مدیر دبستان فرهنگ دختران منطقه۱۳ شهر تهران:
کانون یاریگران زندگی، به بررسی خطرات تهدید کننده دانشآموزان در مدرسه و محله میپردازد
تهران(پانا)- کانون یاریگران زندگی که در مدارس در حال فعالیت است، با واکنش خوبی از سوی دانش آموزان، معلمان و والدین رو به رو شده است. مدیر دبستان فرهنگ دختران؛ منطقه ی ۱۳ شهر تهران از ویژگی های این کانون با خبرنگار دانش آموز پانا صحبت کرد.
فاطمه آرمان نیا؛ مدیر دبستان فرهنگ دختران، که رتبه برتر کانون یاریگران زندگی در سطح منطقه ۱۳ و رتبه اول کشوری در قسمت مستندسازی پروژه کوچک یاریگران را کسب کرده است، در گفت و گو با پانا گفت:« کانون یاریگران زندگی، برنامه ای با رویکرد جامعه محور است که بر پایه مشارکت دانش آموزان، مدارس، خانواده ها و ذینفعان محلی کوشش می کند تا با توجه به همیاری های دانش آموزی، تمامی فرایند پیشگیری، کنترل و کاهش اعتیاد، آسیب های اجتماعی و رفتارهای پرخطر را شناسایی و راهکارهایی را طراحی کند و پروژه های کوچک را به اجرا در آورد.»
آرمان نیا از دلایل کسب رتبه در سطح منطقه و کشور برای کانون یاریگران زندگی دبستان فرهنگ دختران، به مواردی مانند داشتن هدف، برنامه ریزی منسجم بر پایه اهداف و چشم اندازی بر اساس نقشه گام های طراحی شده، انتخاب اعضای کانون یاریگران مدرسه با توجه به علاقه و انگیزه آنها، به کارگیری اعضا جهت انجام امور پروژه ها، تقسیم کار، ارتباط و یکپارچگی و صمیمیت بین اعضا، اهمیت به ارزیابی فرایندی در مراحل اجرای پروژه، اشاره کرد.
وی همچنین در ادامه درباره فعالیت اعضای کانون توضیح داد:«اعضا بعد از پذیرش نقش های خود در کانون با تعیین اهداف و ترسیم نیمرخ آسیب ها و چالش ها و نقشه خطرپذیری مدرسه به گفتگو و تبادل نظر پرداخته و با ایده پردازی و تعیین راهکارها، پروژه های کوچک را طراحی کرده و با شرکت در بحث های انتقادی به تصمیم گیری نهایی رسیده و در پایان، پروژه را مستند و ارائه کردند.»
مدیر دبستان فرهنگ دختران منطقه ۱۳ در رابطه با چگونگی انتخاب پروژه های کوچک و بررسی آن ها گفت: انتخاب و بررسی پروژه ها و بحث و تبادل نظر میان اعضا، در جلسات گفتگوی مجازی انجام می شد. در این جلسات مسلما پروژه هایی مورد ارزیابی و بررسی قرار می گرفتند که اهداف و چشم اندازهای کانون را در بر داشتند. مراحل اجرای این پروژه ها با توجه به وضع موجود در جامعه و خطرات تهدید کننده دانش آموزان در مدرسه و محله، طراحی شده بودند. اعضای کانون تدوین چهارچوب پروژه را رعایت کرده و با اولویت بندی مسائل و مرور تجربیات خود و برگزاری جلسه ها، به بارش مغزی و ایده پردازی رسیده و با رسم درخت چالش ها و آسیب ها، راهکار های مناسب را ارائه دادند.»
فاطمه آرمان نیا در پایان در مورد استقبال دانش آموزان و اولیا از کانون یاریگران زندگی این چنین گفت:«با توجه به اینکه نتایج پروژه کوچک مدرسه فرهنگ دختران از طریق مستندسازی به اطلاع ذی نفعان رسانده شده بود، بنابراین استقبال دانش آموزان و اولیا امسال به این طرح نسبت به سال گذشته به مراتب بیشتر شده است.»
* خبرنگار دانش آموز پانا؛ مهسا عزتی
ارسال دیدگاه