انتصابات جدید در سازمان آموزش و پرورش استثنایی
تهران (پانا) – طی مراسمی رسمی، سازمان آموزش و پرورش استثنایی شاهد تغییر و تحول در تیم مدیریتی خود بود. در این رویداد که با حضور سالار قاسمی، معاون وزیر و رئیس این سازمان برگزار شد، از خدمات اسماعیل برقی (معاون پیشین آموزشی، پرورشی و تربیت بدنی) و علی سعیدیان (معاون پیشین برنامهریزی و توسعه منابع) تقدیر به عمل آمد و مژگان فرهبد به عنوان معاون جدید آموزشی، پرورشی و تربیت بدنی و رضا خصالی به عنوان معاون جدید برنامهریزی و توسعه منابع، دکتر شاه بختی با حفظ سمت رئیس اداره حراست به عنوان مدیر جدید حوزه ریاست، روابط عمومی و امور بین الملل معرفی شدند. این تغییرات با هدف دمیدن روحی تازه در کالبد سازمان و ارتقای خدمات به دانشآموزان با نیازهای ویژه صورت گرفت.

مراسم «تکریم مدیران پیشین و معارفه معاونان و مدیران جدید» با هدف قدردانی از تلاشهای مسئولان سابق و معرفی مدیران جدید برای پیشبرد اهداف عالیه سازمان در خدمترسانی به دانشآموزان استثنایی کشور برگزار شد.
این مراسم با حضور سالار قاسمی، معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی، و جمعی از مدیران، رؤسای ادارات و کارشناسان ارشد ستادی سازمان برگزار شد. قاسمی در سخنان خود ضمن قدردانی صمیمانه از زحمات و خدمات ارزشمند دکتر برقی و آقای سعیدیان در طول دوران تصدی مسئولیت، تأکید کرد: «تغییرات مدیریتی، امری طبیعی و در راستای پویایی و بهبود مستمر هر سازمانی است. صمیمانه از همکاران خوب خودم سپاسگزارم. امیدوارم دوستانی که امروز ماموریتی را به عهده میگیرند، صادقانه در خدمت جامعه تعلیم و تربیت کشور، نه فقط آموزش و پرورش استثنایی، باشند و عزیزانی را هم که امروز تکریم میکنیم، جای خودشان را به کس دیگری میدهند؛ انشالله که ورود و خروجشان از این مسئولیت صادقانه باشد، هرچند عرصه تعلیم و تربیت خروج ندارد و تجربیات گرانقدر بازنشستگان نیز سرمایهای ارزشمند است که متاسفانه در کشور کمتر از آن بهره بردهایم.»
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در بخش دیگری از سخنان خود به تبیین چشمانداز و رویکردهای کلان سازمان پرداخت و اظهار داشت: «پیام اصلی این جلسه، حرکت آموزش و پرورش استثنایی در مدار تحول و بر محور دانایی است. این تحول با حضور نخبگان، جوانان و بانوان، و با اتکا به تفکر راهبردی، عمل راهبردی و تفکر طراحی محقق خواهد شد. بزرگترین دارایی یک کشور، دانایی آن است و توسعه باید بر محور دانایی باشد.»
قاسمی سپس به تشریح محورهای کلیدی برنامهها و سیاستهای سازمان پرداخت و بر تمرکز بر پنج یا شش موضوع حیاتی تأکید کرد: «تحول بنیادین در برنامه درسی: "بدون تحول در برنامه درسی، اتفاقی در نظام آموزش و پرورش استثنایی رخ نخواهد داد. اگر به دنبال تحول بر مدار دانایی هستیم، گام اول، بازنگری و تحول در برنامه درسی است تا مهارتآموزی، هنر و تربیتبدنی جایگاه واقعی خود را بیابند.»
ارتقای کیفیت نیروی انسانی: «توانمندسازی معلمان و ارتقای مدیریت مدارس، شرط لازم موفقیت است. باید برای کیفیتبخشی به نیروی انسانی سرمایهگذاری جدی صورت گیرد.»
توسعه فراگیرسازی و آموزش تلفیقی: «همگام با روندهای جهانی، باید حرکت به سمت فراگیرسازی و تلفیقیسازی (به جز موارد خاص) را با جدیت دنبال کنیم. این موضوع مورد تأکید جناب آقای دکتر پزشکیان نیز بوده است.»
کیفیتبخشی به نظام سنجش: «سنجش، بهویژه سنجش بههنگام و پیش از دبستان (حتی قبل از ۴ سالگی) با همکاری سازمان تعلیم و تربیت کودک، باید به عنوان یک برنامه تحولی جدی گرفته شود.»
اجتماعیسازی و شبکهسازی علمی: «اقدامات ما باید عالمانه و راهبردی باشد. بنا داریم با همکاری دانشگاهها (از جمله گروههای استثنایی دانشگاه تهران و دانشگاه علامه طباطبایی) و اندیشمندان، «هیئتهای اندیشهورز» را در سطح ملی (۱۵ نفر) و استانی شکل دهیم تا تحول از مدرسه و با مشارکت معلمان و دانشگاهیان رقم بخورد.»
بهرهگیری از فناوری و هوش مصنوعی: «تحول در برنامه درسی بدون ابزارهای نوین فناوری و هوش مصنوعی کامل نخواهد بود. باید از ظرفیتهای فناورانه برای بهبود آموزش و شناسایی و نمایش ابتکارات معلمان (مانند آنچه در مازندران در حال انجام است) بهره برد.»
توانبخشی شغلی و مهارتآموزی: «هدف غایی، رساندن دانشآموزان استثنایی به خودکفایی حرفهای و مهارتی پس از اتمام تحصیلات است که نیازمند طراحی یک نظام جامع مشاورهای با همکاری معاونت پیشگیری است.»
قاسمی با اشاره به ضرورت انجام مطالعات تطبیقی برای بررسی روندهای جهانی و همچنین پژوهشی عمیق برای ارزیابی دستاوردهای سه دهه گذشته آموزش و پرورش استثنایی کشور، ابراز امیدواری کرد که با اتکا به خداوند متعال و تلاش جمعی، گامهای بلندی برای دانشآموزان استثنایی برداشته شود. وی همچنین بر لزوم بهرهگیری از نگاه ویژه رئیس جمهور محترم، دکتر پزشکیان، به مقوله عدالت آموزشی برای تقویت آموزش و پرورش استثنایی تأکید کرد.
معرفی مدیران جدید و انتصابات
در ادامه این مراسم و بر اساس احکام صادره از سوی قاسمی، تغییرات و انتصابات زیر صورت گرفت:
مژگان فرهبد: به عنوان معاون آموزشی، پرورشی و تربیت بدنی.
رضا خصالی: به عنوان معاون برنامهریزی و توسعه منابع.
مهدی شاهبختی: با حفظ سمت رئیس اداره حراست، به عنوان مدیر حوزه ریاست، روابط عمومی و امور بینالملل.
ساجد یعقوب نژاد قاین و رحیم مرادی: به عنوان مشاوران رئیس سازمان.
نسرین السادات معصوم زاده: به عنوان مدیر بهداشت، پیشگیری و تشخیص.
حسین مظفری: به عنوان مدیر توانبخشی.
در بخش تکریم این مراسم، قاسمی با اهدای لوح سپاس از تلاشها و دستاوردهای برقی و سعیدیان در طول دوران مسئولیتشان، تقدیر و تشکر کرد و برای آنها در ادامه مسیر خدمت آرزوی موفقیت کردند.
طبق اعلام سازمان آموزش و پرورش استثنایی این تغییرات مدیریتی با هدف تمرکز بیشتر بر ارتقای کیفیت فرآیندهای آموزشی، پرورشی و توانبخشی، بهینهسازی برنامهریزی و مدیریت منابع، تقویت ارتباطات و استفاده از ظرفیتهای علمی و مشورتی صورت گرفته است.
ارسال دیدگاه