رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی خبر داد:

اجرای بسته تحولی آموزش، تربیت‌بدنی و توان‌بخشی خانواده‌محور به‌زودی

تهران (پانا) - معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در نشست با مدیران مدارس مجری برنامه نظارت همتا به تشریح سیاست‌های آموزش و پرورش استثنایی برای تحقق مدرسه صالح و مانا و ارتقای مدیریت آموزشگاهی پرداخت.

کد مطلب: ۱۲۳۳۵۱۸
لینک کوتاه کپی شد
اجرای بسته تحولی آموزش، تربیت‌بدنی و توان‌بخشی خانواده‌محور به‌زودی

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان آموزش و پرورش استثنایی، سیدجواد حسینی در این نشست که از شبکه شاد پخش شد، با اشاره به مشکلات آموزش و پرورش و کلید واژه "ساعت" اظهار داشت : ساعت مخفف "ساماندهی و بهسازی نیروی انسانی"، "ارتقای مدیریت آموزشگاهی"، "عملیاتی کردن بودجه مدارس"، "تمرکززدایی و توسعه مشارکت‌ها" است و این موضوعات باید به صورت جدی در آموزش و پرورش به آن‌ها پرداخته شود.

وی افزود: خود ساعت نیز نشانگر حرکت رو به جلو، مدیریت زمان، ادراک مشترک، شفافیت، هماهنگی اجزا، دقت، همراه بودن و قابل برنامه‌ریزی بودن است.

معاون وزیر به تشریح چرایی بحث ارتقای مدیریت آموزشگاهی پرداخت و اظهار داشت: از منظر نظری و راهبردی ۴۴ درصد راهکارهای سند تحول بنیادین مبتنی بر رهبری و مدیریت، ۲۰ درصد منابع انسانی، 6 درصد منابع مالی، 5 درصد تامین فناوری و تجهیزات، 6 درصد تامین پژوهش و برنامه ریزی و ارزیابی و 15 درصد تامین برنامه درس ملی است.

وی افزود: همچنین در بند 7-1 و بند 22 از قسمت راهبردهای عملی سند تحول بنیادین به مبحث مدیریت آموزشگاهی اشاره شده است.

حسینی با بیان اینکه مدرسه جعبه سیاه جامعه است و حد میزان و دیوار توسعه هیچ جامعه‌ای ازحد میزان و تو سعه معلمان و مدارس آن بالاتر نخواهد رفت، تصریح کرد: نهاد تحول آموزش و پرورش، سازمان تحول مدرسه، واحد تحول کلاس درس و عامل و کارگزار تحول معلمان و راهبران آموزشی هستند.

وی در ادامه به بیان نگاه سند تحول بنیادین به مدرسه صالح پرداخت و اظهار کرد: مدرسه صالح در سند تحول بنیادین برخوردار از قدرت برنامه ریزی و تصمیم گیری، یادگیرنده و کمال جو، خود ارزیاب، مسئول و پاسخگو نسبت به نظارت و ارزیابی بیرونی، مبتنی بر رویکرد مدیریتی نقدپذیر و مشارکت جو، بهره مند از ظرفیت عوامل سهیم و موثر در فرایند تعلیم و تربیت و دارای تعامل اثربخش با نهادهای محلی است.

معاون وزیر با بیان اینکه مدرسه استاندارد و کیفی مدرسه‌ای است که مانا باشد به تشریح ویژگی‌های مدرسه مانا پرداخت و گفت: در مدرسه مانا مدیر مدرسه راهبر آموزشی است که با اقتدار و نفوذ می تواند مدیریت کند و مدرسه مانا مدرسه ای است که فعالیت‌ها و مشارکت‌های فراسازمانی داشته باشد.

وی افزود: ویژگی دیگر مدرسه مانا این است که مبتنی بر چرخش‌های تحول آفرین تعلیم و تربیت تمام ساحتی یعنی شامل ساحت‌های اعتقادی، علمی و فناوری، اقتصادی و حرفه‌ای، زیبا شناختی و هنری، زیستی و بدنی، سیاسی و اجتماعی است.

وی با بیان اینکه ویژگی دیگر مدرسه مانا مشارکت‌پذیری در برابر مشارکت‌گزیزی یا مقاوت‌گزینی است، گفت: مدرسه مانا کیفیت‌نگر، برنامه‌ریز، نوآور، سیاست‌ورز، پروسه‌ای، کنش‌آموز، توده‌گرا و دارای آموزش و پرورش است.

حسینی با تشریح سیاست‌های آموزش و پرورش استثنایی برای تحقق مدرسه صالح و مانا و ارتقای مدیریت آموزشگاهی اظهار داشت: تشکیل کمیته بهبود و ارتقاء مدیریت آموزشگاهی با ترکیب نیروهای صاحب نظر دانشگاهی، مدیران ستادی و مدیران آموزشگاه ها و نیز نمایندگان معلمان و دانش آموزان اولین گام در ارتقای مدیریت آموزشگاهی است.

وی افزود: توانمند سازی مدیران آموزشگاهی، ارزیابی، نظارت و انتصاب مدیران آموزشگاهی، جلب مشارکت مدیران مدارس و کیفیت بخشی به مدارس در بعد آموزشی، پرورشی، تربیت بدنی و توانبخشی از جمله حیطه های فعالیت کمیته بهبود و ارتقای مدیریت آموزشگاهی است.

حسینی یکی از راه های تحقق اهداف کارگروه های ارتقای مدیریت آموزشگاهی را تشکیل شبکه ارتباطی مدیران دانست و افزود: برنامه اول در این هدف ایجاد قطب های چهارگانه معاونین و مدیران استانی بود.

معاون وزیر با بیان اینکه برنامه دوم نظام سبتا (سیاست، برنامه، اهداف و تجربه گردانی) است، گفت: این نظام در دوسطح سازمان با روسای ادارات استان ها و سطح روسای ادارات با مدیران آموزشگاه تشکیل شد.

وی افزود: برنامه سوم با عنوان سبتا گردانی یا چهارشنبه توانمندسازی مدیریتی بود که در ستاد با مدیران استان‌ها و در استان‌های با مدیران مدارس این برنامه اجرا شد.

حسینی در ادامه به ارائه دستاوردها و فعالیت‌های انجام شده درخصوص بسته تحولی توسعه مشارکت‌ها و اجتماعی شدن پرداخت و گفت: فعالیت‌های این بسته تحولی در چهار حوزه معلمان، اولیا، دانش‌آموزان و تشکل‌های مردمی و پیش‌کسوتان تدوین و اجرایی شد.

وی افزود: طرح جمع‌آوری ایده‌های مطلوب با جمع‌آوری ۶۲ ایده، گروه‌بندی حرفه‌ای معلمان با مشارکت ۵ هزار و ۲۵۳ معلم و تحقق ۲۵ درصدی نظارت همتا با هدف تجربه گردانی از جمله فعالیت‌های بسته تحولی توسعه مشارکت‌ها در حوزه معلمان برای سال ۹۹ بود.

حسینی ادامه داد: ایجاد پارلمان مشورتی اولیا در سطح استانی و سطح ملی، طرح مدرسه یاری اولیا با مشارکت ۴ هزار و ۲۹۶ ولی متخصص دانش‌آموزان و اجرایی‌سازی طرح اولیای همیار معلم ویژه شرایط کرونایی از جمله فعالیت‌های انجام شده بسته تحولی توسعه مشارکت‌ها در حوزه اولیا برای سال ۹۹ بود.

وی افزود: برای سال ۱۴۰۰ بسته تحولی آموزش، پرورش، تربیت بدنی و توان‌بخشی خانواده محور تدوین شده است و به‌زودی اجرایی می‌شود.

معاون وزیر با اشاره به فعالیت‌های انجام شده بسته تحولی توسعه مشارکت‌ها در حوزه دانش‌آموزان گفت: ایجاد مجلس دانش‌آموزی مستقل دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در سطح منطقه‌ای و ملی، تحقق ۷۰ درصدی برنامه هر دانش حداقل یک نقش و یک تشکل، مشارکت ۴۶ درصد مدارس در برنامه هر مدرسه یک سرود و تحقق ۴۱.۷ درصدی طرح مدام از جمله دستاوردهای سال گذشته بسته توسعه مشارکت‌ها در حوزه دانش‌آموزان است.

حسینی در پایان گفت: تحقق ۶۵.۱ درصدی برنامه گنجینه مدیریتی، ایجاد ۲۱۰ باشگاه پیش‌کسوتان با تحقق ۶۵.۱ درصدی و اجرای برنامه ۱۰۰ مدرسه ۱۰۰ دبیرخانه در ۵۰۰ مدرسه استثنایی از جمله دستاوردهای بسته توسعه مشارکت‌ها در حوزه پیش‌کسوتان بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار