینی: جذب شرکای رسانهای شرقی استراتژی جدید شبکههای برون مرزی باشد
تهران (پانا) - یک کارشناس رسانه با اشاره به تحولات بین المللی که این روزها اتفاق افتاده است به موضوع انتقال قدرت از غرب به شرق اشاره کرد و گفت برخورد واکنشی رسانههای برون مرزی ایران نسبت به اقدامات غرب باید جای خودش را به روایت سازی بدهد و این شبکهها باید به دنبال شرکای رسانهای شرقی باشند.
الهام عابدینی کارشناس رسانه و دانشجوی دکتری مطالعات اروپا با اشاره به درگیرهای رخ داده بین روسیه و اوکراین گفت: «با توجه به انتقال قدرتی که دارد در دنیا شکل می گیرد باید به این باور برسیم که قدرت دارد از غرب به شرق منتقل می شود. به همین منظور رسانه های ما باید از برخورد واکنشی به اتفاقات به روایت سازی رو بیاورند. طی این سال ها بیشتر رسانه های ما عملکرد واکنشی نسبت به غرب داشته اند که به نظر می رسد این استراتژی باید تغییر کند.»
وی خاطرنشان کرد: «در شرایط کنونی تمرکز رسانه ها باید روی شرق باشد و با ایجاد توافق های جدید رسانه ای با روسیه و چین و کشورهای همسایه بتوانیم در قالب یک طرح ابتکاری در یک جاده یا یک کمربند جای خودمان را پیدا کنیم و واقعا در برنامه سازی هایمان روی آنها بیشتر متمرکز شویم.»
عابدینی با تاکید بر اینکه در دنیای امروز علاوه بر رقابتی که بین رسانه ها برقرار است، پلتفرم های رسانه ای نیز به این بازار رقابت وارد شده اند، گفت: «اولین نکته بحث استفاده از پلتفرم های مختلف است، هر کدام از پلتفرم ها مخاطبان خاص خودشان را دارند؛ یعنی ممکن است که یک رسانه در اینستاگرام خیلی خوب ظاهر شود ولی در توییتر موفقیتی نداشته باشد، یعنی هر کدام از اینها شاخه جدای خودشان را دارند و نمی شود گفت کسی که مسئول اینستاگرام است می تواند مسئول تلگرام هم باشد، این ها ظرافت هایی است که باید به آن توجه شود.»
وی در همین باره گفت: «اولین اولویت باید این باشد که از شبکه های اجتماعی به نحو احسن استفاده شود، مضاف بر اینکه پرس تی وی به دلیل محدودیتهایی که در بحث ماهوارهها دارد در این شبکه ها باید توان بیشتری بگذارد. مهمترین موضوع این است که بتوانیم چهره درست و واقعی از خودمان نشان دهیم و بعد در وهله دوم بتوانیم روی نقاط ضعف و استانداردهای دوگانه ای که جبهه غربی دارد، سوار شویم و این دو باید همزمان با هم پیش برود و نمی توان اینها را از هم تفکیک کرد یا به یکی اولویت داد.»
عابدینی تعداد برنامه های تولیدی پرس تی وی را قابل توجه دانست و گفت:«علاوه بر برنامه سازی موضوع مهمی که باید مدنظر دست اندرکاران شبکه قرار بگیرد، می توان با استفاده از برنامه های تولیدی و مستند و برنامه هایی که شکل جالبی داشته باشد و جدا از خود پرس تی وی در پلتفرم های دیگر هم پخش کرد و قابلیت وایرال شدن داشته باشد. اما به طور کلی، بین مخاطبی که به دنبال یک رسانه آلترناتیوی است توانسته یک روایت متفاوتی را بیان کند و تا حد زیادی توانسته این روایت جدید را ارائه دهد.»
این کارشناس رسانه با تاکید بر اینکه مخاطب غربی می خواهد بیشتر از زبان خود ما درباره ایران و اسلام بداند، تصریح کرد: «برای اینکه آنها یک شناخت بهتری از ما به عنوان یک کشور داشته باشند، ابتدا باید این موضوع را برایشان جا بیندازیم که چرا نباید از ایران و اسلام، هراس داشته باشند؛ یک بخش بسیار مهمش این است که بتوانیم یک تصویر درست از خودمان نشان دهیم.»
وی در پاسخ به این سوال که پرس تی وی در راستای انتقال گفتمان انقلاب اسلامی چه امکاناتی در دست دارد، گفت: «مهمترین امکانی که پرس تی وی دارد این است که داخل ایران است و دسترسی به منابع داخلی و مقامات ایرانی دارد و اگر بخواهد هر برنامه ای تولید کند و از ایده های مختلف استفاده کند و به مستند سازی ادعاهایی که دارد بپردازد، تمام منابع در دسترسش قرار دارد و نیازی به سفر و تماس های مجازی ندارد. نکته بعدی اینکه می تواند با کشورهای همسایه ارتباط بگیرد و تولیدات مشترکی داشته باشد.»
عابدینی با توجه به نقش ایران در منطقه خاورمیانه؛ رسانههای برون مرزی را یک ابزار گفتمان ساز دانست و گفت: «این رسانه ها چون زیرمجموعه ای از یک نهاد حکومتی در جمهوری اسلامی به شمار می آیند، هر موضعی که در اتفاقات مختلف داشته باشند به نام سیاست خارجه ایران تمام خواهد شد، از این منظر با حساسیت هایی مواجه هستند، بنابراین اگر بخواهند یک ابزار گفتمان ساز باشند و واقعا به دستگاه دیپلماسی کمک کنند، لازمه اش یک همکاری بسیار نزدیک با وزارت خارجه است و نیاز جدی به داده های درست و سریع دارند که بتوانند کمک کننده باشند، در صورتی که این اتفاق حاصل شود، می تواند نقش موثری داشته باشند و از سوی نهادها و مقامات خارجی رصد شوند.»
ارسال دیدگاه