معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد:
مسابقات آزمایشگاهی، شایستگیهای حرفهای معلمان راعینیت می بخشد
شیراز(پانا) - معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت ارزش این رویداد علمی و مسابقات آزمایشگاهی در آن است که شایستگیهای حرفهای معلمان را عینیت میبخشد و آن را در کانون توجه نظام آموزشی قرار میدهد و ضرورت وجودی این دسته از شایستگیهای حرفهای را بار دیگر بازنمایی میکند.
![مسابقات آزمایشگاهی، شایستگیهای حرفهای معلمان راعینیت می بخشد](https://cdn.pana.ir/thumbnail/MTJiNjFkuJeL/gjzVaZ-S_20YtK6_oleWnZi7LTjceVfkf-tEjQhhSgVYJkTSbMZ4IZicyAcgRMj-WWFHy9iIp1lNx8-qtxRZcN02dEbH-ZTHkKN68zn-a_ssAIKXaKdntA,,/MTJiNjFkuJeL.jpg)
علیرضا کمرئی در آیین اختتامیه سومین دوره مسابقات آزمایشگاهی دبیران علوم تجربی کشور در شیراز با بیان اینکه، بهبود کیفیت در آموزش مستلزم معلمانی کارآمد، با شایستگیهای متفاوت است گفت: شایستگیهایی که قادر باشد انگیزه دانشآموزان را برای ورود به عرصههای علمی تحریک کند، یادگیری پایدار و عمیق به وجود آورد، دانشآموزان را درگیر موضوعات یادگیری کند، حیطههای بالاتری از درک و فهم و فراتر از حیطههای شناختی را به دنبال داشته باشد و دانشآموزان را وارد سطوحی بالاتر از یادگیری مانند ترکیب و ارزشیابی کند.
کمرئی افزود: در مسیر خلق، موقعیتهایی ارزشمند تلقی میشود که فهم عمیقی از حقیقت علم را در دانش آموزان به دنبال داشته باشد، فرصتهای کشف و شهود علمی را پدید بیاورد، ماهیت علم را در پدیدهها برای دانشآموزان روشن سازد و الهاماتی فراتر از شناخت به دانشآموز بدهد.
او افزود: ملاحظه میکنید این ویژگیها همه در یادگیریهای مبتنی بر آزمایشگاه بیکم و کاست وجود دارد و همین عامل است که از مسابقات آزمایشگاهی و آموزشهای مبتنی بر آزمایش برای دانشآموزان فرصت بی نظیر به وجود میآورد.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: من معتقدم مسابقات آزمایشگاهی تواناییهای معلمان را بهبود میبخشد و به عنوان بستری مناسب برای توسعه شایستگیهای معلمان به حساب میآید و این موضوع کاملاً پذیرفته شده است کسی که فاقد کمال باشد و خود از شایستگی بهره نبرده باشد نمیتواند مطیع کمال باشد و سبب ایجاد شایستگی در دانشآموزان شود.
به گفته او فعالیتهای آزمایشگاهی در حیطه دانشآموزی آثار مثبتی در یادگیری دانشآموزان در همه عرصههای علمی به ویژه شیمی، فیزیک و زیست شناسی دارد.
کمرئی گفت: فضای حاکم بر آموزشهای مجازی باید موجب پرورش عواطفی شود که انرژی متراکم دانشآموزان را برای ورود به عرصههای علمی تحریک میکند. برای این کار لازم است محیط عاطفی مناسب و ارتباط دوستانه بین معلم و شاگردان شکل بگیرد و این شرط اصلی در توفیق این برنامه هاست.
وی گفت: سرخوردگی، سرکوفت و شکستی که حمایت نمیشود و سؤالی که به آن اهمیت داده نمیشود و موقعیتی که دانشآموز در آن محور نیست و بخشی که مشاهده پایان پیدا میکند، اینها محرک دانشآموز نیستند و انگیزهای ایجاد نمیکنند و باید در جریان اداره محیطهای یادگیری عملی و آزمایشگاهی مورد توجه معلمان قرار گیرد.
کمریی دومین ویژگی را محوریت نقش دانشآموز در خلق موقعیت یادگیری قلمداد کرد و گفت: آزمایشگاه باید توسط دانشآموز اداره شود و معلم در نقش خود باید به تسهیل گری جریان یادگیری بسنده کند.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش افزود: همه اقدامات از جمله طراحی فرضیه، مهارت آزمون آن و کسب نتیجه و مستندسازی باید توسط دانشآموزان انجام شود.
کمرئی درگیر شدن دانشآموزان، غرق شدن و مواجه شدن آنان با پدیدههای علمی را پیش نیاز برانگیختگی در حوزه علم دانست و گفت: این موقعیت با حضور در آزمایشگاه بیش از همه عرصهها در تشکیل و بسط فرصتهای تغییر برای دانشآموزان مؤثر است و گاه مسیر علمی آنها را تغییر میدهد.
او گفت: تحریک علمی باید سبب اندیشیدن فراگیران پیرامون موضوع آزمایش و سبب طرح سؤالاتی فراتر از موضوع آزمایش برای آنان شود.
وی آزادی دانش آموز در حوزه فکر و اندیشه را ضروری دانست و گفت: هیچ سؤالی از طرف دانشآموزان در محیط علمی بی ربط و بی جا نیست و باید پاسخ داده شود.
کمریی، شکل گیری و پرورش ایدههای جدید، پرورش اعتماد به نفس ، تمرین تمرکز، یادگیری و تمرین پشتکار و سماجت برای دریافتن و کاوش کردن برای فهمیدن را از آثار و تبعات مثبت این دسته از آموزشها برشمرد و افزود: یادگیری روش مند عمل کردن و مستندسازی یافتهها نیز در این دسته از فعالیتها ضروری است.
کمرئی افزود: بنابراین هنر ما این است که به جای حفظ و ذخیره اطلاعات، توانایی طبقه بندی، تحلیل و ترکیب اطلاعات، مهارت حل مسأله، مهارتهای ارتباطی، مباحثه، مذاکره، مهارتهای مدیریتی و فناورانه را بسط و گسترش دهیم و تقویت کنیم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: امروز شکل گیری رویکردی جدید به درس آزمایشگاه ضروری است زیرا در آزمایشگاه واقعی دانشآموز به صورت فیزیکی، دنیای واقعی، مواد اولیه و لوازم عینی و محسوس را برای مشاهده و درک طبیعت یا دنیای مادی اطراف خود دستکاری میکنند و یاد میگیرند.
وی همچنین گفت: در کرونا آموختیم که در شرایط بحران راهی جز پناه بردن به آموزشهای الکترونیکی و مجازی وجود ندارد به همین دلیل بود که برنامه ریزان و معلمان رویکردهای جدید در آموزشها را اتخاذ کردند.
کمرئی ادامه داد: اکنون شبیه سازها، فرصت یادگیری را به وجود میآورند تا به تدریج فراگیرنده به ویژگیهای مدل مفهومی موضوع یادگیری پی ببرد و باید ازاین قابلیتها در نظام آموزشی به ویژه در دروس عملی و آزمایشگاهی از آنها بهره گرفت. همینطور نرم افزارها، موقعیت مناسبی را به وجود میآورند و آزمایشگاه مجازی را به جزئی تفکیک ناپذیر از سیستم آموزشی تبدیل میکنند.
وی گفت: خوشبختانه در این رویداد علمی موقعیت فضای مجازی فرصتی را فراهم آورد تا با ترکیب روشهای حضوری مسابقات آزمایشگاهی و ارزشیابیهای غیرحضوری راهبرد جدیدی در آموزش و یادگیری این درس تجربه شود.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: اگرچه آزمایشگاه مجازی، چالش هایی را نیز به دنبال دارد که باید برای مقابله و مواجهه با آن مدلهای بومی آزمایشگاههای مجازی را طراحی کرد تا متناسب با کتابهای درسی هرپایه و اهداف یادگیری در آن آزمایشگاه را به جزء ضروری و جدایی نشدنی از موقعیت یادگیری به ویژه در علوم پایه تبدیل کرد.
کمرئی گفت: امروز لازم است در حوزه فناوریهای آموزشی روشها و دستورالعملها را بر مبنای یافتههای علمی برای حل مسائل آموزشی اعم از طرحها، اجرا و ارزشیابیها در برنامههای آموزشی تنظیم وتدوین کنیم چراکه آموزشهای الکترونیکی تکمیل کننده آموزش است و گاه در شرایطی جایگزین آموزش اصلی میشود.
وی با بیان اینکه در شیوه آموزش مجازی نیازمند بازمهندسی فعالیتهای آموزشی و بازاندیشی در ماهیت یادگیری هستیم گفت: مزیت این آموزشها دراین است که متن صوت و تصویر و غیر ترکیب میشوند تا یادگیری را به حداکثر برسانند.
ارسال دیدگاه