مدیر دبیرستان فاطمه پزشکی ناحیه ۴ کرج در گفت گو با پانا عنوان کرد:

اولویت آموزش وپرورش سلامتی، امنیت جانی، روحی و روانی دانش‌آموزان است

تا زمانی که هراس از کرونا وجود داشته باشد گمان نمی‌کنم با اجباری شدن حضور دانش‌آموزان در مدارس، اولیا موافقت کنند

کرج (پانا) - مدیر دبیرستان فاطمه پزشکی ناحیه 4 کرج عنوان کرد اولویت سلامتی، امنیت جانی، روحی و روانی دانش‌آموزان است.

کد مطلب: ۱۲۳۳۰۲۰
لینک کوتاه کپی شد
اولویت آموزش وپرورش سلامتی، امنیت جانی، روحی  و روانی دانش‌آموزان است

سیده مولود حسینی مدیر دبیرستان فاطمه پزشکی با اشاره به شفافیت موضوع بازگشایی مدارس در گفت گو با پانا گفت: «با توجه به بازگشایی مدارس در سراسر کشور و تشکیل کلاس های حضوری، نگرانی هایی از سوی دانش آموزان و اولیا این امر را تحت تاثیر خود قرار داده است. اگر تکلیف کاری روشن و مشخص باشد، ما هیچ گاه به مشکل برنمی‌خوریم‌، اما زمانی که به اولیا اختیار داده می‌شود و به طور قطعی مشخص نباشد ما را دچار مشکل می‌کند. به عنوان مثال بازگشایی اول مهر یک مسئله قطعی است که برای همه جا افتاده، ما می‌دانیم چه کارهایی داریم و ملزم به بازگشایی مدارس هستیم. زمانی که می‌گویند اختیاری است با توجه به شیوع این بیماری و نگرانی ها اکثر خانواده ها از این موضوع، باعث می‌شود ما نتوانیم به نحو احسن عمل کنیم.»

حسینی در خصوص برنامه های بازگشایی مدارس اضافه کرد: « برنامه هایمان‌ را درست چیده‌ایم، به طوری که برای چینش این برنامه ها از همکاران مناطق و مدارس مختلف کسب تجربه کرده‌ایم. در نتیجه زمانی که ما کلمه اختیاری را به میان می‌آوریم، دانش آموزان و خانواده‌هایشان مخیر هستند که به مدرسه بیایند یا نیایند. این موجب می‌شود که بسیاری از دانش آموزان در مدرسه حضور نداشته باشند. به همین دلیل دبیرانی که برای تدریس می‌آمدند با توجه به حضور تعداد کمی از دانش آموزان ساعت حضور این دبیران به عنوان رفع اشکال، پرسش و پاسخ و ارزشیابی هایی که می‌خواهند انجام دهند، بلاتکلیف بود، بنابراین تدریس به صورت مجازی ادامه خواهد داشت. ما هر هفته در حال برنامه ریزی هستیم و طبق دستورالعمل، دانش آموزان دوازدهم در اولویت هستند که فقط دروس تخصصی را در کلاس‌های حضوری باشند. ناگفته نماند که هر پایه اولویت خاص خود را دارد و باید حداقل دو روز از هفته در مدرسه حضور یابند.»

مدیر این دبیرستان در رابطه با مشکلات دانش آموزان برای حضور در مدرسه اظهار کرد:« ما به دلیل اختیاری بودن حضور در مدرسه هیچ اجباری نمی‌توانیم داشته باشیم و دانش آموز بدون هیچ دلیلی چه موجه و چه غیر موجه می‌تواند در مدرسه حضور پیدا نکند. برخی به دلیل بیماری، عدم تزریق واکسن و عده‌ای هم تمایل به حضور در مدرسه ندارند. ما فقط برنامه را در اختیار دانش آموزان و اولیا قرار داده‌ایم که تصمیم گیری به عهده خودشان باشد. همچنین اقدامات مورد نیاز برای حضور در مدرسه که می توان به گروه بندی دانش آموزان،فاصله اجتماعی، فضای تهویه هوا و ضد عفونی محیط اشاره کرد. ما این موارد را فراهم کرده‌ایم و با صورتی خندان به استقبال دانش آموزان مان می رویم. اولویت ما سلامتی، امنیت جانی و روحی، روانی دانش آموزان است که بدون استرس در صحت و سلامتی تحصیل کنند.»

وی با بیان اینکه انجمن های اولیا و مربیان یک مرجع قانونی نیست،بیان کرد:« اولیا و مربیان رکن اصلی مدارس هستند و تاثیرات خوبی داشته اند، ولی مرجع قانونی، بخشنامه و دستورالعملی‌ است که برای ما ارسال می‌شود. شورای مدرسه و انجمن اولیا می‌توانند موثر باشند، ولی در نهایت دریافت مجوز از آموزش و پرورش اصلی ترین کار است که ما این مجوز را هم دریافت کرده ایم. ولی به دلیل اختیاری بودن مدارس هیچ اصرار و اجباری نداریم. از طرفی هم بازخورد های فراوانی از خانواده ها داشتیم، زیرا هنوز نگران حضور فرزندانشان در مدرسه هستند. تا زمانی که هراس از این بیماری وجود داشته باشد گمان نمی‌کنم با اجباری شدن حضور دانش آموزان در مدارس، اولیا موافقت کنند و به نظر من تا چند وقت دیگر هم شاهد حضور تمامی دانش آموزان در مدارس نخواهیم بود. از سوی دیگر سردی هوا و وجود بیماری هایی نظیر سرماخوردگی و آنفولانزا که زمینه ای برای ابتلا به کرونا هستند این نگرانی ها را دوچندان می‌کند و فکر نمی‌کنم بازگشایی قطعی اتفاق بیفتد.»

مدیر این آموزشگاه تصریح کرد: «درست است که گاهی اوقات مجبور به شرکت در محافل و جمع هایی هستیم، اما شدت این بیماری کاسته شده و تزریق واکسن هم صورت گرفته است. می‌توانیم این امید را بدهیم که واکسن می تواند ایمنی لازم را ایجاد کند و ما باید مسئله مهم آموزش را در نظر بگیریم. آموزش مجازی ادامه دارد اما آموزش حضوری تاثیر بیشتر و اثرات بسیار مثبتی را از نظر روانی به همراه خواهد داشت، در اینصورت دانش آموزان درس را به صورت مباحثه ای یاد می‌گیرند و این یادگیری عمیق تر است. فضای رقابتی بین دانش آموزان به وجود می‌آید که این موضوع خود مشوق محسوب می‌شود.»

وی در پایان تاکید کرد:«آموزش یک امر بسیار مهم و تاثیرگذار است، زیرا دانش آموزی که در حال گذراندن دوره دبیرستان است از آموخته های این دوره سالیان سال بهره خواهد برد. بدون شک اگر با رعایت دستورالعمل ها شاهد حضوری شدن مدارس باشیم، قطعا نتیجه بهتری خواهیم گرفت. دانش آموزان به آینده شان بیشتر امیدوار می‌شوند زیرا آموزش جایگاه خود را پیدا خواهد کرد.»

حسینی در ادامه بیان کرد:«همچنین برخی از خانواده ها و دانش آموزان با مشکلات عدیده‌ای نظیر نبود اینترنت در مکان زندگی خود مواجهند. این دانش آموز از لحاظ روانی لطمه می‌بینند و تحت فشار هستند، اما در کلاس حضوری این مشکلات وجود ندارد یا دبیران که باید مدام برای آموزش مجازی تولید محتوا انجام بدهند با توجه به‌ زندگی شخصی شان مشکلات خاص خود را دارند. من معتقدم که برای انجام هر کاری باید در آن جایگاه قرار بگیریم تا آن حس به ما منتقل شود. هنگامی که دانش آموز در مدرسه است اثرات روانی حضور در مدرسه، بر آموخته هایش بسیار مهم، اساسی و کارساز است.»

خبرنگار؛ مهشید عبادی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار