معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران:

مشاور و مربی تربیتی نقش مهمی در رشد فردی و اجتماعی دانش‌آموزان دارند

تهران(پانا) - امروزه خانواده‌ها در تلاشند تا دانش‌آموزان در کنار یادگیری مسائل آموزشی، مهارت‌های اجتماعی، ارتباطی، مسئولیت‌پذیری و سایر موقعیت‌های اجتماعی را در مدرسه بیاموزند و مدیریت این مسئله در مدرسه بر عهده مشاور و مربی تربیتی است.

کد مطلب: ۱۲۳۸۷۰۹
لینک کوتاه کپی شد
مشاور و مربی تربیتی نقش مهمی در رشد فردی و اجتماعی دانش‌آموزان دارند

امروزه تکیه دانش آموزان و اولیا و عوامل تربیتی مدرسه بیش از قبل بر وجود مربیان تربیتی و مشاوران مدرسه است.

نخستین مراسم گردهمایی مشاوران و مربیان تربیتی جدید الاستخدام ( ماده ۲۸) آموزش و پرورش شهر تهران امروز در کانون فرهنگی تربیتی شهید مفتح منطقه ۳ آموزش و پرورش شهر تهران با حضور شکوهی مدیر کل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت های اجتماعی وزارت متبوع ،رقیه سادات نقوی؛ معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران، مصطفوی معاون مشاوره اداره کل امور تربیتی، هادی زمانی نژاد رئیس اداره امور تربیتی، مشاوره و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی شهر تهران و جمعی از مسئولین آموزش و پرورش شهر تهران برگزار شد.

در حاشیه این مراسم رقیه سادات نقوی؛ معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران در گفت‌گو با پانا با اشاره به هدف مراسم بیان کرد: هدف از برگزاری مراسم امروز با حضور مشاوران و مربیان تربیتی جدید الاستخدام، آشنایی مربیان و مشاوران جدید الاستخدام با سطوح و لایه های مختلف حوزه معاونت پرورشی و فرهنگی و مسئولین شهر تهران و آشنایی با شرح وظایف مربیان و مشاوران است.

معاون فرهنگی و پرورشی اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران در ادامه به اصل مهم خود شناسی و لزوم آن برای مشاوران اشاره کرد و اظهار کرد: مشاوران و مربیان تربیتی می‌بایست قبل از حضور در مدارس ابتدا نسبت به خودشان، جایگاهشان در مدرسه، مسئولیت، ماموریت ها و فضای مدرسه شناخت کامل داشته باشند و آگاه باشند که مهمترین کار در مدارس به عهده آنها است. به همین سبب از مسئولین حوزه ستادی و شهر تهران دعوت کردیم تا مشاوران و مربیان تربیتی با آنان آشنا شده و چگونگی اجرای برنامه ها و فعالیت های خود را در مدارس بیاموزند و با فعالیت های مدرسه ای آشنا شوند.

نقوی در پاسخ به این پرسش که راهکارهای بهبود عملکرد مشاوران و مربیان تربیتی چیست بیان کرد: به عنوان توصیه اول افراد برای اینکه در امر هدایت دانش آموزان موفق عمل کنند ابتدا باید به خود شناسی برسند و استعداد و توانمندی خود را شناخته و ارتقا ببخشند. در ارتقای دانش حرفه ای، مهارت های شغلی و سواد تخصصی مربوط به حوزه کاری خود کوشا باشند. مربیان ومشاوران همواره باید تلاش داشته باشند سطح اطلاعات و دانش خود را بروز نگه دارند و همپای دانش آموزان و حتی جلوتر از آنها باشند.

وی همچنین به نقش مهم و کلیدی امروز مشاوران و مربیان تربیتی مدارس اشاره کرد و گفت: امروزه توجه دانش آموزان و تمام اولیا مدرسه بیشتر از همه بر مربیان تربیتی و مشاوران است. شاید در گذشته توجه خانواده ها فقط مسائل درسی دانش آموزان بود، اما امروز خانواده ها در تلاشند تا دانش آموزان در کنار یادگیری مسائل آموزشی، مهارت های اجتماعی، مهارت های ارتباطی، مسئولیت پذیری و سایر موقعیت های اجتماعی را نیز تجربه کنند. مدیریت این مسئله و پیشبرد آن در مدرسه بر عهده مشاور و مربی تربیتی است.

رقیه سادات نقوی در ادامه به نقش هدایای حمایتی مشاوران و مربیان پرداخت و اذعان کرد: مربیان و مشاورین تکیه گاه و پشتیبان دانش آموزان هستند و دانش آموزان باید بتوانند در صورت بروز هر گونه مشکلی برای گفت و گو و راهنمایی به مشاوران و مربیان تربیتی مراجعه کنند. بنابراین مربیان و مشاوران باید جایگاه خود را در مدرسه به درستی بشناسند.

نقوی با بیان این مهم که باید به مدرسه به عنوان یک موجود زنده و پویا نگاه کرد گفت: مدرسه یک فضای منفعل و بسته نیست. فضایی رو به رشد و پیشرفت و توسعه است. مربیان و مشاوران باید بیاموزند با این موجود زنده چگونه برخورد کنند. در حقیقت فعالیت های تربیتی و خدمات مشاوره ای روحیست که در مدرسه جریان دارد. اگر این دو نباشند و فعالیت و برنامه نداشته باشند، مدرسه تبدیل به جسم بی روح و بدون نشاط، شادابی و پویایی می‌شود. پس مشاورین و مربیان باید به تمامیت مدرسه توجه ویژه ای داشته باشند.

معاونت فرهنگی و پرورشی اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران بر راهکارها و اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تاکید و بیان کرد: باید مبنای نظری و عملی مشاوران و مربیان برگرفته از اهداف و راهکار های سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و ساحت های شش گانه تربیتی باشد و اهداف ذیل ساحت های شش گانه تربیت را نصب العین خود قرار دهند و بر اساس آن عمل کنند و در مدرسه فعالیت هایی را برای تحقق آن تعریف کنند تا دانش آموزان این مفاهیم را شناخته و سپس بتوانند در آینده از ان بهرمند شوند.

وی در خصوص چگونگی ارتباط موثر تر مشاوران و مربیان اظهار کرد: مربیان و مشاوران ما باید یک الگوی کامل باشند تا دانش آموزان بتوانند ارتباط موثر و درستی را با آنان برقرار کنند. مشاوران و مربیان می‌بایست صادقانه با دانش آموزان برخورد کنند. دانش آموزان نیز هنگامی که این برخورد صادقانه ، راستی برخورد و درستی رفتار و عامل بودن به گفته ها را در آنان می‌یابند می‌توانند با مشاور و مربی ارتباط برقرار کنند و به ایشان مراجعه کنند. این امر سبب می‌شود تا مشاور و مربی تربیتی محور مراجعه در مدرسه باشد.

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران در پایان با اشاره به فضای مجازی و تاثیر آن در ارتباط با دانش آموزان گفت: دانش آموزان ما امروزه با فضای مجازی ارتباط بسیار گسترده ای دارند و به آن آشنایی دارند. مربیان و مشاوران ما می‌بایست در فضای مجازی نیز همچون فضای حقیقی با دانش آموزان در ارتباط باشند و به ارتباط رودررو و چهره به چهره اکتفا نکنند. امروزه یک پیام در این فضای مجازی می‌تواند سبب هدایت دانش آموزان باشد. لازمه این امر استفاده از فضای مجازی به عنوان ابزار ارتباطی توسط مربی و مشاور است. مربیان و مشاوران باید این فضا را به استخدام خود بگیرند و فعالیت های مشاوره ای خود را از این طریق به دانش آموزان برسانند.

*خبرنگار دانش آموز پانا؛ آرمیتا رزاقیان

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار