رونمایی از نخستین نرم‌افزار گلستان‌خوانی سعدی در فارس

شیراز (پانا) - معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش فارس، با اشاره به اینکه برمبنای سند تحول بنیادین، هدف از آموزش ابتدایی، تقویت مهارت‌های روخوانی و روان‌خوانی متون قرآنی و ادبی دانش آموزان است، گفت: طرح گلستان خوانی از هفت سال پیش در راستای اهداف سند تحول بنیادین در فارس آغاز شد و هرسال غنی‌تر از سال پیش اجرا شد و امسال در هفتمین سال اجرای آن، شاهد رونمایی از نخستین نرم‌افزار گلستان‌خوانی که به همت یکی از کارشناسان گروه‌های تکنولوژی در داراب طراحی شده است، هستیم.

کد مطلب: ۱۲۲۷۲۹۶
لینک کوتاه کپی شد
رونمایی از نخستین نرم‌افزار گلستان‌خوانی سعدی در فارس

محمد فیاض‌پور، امروز در آیین رونمایی از پوستر هفتمین جشنواره گلستان‌خوانی در شیراز، افزود: با شیوع کرونا و حرکت نظام آموزشی در بستر فضای مجازی، در آموزش ابتدایی ما نیز به سمت تولید محتواهای الکترونیک پیش رفتیم و سعی کردیم یادگیری را برای دانش‌آموزان مقطع ابتدایی در فضای مجازی تسهیل کنیم.

او ادامه داد: در راستای تولید محتواهای الکترونیک، همکاران آموزش ابتدایی و اداره تکنولوژی و گروه‌های آموزشی در نقاط مختلف استان از جمله پاسارگاد، شیراز و داراب نرم‌افزارهایی جداگانه برای گلستان خوانی طراحی کرده بودند که با وجود مزیت‌های بسیار نواقصی نیز داشت و ما در یک هم‌افزایی با تلفیق نقاط قوت و استخراج نواقص، نسخه طراحی شده در داراب را با کمک اساتید دانشگاه تقویت کردیم و امروز شاهد رونمایی از این نرم‌افزارهستیم.

وی کمک به تقویت روخوانی و صحیح‌خوانی گلستان سعدی، ایجاد جذابیت بیشتر گلستان خوانی برای دانش‌آموزان، صرفه‌جویی در هزینه چاپ و توزیع و کمک به آموزش مجازی و استفاده آسان در کلاس‌های هوشمند مدرسه را از جمله اهداف تولید این نرم‌افزار برشمرد.

او با اشاره به ویژگی‌های نرم افزار و قابلیت نصب آسان بر روی تلفن‌های اندروید گفت: این نرم‌افزار قابلیت نصب بر روی کامپیوتر و لپ تاپ را داراست و با گرافیک زیبا و جذاب، مناسب برای دانش آموزان با استفاده از متخصصان ادبیات فارسی در صحیح‌خوانی گلستان و پوشش کامل تمامی مطالب مورد نیاز دانش‌آموزان در گلستان‌خوانی طراحی شده است.

او با تاکید بر اینکه امکان تمرین دانش‌آموز با نرم‌افزار در آن تعبیه شده است، افزود: حجم آن برای دانلود مناسب است و پس از نصب نیازی به اینترنت نیست.

جشنواره گلستان‌خوانی ویژه دانش‌آموزان مقطع ابتدایی به ابتکار استان فارس از هفت سال پیش در شیراز آغاز شد و از مرحله مدرسه، منطقه‌ای، شهرستان، استانی و کشوری به میزبانی فارس هرساله برگزار می‌شود.

آثار سعدی، تاریخ انقضا ندارد و پلی بین گذشته و امروز است

مجید اسکندری، استاد زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه و عضو مرکز حافظ‌شناسی شیراز در این مراسم با اشاره به اینکه هرچه برای جایگاه سعدی تلاش شود باز هم نیاز به تلاش بیشتر است، گفت: اشعار سعدی از قرن هفتم تاکنون تاریخ انقضا ندارد چرا که هنر سعدی تازگی همیشگی شعر او است.

او گفت: تفاوت سعدی با سایر شعرا در سه زمینه «غزل عاشقانه» که هیچ شاعری به پای او نمی‌رسد و در «ادبیات تعلیمی» در گلستان و بوستان و در «در نثر مسجع» است به طوری که خود نیز بر این تفاوت‌ها آگاه بوده و می‌گوید «هرکس به زمان خویشتن بود، من سعدی آخرالزمانم».

این استاد دانشگاه، ادامه داد: سعدی حق بزرگی بر همه دارد و سعدی برای جامعه امروزی ما با تمام اختلافی که بین گذشته و حال ما ایجاد شده است، نقش یک پُل دارد و پیوند دهنده بین نسل‌هاست.

او وظیفه معلم را کشف استعدادها و ذوق‌هایی که می‌تواند برای به ثمر نشاندن و شکوفایی آثار هنر و ادب در جامعه نقش داشته‌باشند، دانست وافزود: تشویق به ادب و هنر نباید با تحکم باشد و اگر به یک اجبار برای دانش‌آموز تبدیل شود، آسیب‌زاست و به جای تاثیر مثبت مثل یک آفت عمل می‌کند.

اسکندری اظهار کرد: این طرحی که در گلستان‌خوانی آغاز شده و بسیار موفق بوده است می‌تواند الگویی برای شروع موفق‌تر بوستان خوانی سعدی نیز باشد چرا که نظم بوستان با هماهنگی و نظم فطری انسان نزدیک‌تر است و می‌تواند این طرح موفق‌تر نیز باشد.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه اگر گلستان خوانی بخواهد فقط در ظاهر باشد، تاثیری در اجتماع ندارد، گفت: هرکس در هرجایگاهی اگر بتواند سعدی را بشناسد می‌تواند در انجام فعالیت‌های خود موفق عمل کند.

برای دریافت نرم‌افزار گلستان‌خوانی ویژه پایه چهارم ابتدایی ، پایه پنجم و پایه ششم ابتدایی می‌توانید بر روی پایه مورد نظر کلیک کنید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار