دیدن‌ها و شنیدن‌های غیر قضاوتی ، راه رسیدن به سطح والای زندگی است

جوادآباد (پانا) - در کارگاه توانمندسازی مدیران و مشاوران منطقه جوادآباد، که با حضور روانشناسان، مدیران و کارشناسان اداره آموزش و پرورش منطقه برگزار شد، بر اهمیت دیدن و شنیدن‌های غیرقضاوتی جهت رسیدن به سطح والای زندگی تاکید شد.

کد مطلب: ۱۲۳۸۵۰۶
لینک کوتاه کپی شد
دیدن‌ها و شنیدن‌های غیر قضاوتی ، راه  رسیدن به سطح والای زندگی است

سومین کارگاه توانمندسازی مهارت‌های خودمراقبتی در حوزه آسیب‌های اجتماعی با حضور مالک علیرضایی، دکترای تخصصی روانشناسی، نغمه خسروی، معاون پرورشی و تربیت بدنی منطقه جوادآباد، محبوبه جمال، کارشناس اداره مراقبت و کلیه مدیران و مشاورین منطقه برگزار شد.

مالک علیرضایی با مرور مطالب گفته شده در جلسات قبلی پیرامون خود‌‌مراقبتی و ارتباط موثر آن با معلمین و دانش‌آموزان گفت: عدم قضاوت درباره اشخاص پیرامون ما، کاری بسیار دشوار است، اما با تمرین و تکرار به نتیجه مطلوب خواهیم رسید. قضاوت نکردن سخت است، اما به دست آوردن هر چیز ارزشمندی سختی دارد. لازم است که این سختی را تحمل کنیم تا به والاترین درجه انسانیت و داشتن زندگی آرام برسیم.

علیرضایی در ادامه با بیان چند مثال کاربردی و به چالش کشیدن حضار بیان کرد: قضاوت‌های ما محصور باورهای ما است. این باورها هم مثبت و منفی هستند. قضاوت‌های منفی در نتیجه باورهای منفی انجام می‌گیرند که نتیجه آن چیزی جز خراب شدن فکر و ذهن و رابطه نیست. قضاوت‌های مثبت و به جا بسیار سازنده هستند، اما فقط در جایی می‌توانیم قضاوت کنیم که اجازه دخل و تصرف در آن را داشته باشیم.

این روانشناس ادامه داد: قضاوت‌های منفی مانند این است که انسان در چاهی افتاده و چون راهی ندارد و به افکار منفی خود پر و بال می‌دهد، دائما چاه را کنده و عمیق‌تر می‌کند. اگر دانش انسان‌ها منجر به رفتار صحیح شود، قضاوت‌های مثبت شکل خواهند گرفت اما اگر تنها به دانش بدون عمل بسنده کنیم در همان چاه جهالت و افکار منفی خود دفن خواهیم شد.

علیرضایی در پایان با برشمردن مثال‌های کاربردی از ارتباط دانش‌آموز و معلم و دانش‌آموز و خانواده نتیجه‌گیری کرد که خانواده‌های امروزی و تحصیل کرده با القای افکار خود به فرزندان، راه قضاوت کردن را به آنها می‌آموزند و اگر این قضاوت‌ها به سمت مثبت هدایت شوند، نتیجه‌ای جز زندگی همراه با آرامش و جامعه‌ای مفید و سودمند و صلح پذیر نخواهد داشت.

خبرنگار پانا: ملیحه خواری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار