بیست و سومین مانور سراسری زلزله و ایمنی در مدارس زنجان برگزار شد

زنجان (پانا) - بیست و سومین مانور سراسری زلزله و ایمنی با شعار «مدرسه ایمن، جامعه تاب آور،آمادگی در برابر زلزله در شرایط پاندمی» به صورت حضوری در دبیرستان ولیعصر زنجان و به صورت حضوری و مجازی با پخش آژیر زلزله از رادیو سراسری در مدارس استان زنجان برگزار شد.

کد مطلب: ۱۲۳۴۹۵۳
لینک کوتاه کپی شد
بیست و سومین مانور سراسری زلزله و ایمنی در مدارس زنجان برگزار شد

هدف از اجرای این مانور، افزایش سطح آگاهی دانش‌ آموزان در مورد زلزله و ایجاد آمادگی برای انجام واکنش ‌های صحیح و سریع در برابر آن، آشنایی دانش‌ آموزان با حوادث طبیعی و چگونگی مقابله با آن برای ایجاد آرامش روانی و برانگیختن حس کنجکاوی دانش‌ آموزان نسبت به پدیده‌ های طبیعی است.

ایجاد فرهنگ ایمنی و مقاوم‌سازی و نیز کاهش تلفات و خسارات ناشی از زلزله، از جمله دیگر اهداف اجرایی بیست و سومین مانور سراسری زلزله و ایمنی مدارس است.

بزرگ ترین مانور سراسری زلزله و ایمنی در مدارس سراسر کشور با به صدا درآمدن زنگ زلزله و ایمنی به طور همزمان در سراسر کشور در فاصله زمانی ساعت ۱۰ و ۱۵ دقیقه صبح امروز، یکشنبه تا ساعت ۱۰ و ۳۰ دقیقه با دستورالعمل پناه گیری ایمن، خروج اضطراری ایمن، تخلیه مجروحین و مصدومین احتمالی، اطفای حریق و اسکان اضطراری برگزار شد.

سرعت عمل و افزایش مهارت های دانش آموزان از ویژگی مهم مانور سراسری زلزله و ایمنی مدارس است.

همچنین پناه گیری و خروج اضطراری ایمن ۲ رکن مهم و اساسی در هنگام وقوع زلزله به ویژه در مدارس است که تمرین و تکرار آن برای سلامت و ایمنی دانش آموزان از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

در این مانور، دانش‌ آموزان با شنیدن زنگ (آژیر) زلزله که از رادیو سراسری و رادیوهای استانی به مدت یک دقیقه به منزله زلزله فرضی عکس‌ العمل صحیح و سریع را در طبق سناریوی تعریف شده اجرا و پس از آن به فضای باز و حیاط مدرسه رفتند.

در اجرا و برگزاری این مانور سراسری تلاش شد تا با محوریت ایمنی در برابر زلزله در مدرسه و خانه، اطلاعات جامعی به مخاطبان مانور ارائه شود که با فراگیری آن مطالب بتوانند در مقابل زلزله احتمالی از آمادگی لازم برخوردار شوند.

همچنین با توجه به رنگ بندی شهرستان های مختلف کشور توسط ستاد ملی کرونا، برای اجرا و برگزاری این مانور دو نوع دستورالعمل تحت عناوین «راهنمای اجرای بیست وسومین مانور سراسری زلزله و ایمنی» ویژه مدارس کشور، برای شهرستان هایی که در وضعیت آبی قرار دارند و امکان حضور دانش آموزان در مدارس وجود دارد و دستورالعمل «راهنمای اجرای مانور سراسری زلزله و ایمنی در منازل» ویژه دانش آموزان و اعضای خانواده آنها، برای شهرستان هایی که در وضعیت زرد تا قرمز قرار دارند و امکان حضور دانش آموزان در مدارس وجود ندارد؛ تدوین شده بود.

زمین لرزه پدیده ای طبیعی است که ناآگاهی نسبت به آن سبب بروز مشکلات بسیاری بین جوامع می شود.به طور حتم، چگونگی عملکرد انسانها در قبل، هنگام و بعد از وقوع این پدیده طبیعی می تواند بر میزان خسارات ناشی از آن تاثیر بسیاری داشته باشد. در این راستا ایجاد زمینه های مناسب در جهت ارتقای سطح آگاهی مردم و فرهنگ سازی مناسب برای واکنش صحیح در زمان زلزله می تواند بسیار مفید واقع شود.

مانور زلزله و ایمنی همه ساله به عنوان بزرگترین فعالیت آموزش همگانی کشور در حیطه ایمنی مدارس در برابر زلزله، در مدارس سراسر کشور به صورت همزمان برگزار می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار