پانا بررسی می‌کند

از مزایا و چالش‌های آموزش حضوری

ملارد (پانا) - به علت شیوع کرونا، مدارس به مدت دو سال تعطیل بودند و تمامی آموزش‌ها و آزمون‌ها به صورت مجازی برگزار می‌شد که معلم ها، دانش آموزان و اولیا را با چالشی جدید روبرو کرده بود و نقاط قوت و ضعف خود را داشت، حالا پس از کمتر شدن شیوع این ویروس و با تصمیم ستاد مبارزه با کرونا به تدریج مدارس بازگشایی شدند و آموزش‌ها تقریباً به صورت نیمه حضوری هستند اما این موضوع هنوز هم با نگرانی‌های خاصی از سوی جامعه بزرگ معلمان، دانش آموزان و اولیا همراه است.

کد مطلب: ۱۲۴۳۰۲۲
لینک کوتاه کپی شد
از مزایا و چالش‌های آموزش حضوری

آرزو شاهی، دبیر زیست‌شناسی نمونه کشوری، در رابطه با چالش‌های بازگشت دانش‌آموزان از فضای مجازی به مدارس به پانا گفت: «بازگشایی مدارس نقطه ضعف‌ها و نقاط قوتی دارد، از نکات خوب آن می‌توان ‌به این اشاره کرد که بچه‌ها حدوداً دو سال از درس و تحصیل باکیفیت جا مانده بودند و فراموش کرده بودند که چگونه درس بخوانند و حتی بسیاری از دانش‌آموزان کار با فضای مجازی را بلد نبودند، گاهی به علت تنبلی یا نبود اطلاعات کافی از وقت خود آن‌گونه که باید استفاده نمی‌کردند، شرایط برای ما بعد از بازگشایی مدارس سخت شده، یک ماه طول کشید تا دانش‌آموزان را از فضای مجازی به فضای حقیقی و مدرسه برگردانیم.»

وی ادامه داد: «از نقاط ضعف آموزش حضوری، ترس از کرونا است. دانش‌آموزان چندان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند و نمی‌توان گفت که پروتکل‌ها در مدارس رعایت می‌شود. از لحاظ فاصله‌گذاری نیز هر کدام از بچه‌ها در یک نیمکت می‌نشینند، نیمکت‌ها فاصله یک متری را ندارند و در زنگ های تفریح نیز بسیار نزدیک به هم هستند اما لازم است با این شرایط کنار بیاییم و نمی‌توان گفت که شرایط خوب است یا بد و شرایط نسبی را به وجود آورده است.»
مهری لشکری، دبیر شیمی آموزشگاه متوسطه دوم طلوع فجر نیز در رابطه با حضور دانش‌آموزان و شرایط تحصیلی آنها پس از بازگشایی مدارس عنوان کرد: «تقریباً همه دانش‌آموزان طبق گروه‌بندی انجام شده در کلاس شرکت می‌کنند، اما وضعیت تحصیلی آنها به علت مجازی بودن تدریس به مدت دو سال شدیداً افت کرده است، من و همکارانم در علوم پایه از حضوری شدن مدارس راضی هستیم، زیرا دیگر دغدغه تولید محتوا را نداریم، محتواهایی که تمام وقت دانش‌آموزان و دبیران را می‌گرفت و نتیجه مطلوبی نداشت، هم‌ اکنون نیز چون بچه‌ها به صورت گروه‌بندی به مدرسه می‌آیند با کمبود زمان مواجه هستیم، مجبوریم سریع‌تر و بدون پرسش و پاسخ تدریس کنیم و امیدواریم در آینده نزدیک زمان بیشتری را برای تدریس و پرسش و پاسخ داشته باشیم و در رابطه با مسائل بهداشتی نیز می‌توان گفت که پروتکل‌ها به خوبی رعایت نمی‌شود.»
حسین عطایی، دبیر علوم آموزشگاه امام هادی است و در مورد مشکلات آموزش حضوری در دوران کرونا بیان کرد: «متأسفانه بدلیل تعطیلی مدارس در مدت طولانی، دانش‌آموزان نسبت به مطالعه دروس بی‌رغبت شده‌اند و چون حضور آن‌ها در مدرسه، اجباری نیست، تنها تعداد اندکی از آن‌ها در مدرسه حاضر می‌شوند و افت تحصیلی شدیدی دارند، همچنین پروتکل‌های بهداشتی نیز به‌درستی رعایت نمی‌شود و از ماسک‌های کهنه استفاده کرده یا اصلا ماسک نمی‌زنند.»

دانش‌آموزان در شرایط حضوری بهتر آموزش می‌بینند در حالی که من بیشترین تلاش را در تدریس و تولید محتوا را در آموزش آنلاین داشتم


بهرامی دبیر علوم و فنون و ادبیات در خصوص تجربیات خود در این مدت عنوان کرد: «در رابطه با بازگشایی کامل مدارس نظر من مطرح نیست، مسئولین باید تصمیم بگیرند، اما از نظر من پروتکل‌های بهداشتی رعایت نمی‌شود، من مجبور هستم پنجره‌های کلاس را باز بگذارم تا به سلامت دانش‌آموزان آسیب نرسد، اما وقتی این کار را انجام می‌دهیم دانش‌آموزان احساس سرما می‌کنند و ممکن است بیماری‌های دیگری مانند آنفولانزا یا سرماخوردگی بگیرند. از لحاظ آموزشی نیز دانش‌آموزی که سردش باشد، طبیعتاً مغزش به خوبی کار نمی‌کند، تمرکز ندارد و درس را متوجه نمی‌شود. در رابطه با تعداد دانش‌آموزان نیز لازم است بگویم تعداد دانش‌آموزان در کلاس بالاست، حتی هنگامی که به دو گروه تقسیم می‌شوند و این موضوع برای سلامتی آنها خطرناک است.»
وی تاکید کرد: «از نکات مهمی که لازم است به آن توجه کرد این است که آموزش حضوری بهتر از آموزش مجازی است و من آموزش حضوری را بیشتر می‌پسندم، مخصوصاً در درسی مانند علوم و فنون، زیرا این درس مانند درس ریاضی است و نمی‌توانم به دانش‌آموزان بگویم که آن را صرفاً حفظ کنند، مخصوصاً دانش‌آموزان پایه دوازدهم که آزمون‌های نهایی دارند، نمرات آنها به صورت مستقیم در کنکور و آینده آنها تاثیر دارد و تدریس آنها باید به صورت کامل باشد، بنابراین ترجیح می‌دهم که به صورت حضوری به آنها تدریس کنم تا به صورت مجازی.»
بهرامی در مورد برتری روش‌های آموزشی افزود: «طبق تجربه‌ای که در تدریس حضوری و مجازی داشتم در رابطه با بررسی وضعیت تحصیلی دانش‌آموزان در این دو روش می‌توانم بگویم که دانش‌آموزان در شرایط حضوری بهتر آموزش می‌بینند، در حالی که من بیشترین تلاش را در تدریس و تولید محتوا را در آموزش آنلاین داشتم، کارهای انجام شده در آموزش حضوری بسیار بیشتر است و زمان تدریس آنلاین بسیار بیشتر از تدریس حضوری است. به عنوان مثال من یک درس را در تدریس آنلاین در دو ساعت توضیح دادم، اما دانش‌آموزان به طور کامل آن را متوجه نشدند، اما همان درس را در آموزش حضوری، حدود ۴۰ دقیقه تدریس کرده و دانش‌آموزان به طور کامل متوجه شدند. اگر پروتکل‌های بهداشتی به صورت کامل رعایت شود و بر روی آن نظارت باشد و تعداد دانش‌آموزان در هر گروه کمتر شود، تدریس حضوری بسیار بهتر از تدریس مجازی است.»

اولیا نیز دغدغه‌های نگران‌کننده‌ای در رابطه با تحصیل فرزندشان دارند

مادر فاطمه ایوبی، دانش‌آموز متوسطه اول در خصوص دغدغه‌های خود برای آموزش فرزندش به پانا بیان کرد: «فرزند من از زمانی که به مدرسه می‌رود روحیه بهتری پیدا کرده و وقت بیشتری را با دوستانش می‌گذراند، زیرا دو سال از دیدن آنها محروم بوده و این به شدت در روحیه‌اش تاثیر گذاشته بود، از زمانی که مدارس مجازی و آنلاین شده بود، دختر من در درس‌هایش افت تحصیلی داشته و حالا نگرانی ما پس از حضوری شدن مدارس این است که در امتحانات پایان سال، نمره خوبی را کسب نکند. همچنین از معلمان می‌خواهیم دانش‌آموزان را درک کنند و آنها را برای به مدرسه آمدن، تشویق کنند، به علت اینکه دو سال به صورت مجازی درس خوانده‌اند و در بعضی از دروس پایه ضعیف هستند و بعضاً دبیران آنها را با امتحان‌های مشکل دچار استرس می‌کنند و دانش‌آموزان میل حضور در مدرسه را از دست می‌دهند.»
مادر علی، دانش‌آموز ابتدایی یک مدرسه نمونه‌ دولتی، در رابطه با بازگشایی مدارس بیان کرد: «از نظر تحلیلی، پسرم اوضاع بهتری پیدا کرده است. اگرچه هنوز هم من نقش معلم را برایش دارم، اما سال گذشته به علت اینکه آموزش‌ها به صورت کلی آنلاین بود، در تمامی کارها و تکالیفش به او کمک می‌کردم. امسال کار من کمتر شده است و پسرم بهتر تدریس ها را متوجه می‌شود، از نظر روحی هم فرزند من در سال اول تحصیل خود فقط تکلیف نوشتن را می‌دانست و جز سختی و تلخی برای او چیزی نبود، اما امسال با بازگشایی مدارس، شرایط روحی او بهتر شده است، در زنگ‌های تفریح‌ با دوستانش بازی می‌کند و لذت مدرسه رفتن را لمس می‌کند.»
وی ادامه داد: «از طرفی در آموزش‌های آنلاین، رقابتی بین دانش‌آموزان وجود نداشت، اما الان رقابت برای شاگرد خوب بودن را درک کرده و این کار باعث شده که نسبت به درس‌هایش مسئولیت بیشتری داشته باشد. از لحاظ پروتکل‌های بهداشتی نیز نمی‌توان گفت نگرانی نداریم به خصوص که دانش‌آموزان کوچک‌تر در گروه پرخطر هستند و واکسن هم نزدند، همچنین اگر وضعیت کرونا بدتر شود، مدرسه‌ها عامل بزرگی در گسترش کرونا می‌شوند.»

در آموزش‌های آنلاین رقابتی بین دانش‌آموزان وجود نداشت، اما الان رقابت برای شاگرد خوب بودن را درک کرده و این کار باعث شده که نسبت به درس‌هایش مسئولیت بیشتری داشته باشد


فاطمه کاظمی دانش‌آموز پایه هفتم آموزشگاه فاطمیه نیز درباره بازگشایی مدارس با پانا گفت و گو کرده و تاکید کرد:«از نظر من آموزش غیرحضوری بهتر است، چون وقتی دانش‌آموزان به مدرسه می‌آیند، اصلاً پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، من با استرس در کلاس‌ها حاضر می‌شوم و معلمان و دبیران هم وقتی که به صورت حضوری به مدرسه می‌رویم، اصلاً درک نمی‌کنند که ما دو سال به صورت آنلاین درس خوانده‌ایم و در برخی دروس ضعیف هستیم.»
فاطمه ایوبی دانش‌آموز متوسطه اول از حال و هوای خود در بازگشایی مدارس صحبت کرد و گفت: «نظر من این است که حضور در مدرسه به علت رابطه با دوستان و دوستی با آنها بسیار خوب است، اما در آموزش آنلاین امکان ارتباط برقرار کردن با یکدیگر را نداشتیم.»
وی ادامه داد: «مشکل ما در تدریس آنلاین مشکلات برنامه شاد بود و هنگامی که نمی‌توانستیم در کلاس حاضر شویم معلم اسممان را جزو غایبین رد می‌کرد، اما در تدریس حضوری بهتر دروس را یاد می‌گیریم. معلم‌ها بعد از بازگشایی مدارس بسیار سخت گیرتر شده‌اند، اما به نظر من باید درک کنند که ما دو سال به صورت آنلاین درس خوانده‌ایم و بهتر است دروس را مرور کنیم.»

با توجه به صحبت‌ها و نگرانی‌هایی که از سوی معلمان، دانش‌آموزان و اولیای آنها مطرح شد، باید دید که ستاد ملی مبارزه با کرونا چه تصمیمی در مورد تداوم آموزش حضوری در مدارس یا تعطیلی آن می‌گیرد، تصمیمی بسیار مهم که در روند ابتلا به سویه جدید بیماری کرونا، قطعاً تاثیرگذار خواهد بود.

خبرنگاران: زهرا عین آبادی- سحر شیخی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار