دیدار مدیرکل قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش با آیت‌الله علوی گرگانی

تهران (پانا) - مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش با آیت‌الله علوی گرگانی از مراجع عظام تقلید دیدار و گفت‌وگو کرد.

کد مطلب: ۱۲۴۲۳۸۵
لینک کوتاه کپی شد
دیدار مدیرکل قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش با آیت‌الله علوی گرگانی

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل معاونت پرورشی و فرهنگی، میکائیل باقری طی سفر یک روزه که به قم داشت با حضرت آیت الله محمد علی علوی گرگانی از مراجع عظام تقلید جهان تشیع دیدار و گفت و گو کرد.

باقری در این دیدارگفت: فعالیت های که ما انجام می دهیم با محوریت قرآن، اهل بیت علیهم السلام و نماز در فوق برنامه است در آموزش و پرورش 2 دسته کار انجام می شود یک دسته در داخل کلاس درس با محوریت کتاب های درسی توسط معلمان انجام می شود و بخشی دیگر به عنوان فعالیت های مکمل جهت نهادینه سازی فعالیت های کلاسی است که در حوزه پرورشی انجام می شود.

وی افزود: در حوزه پرورشی ما فرصت ها و ظرفیت ها و نیروی انسانی مشخصی داریم ودر تمامی استانها یک اداره قرآن، عترت و نماز فعالیت می کند که هر کدام از این ادارات به تناسب جمعیت دانش آموز استان حدود 3 الی 6 نیرو دارندو در حدود750 منطقه آموزش و پرورش بین یک تا دو نفر نیروی انسانی به عنوان کارشناس قرآن،عترت و نماز مشغول به خدمت هستند.

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: حدود 760مرکز دارالقرآن کریم داریم آموزش تخصص قرآن در سطوح مختلف را برای علاقمندان ارائه می دهند و همچنین قبل از کرونا که مدارس به صورت حضوری فعالیت می کردند بین 17 هزار تا 20 هزار امام جماعت روحانی به عنوان امام جماعت مدارس برای دانش آموزان اقامه نماز داشتند و در کنار آنها 45 تا 55 هزار فرهنگی داریم که به عنوان امام جماعت در مدارس به اقامه نماز می پرداختند.

وی تصریح کرد: در زمینه فعالیتها در حوزه قرآن رسالت محوری ما تربیت حافظان قرآن است زیرا مقام معظم رهبری فرمودند ما در کشور باید 10 میلیون حافظ قرآن کریم داشته باشیم و ما از همان زمان فعالیت خود را برای تربیت این حافظان آغاز کردیم ودر سه بخش حفظ ترتیبی از ابتدای قرآن ،حفظ جزء30 قرآن کریم و حفظ موضوعی که حفظ آیات کاربردی یا بخش های کوتاهی از آیات را برای دانش آموزان مشخص می کنیم که دانش آموزان می توانند این آیات را حفظ می کنند و در زندگی خود به کار ببندند.

باقری گفت: در بخش عترت 6 فعالیت محوری داریم که یکی از فعالیت های موضوع مصباح الهدی یا امام شناسی است که با استفاده از ظرفیت فوق برنامه و اوقات فراغت دانش آموزان ائمه معصومین (علیهم السلام) در قالب های گوناگون به دانش آموزان معرفی می کنیم و در این زمینه کتاب هایی منتشر شده و مسابقه و پویش هایی برگزار می کنیم و هدف ما این است که در دوره ابتدایی محبتی از اهل بیت در دل دانش آموزان ایجاد شود و دوره متوسطه اول شناخت از معصوم علیه السلام ایجادشود و دوره متوسطه دوم هدف سبک و سیره معصومین (علیهم السلام) را در زندگی خود کاربردی کنند.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه نماز ماموریت اصلی اقامه نماز است و هدفمان این است که دانش آموزان در مدرسه و منزل نماز را اقامه کنند و حتی اولیای خود را به اقامه نماز اول وقت تشویق کنند و موضوع اقامه نماز با تمام لوازم آن مد نظر است یعنی آموزش نماز، جشن تکلیف، بیان احکام و ... و در جشن تکلیف دختران پایه سوم و پسران پایه هشتم که در آستانه سن تکلیف برای آنها یک فرآیند آموزشی داریم تا آنها از ابتدای سال تحصیلی با وظایف و تکالیف دینی خود آشنا شوند و با اجرای طرح آموزش عملی نماز مرجعیت و تقلید و احکام مبتلی به را با کمک معلمان به دانش آموزان آموزش می دهیم و در انتهای آموزش به تناسب موضوع و مناسبت های که داریم جشن تکلیف دختران و پسران را برگزار خواهیم کرد تا ورود به سن تکلیف در ذهن آنها به این وسیله ماندگار شود.

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: طرح دیگری برای تقویت و نهادینه کردن نماز داریم با عنوان پیوند مدرسه، مسجد و منزل است تا اولیا هم در کنار دانش آموزان قرار گیرند و همه اینها بخشی از فعالیت های اداره کل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش بود.

آیت الله علوی گرگانی: قرآن کتاب الهی ما مسلمانان و دریایی عمیق است که پایان ندارد

در ادامه حضرت آیت الله علوی گرگانی ضمن تقدیراز فعالیت های صورت گرفته در اداره کل قرآن عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش برای ادامه کار همه خدمتگزارن این سه منشور نورانی آرزوی توفیق روز افزون از ردرگاه خداوند متعال مسئلت کرد و گفت: مجموعه گزارشاتی که شما از فعالیت های آموزش و پرورش ارائه کردید جزء مبشراتی بود که باعث مسرت است و امیدواریم موجبات خشنودی حضرت حق را نیز فراهم آورد.

وی افزود: بیشتر فعالیت های شما باید به معطوف به فعالیت ها و تعلیمات قرآنی باشد و همانطور که فعالیت های خود را برشمردید اکثر این فعالیت ها بر اساس نیاز های جامعه طراحی شده است و باید همین راه را ادامه دهید اما باید دانش آموزان را به مسیری هدایت کنیم تا قرآن را در دستور زندگی رسمی خود قرار دهند یعنی همه کارها را از قرآن استمداد کنند و ملاک موفقیت خودمان را عمل به آیات الهی قرآن کریم قرار دهیم.

این مرجع عالیقدر ادامه داد: چه خوب است که آموزش و پرورش با برنامه ریزی که انجام داده است متناسب با همه دوره های مختلف تحصیلی و دانش آموزان با سنین مختلف برنامه های متنوع ارائه می دهد و باید برای همه این سنین و دوره های تحصیلی دستورات و برنامه های قرآنی مقتضی داشته باشیم.

وی تصریح کرد: قرآن کتاب الهی ما مسلمانان و دریایی عمیق است که پایان ندارد و هر چقدر هم از آن علم و معرفت صید کنیم بازهم مطالب نو و بدیعی دارد که می تواند راه سعادت دین و دنیای بشریت را مشخص و آن را هدایت کند.

حضرت آیت الله علوی گرگانی گفت: بهترین دین نزد خداوند اسلام است و دستورالعمل اسلام در قرآن کریم نهفته است کسی که قرآن را بخواند به حقانیت اسلام پی خواهد برد باید همه دست اندرکاران حوزه قرآن،عترت و نماز خودشان عامل به این مکتب ناب الهی باشند تا سخنانشان در دل و جان دانش آموزان اثر گذار شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار