حسینی خبر داد
تخصیص ۷ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان اعتبار برای خرید تجهیزات خراسان جنوبی
تهران (پانا) - با حضور ویدئو کنفرانسی معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی اولین جلسه شورای هماهنگی، پشتیبانی و توسعه آموزش و پرورش استثنایی استان خراسان جنوبی برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل سازمان آموزش و پرورش استثنایی، سید جواد حسینی در این نشست مجازی که با حضور مدیر کل و اعضای شورای پشتیبانی آموزش و پرورش استثنایی استان خراسان جنوبی برگزار شد به بیان فلسفه ایجاد این شورا پرداخت و گفت: آموزش و پرورش استثنایی مولود انقلاب اسلامی در سال ۱۳۷۰ با مصوبه مجلس شورای اسلامی است و این سازمان تمامی ماموریت های آموزش و پرورش عادی را برعهده دارد.
وی افزود: علاوه برماموریت های همگانی، آموزش و پرورش استثنایی وظیفه توانبخشی دانش آموزان با نیازهای ویژه را نیز بر عهده دارد.
معاون وزیر با بیان اینکه تعلیم وتربیت دانش آموزان با نیازهای ویژه بین ۵ تا ۱۰ برابر فرصت، زمان، اعتبار و تخصص بیشتر نیاز دارد گفت: از دو جهت به آموزش و پرورش استثنایی نگاه ویژه ای وجود دارد، این آموزش و پرورش هم می تواند پیشرو نظام تعلیم و تربیت باشد و هم حساسیت ویژه ای بر روی این آموزش وپرورش در حوزه عدالت ترجیحی آموزشی وجود دارد.
وی با بیان اینکه آموزش و پرورش استثنایی در چهار قلمرو خدمات فراسازمانی ارائه می دهد، گفت: برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی، ارائه خدمات از طریق مراکز مشکلات ویژه یادگیری، طرح تلفیقی فراگیر و طرح هدایت چهار قلمروی است که آموزش و پرورش استثنایی به آموزش و پرورش عادی خدمات ارائه می دهد.
حسینی با بیان اینکه سازمان آموزش و پرورش استثنایی در حوزه ستادی و سطح ادارات کل دارای ساختار خوبی است گفت: عدم وجود هماهنگی بین بخشی در حوزه معاونت های ادارات کل در خصوص آموزش و پرورش استثنایی و لزوم همکاری معاونین با آموزش و پرورش استثنایی یکی از دلایل ایجاد شورای هماهنگی، پشتیبانی و توسعه آموزش و پرورش استثنایی در سطح استان ها است.
وی گفت: ساختار آموزش و پرورش استثنایی در سطح مناطق ۷۶۰ گانه آموزش و پرورش استثنایی حلقه مفقوده است و تشکیل این شورا در سطح مناطق می تواند جبران کننده این حلقه مفقوده باشد.
حسینی با بیان محورهای عمده ای که شورای هماهنگی، پشتیبانی و توسعه استان ها مییتواند به آنها وارد شوند گفت: شورا می تواند به برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی در حوزه فراگیری سنجش، پایین آوردن سن سنجش، استفاده و تبادل داده های غربالگری بین آموزش و پرورش ، بهزیستی و وزرات بهداشت، استفاده از داده های حاصل از سنجش و داده پژوهی، ایجاد ظرفیت های لازم برای دائمی شدن پایگاه های سنجش وارد شود.
معاون وزیر یکی از جهت گیری های نظام آموزش و پرورش را حرکت به سمت مدارس ترکیبی با آموزش های فردی دانست و گفت: طرح تلفیقی فراگیر راهی برای حرکت به سمت مدارس ترکیبی است و رشد کمی و کیفی طرح تلفیقی فراگیر و پیاده سازی کامل شیوه نامه تلفیقی فراگیر از جمله حیطه های فعالیت شورای پشتیبانی آموزش و پرورش استثنایی در استان ها است.
حسینی با بیان اینکه دیراموزان مظلوم ترین قشر دانش آموزان در نظام تعلیم و تربیت هستند گفت: این شورا می تواند با همکاری معاونت آموزش ابتدایی استان ها کارگروهی تشکیل تا منجر به ارتقای کیفیت تحصیل این دانش آموزان شود.
وی افزود: یکی از خدمات ارزشمند، موثر و سازنده آموزش و پرورش استثنایی به دانش آموزان عادی ، ارائه خدمات حرفه ای به دانش آموزان دارای مشکلات یادگیری از طریق مراکز مشکلات ویژه یادگیری است و رشد کمی و کیفی این مراکز، عدم تغییر کاربری و استقرار نیروهای حرفه ای در این مراکز می تواند در دستور کار شورا قرار گیرد.
معاون وزیر با بیان اینکه دانش آموزان با نیازهای ویژه با رویکرد عدالت ترجیحی نیازمند مناسب سازی در تمامی ابعاد نظام تعلیم و تربیت هستند، گفت: شورای پشتیبانی آموزش و پرورش استثنایی میتواند مناسب سازی مختلف در تمامی ابعاد را از طریق تمامی معاونت های ادارات کل برای دانش آموزان با نیازهای ویژه از جمله استانداردسازی فضاهای اموزشی، ورزشی، کارگاهی و آموزشگاهی انجام دهد.
وی افزود: تامین و مناسب سازی نیروی انسانی نیز از دیگر حیطه هایی است که شورای پشتیبانی آموزش و پرورش استثنایی میتواند به آن ورود پیدا کند .
وی تصریح کرد: بر اساس مصوبه شورای سازمان سالانه ده درصد از ورودی های آموزش و پرورش باید به آموزش و پرورش استثنایی اختصاص یابد و این شورا باید در گرفتن سهمیه های استانی برای استثنایی تلاش کند.
وی تبیین بسته های تحولی آموزش و پرورش استثنایی را از دیگر وظایف شورا دانست و گفت: برخی از برنامه سه بسته تحولی سال گذشته سازمان استمراری است و برای سال جاری نیز دو بسته تحولی آموزش، پرورش، توانبخشی و تربیت بدنی خانواده محور و غربالگری نوآموزان ۵ تا ۷ ساله به منظور شناسایی مشکلات ویژه یادگیری تدوین و اجرایی شده است.
جانشین وزیر در طرح هدایت در ادامه با بیان اینکه تاکنون ۶ هزار و ۷۰۰ تبلت و گوشی هوشمند به دانش آموزان استان خراسان جنوبی اهدا شده است گفت: در سال جاری ۷ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان اعتبار از طریق سازمان نوسازی مدارس برای خرید تجهیزات هوشمند آموزشی به استان خراسان جنوبی اختصاص خواهد یافت.
وی افزود: همچنین در سال جاری و در قالب نهضت توان افزایی دو میلیارد تومان برای خرید تجهیزات آموزشی، ورزشی و توان افزایی دانش آموزان استثنایی استان خراسان جنوبی اختصاص خواهد یافت.
ارسال دیدگاه