حکیم‌زاده: شناسایی بازماندگان از تحصیل مهرماه شروع می‌شود

تهران (پانا) - معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت خوشبختانه امسال از نظر ثبت‌نام کلاس اولی‌ها شرایط بهتری از سال گذشته داریم، البته مصمم هستیم، برنامه شناسایی بازماندگان احتمالی را در همین مهرماه شروع کنیم.

کد مطلب: ۱۲۱۹۳۰۹
لینک کوتاه کپی شد
حکیم‌زاده: شناسایی بازماندگان از تحصیل مهرماه شروع می‌شود

رضوان حکیم‌زاده در اولین جلسه شورای مرکزی راهبران آموزشی و تربیتی به بحث «عدالت آموزشی، برابری یا تساوی» اشاره کرد و افزود: اگر ما امکانات یکسان و برابر را برای افراد در شرایط مختلف ایجاد کنیم، لزوما در مسیر برقراری عدالت نیستیم. بلکه مهم آن است که درک درستی از موقعیت افراد داشته باشیم و بیاندیشیم که برای هرکدام از مخاطبان چگونه شرایط بهتری را می‌توان فراهم کرد و برای کاهش فاصله‌ها باید به مناطق کمتر برخوردار توجه بیشتری شود.

وی با یادآوری اینکه رصد نتایج نظام تحصیلی ما بیانگر آن است که در خصوص ایجاد عدالت آموزشی به معنای برابری و برخورداری از فرصت‌های دسترسی و یادگیری شرایط مطلوبی نداریم اظهار داشت: در این فضا وجود افرادی که بتوانند شرایط موجود را بهبود ببخشند معنادار است و باید عملکرد راهبران آموزشی در این جهت ارزیابی شود.

حکیم زاده یکی از مراتب عدالت آموزشی را برابری در دسترسی آموزشی دانست و اینکه ما بدون تبعیض و در نظر گرفتن جنسیت، قومیت، طبقه اجتماعی و اقتصادی بتوانیم فرصت دسترسی یکسان را برای همه ایجاد کنیم که خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران در این زمینه دستاوردهای خوبی داشته است.

وی با بیان اینکه در نگاه وسیع‌تر به مقوله عدالت آموزشی، ابعاد برابری بسیار فراتر از صرف دسترسی است؛ تاکید کرد: برابری در راستای فراهم کردن فرصت دسترسی به آموزش به عنوان اولین شاخص عملکردی در نیل به عدالت آموزشی است و در این راستا گام‌های موثری برداشته شده است. بسیاری از جاماندگان از تحصیل با تلاش‌های راهبران آموزشی و تربیتی به مدارس بازگردانده شده اند و این فرصت فراهم شده که برای دختران و پسران از جهت ثبت نام در مدارس زمینه های برابری را فراهم کنیم. هرچند هنوز دختران بیشتر از پسران در معرض عدم دسترسی قرار دارند که بیشتر به دلایل اجتماعی فرهنگی در برخی مناطق محروم مرتبط است.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: خوشبختانه در سال‌های اخیر در راستای پوشش پیش دبستانی که به اعتقاد من کلید عدالت آموزشی است؛ اقدامات خوبی انجام شده است.

وی با تاکید بر اهمیت تحقق عدالت تربیتی و مغفول ماندن آن در نظام آموزشی گفت: اگر دانش آموزان وارد مدرسه شوند و امکانات خوبی هم داشته باشند؛ اما ما به عنوان معلم، مدیر و مربی تعامل منصفانه و بدون تبعیضی با همه دانش آموزان نداشته باشیم عدالت تربیتی محقق نخواهد شد.

دانش‌آموزان ضعیف نیازمند حمایت بیشتر

حکیم زاده در اولین جلسه شورای مرکزی راهبران آموزشی و تربیتی با حضور مجازی نماینده راهبران آموزشی و اعضای حوزه ستادی دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر ادامه داد: ادراک دانش آموزان از جو مدرسه بسیار مهم است. اینکه تا چه اندازه جو مدرسه را حمایتی می دانند و باوجود شرایط متفاوتی که دارند چه مقدار مورد پذیرش معلم واقع می شوند. نظام آموزش ما در این زمینه یک غفلت طولانی داشته است و توجه ما به عنوان معلم و مدیر بیشتر معطوف دانش آموزان قوی و به اصطلاح شاگرد اول، دوم، سوم ها است که شاید این دسته از دانش آموزان به دلیل شرایط خانوادگی مناسب یا انگیزه های شخصی نیاز چندانی هم به حمایت مدیر یا معلم نداشته باشند در حالیکه دانش آموزان ضعیف تر نیاز به حمایت و توجه بیشتری دارند.

وی اضافه کرد: اینگونه فاصله‌گذاری‌ها نه تنها عامل محرک برای سایر دانش‌آموزان نیست بلکه امید، خودباوری و خود پنداره مثبت را از دانش‌آموزان زیادی می‌گیرد و ما اگر به هر دانش آموز عادی خودباوری بالا ببخشیم و خودپنداره مثبتی در رابطه با توان یادگیری در او شکل دهیم قطعا می‌توانیم شاهد نتایج بهتری باشیم.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در ادامه با ذکر این مهم که راهبران آموزشی مهمترین عناصر کیفیت بخش در آموزش و پرورش مناطق محروم هستند گفت: نتایج پژوهش های میدانی در خصوص بحث اثر بخشی فعالیتهای راهبران نشان دهنده این واقعیت است که اقدامات و عملکرد ارزشمند راهبران عزیز نتایج بسیار خوبی دربر داشته است، ابعاد تاثیر راهبری آموزشی و تربیتی در سه جزء کیفیت آموزش معلم، ارتقای تربیت و بهبود یادگیری دانش‌آموزان باید پیگیری شود تا همه اقداماتی که ما انجام می‌دهیم منجر به بهبود وضعیت شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار