معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش در گفتوگو با پانا:
شیوع کرونا هیچ ارتباطی با بازگشایی مدارس ندارد
استفاده طولانیمدت از فضای مجازی بسیار آسیبرسان است/ استقبال از بازگشایی حضوری بالای ۸۰ درصد بوده است
تهران (پانا) - معاون ابتدایی وزیر آموزش و پرورش گفت با توجه به اینکه در زمان تعطیلی مدارس، پنج موج کرونا تجربه شد، میتوان نتیجه گرفت که شیوع کرونا هیچ ارتباطی با بازگشایی مدارس ندارد.
رضوان حکیمزاده در گفتوگو با پانا در خصوص استقبال از بازگشایی مدارس، اظهار کرد: «خوشبختانه توانستیم برای مناطق روستایی و عشایری مانند سال گذشته از اول مهرماه آموزشها را به صورت حضوری ارائه دهیم. طبیعتاً آن مدارس، مدارس کمجمعیتی هستند و سال گذشته نیز مشکلی درخصوص رعایت پروتکلهای بهداشتی نداشتیم.»
استقبال از بازگشایی حضوری بالای ۸۰ درصد بوده است
وی افزود: «در خصوص مناطق شهری هم براساس دستورالعمل بازگشایی که تدوین و ابلاغ شد، از مدارس خواسته شد که با توجه به شرایط مدرسه، تعداد دانشآموزان و فضایی که در اختیار دارند، مدل آموزشی خود را برای آموزش حضوری با کمک شورای مدرسه انتخاب کنند. خوشبختانه همه مدارس این کار را انجام دادند. طبق گزارشهایی که از استانها گرفتیم، استقبال از بازگشایی حضوری بالای ۸۰ درصد بوده و نسبت به سال گذشته که خانوادهها نگرانیهایی داشتند، امسال بسیار کمتر شده و همراهی بیشتری را از سوی خانوادهها داریم.»
معاون ابتدایی وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: «بازدیدهای منظم میدانی نیز داشتیم از جمله سفر به استان کرمانشاه؛ دانشآموزانی که در کرمانشاه با آنها صحبت کردم از بازگشایی مدارس بسیار خوشحال بودند.»
وی تأکید کرد: «مدرسه تنها مکان برای یادگیری مفاهیم درسی نیست بلکه دوستیابیها و ایجاد ارتباطات موثر و رشد اجتماعی دانشآموزان در بستر حضور در مدرسه اتفاق میافتد، بنابراین استقبال از حضور دانشآموزان بسیار زیاد بوده است.»
حکیمزاده اظهار کرد: «با توجه به اینکه در زمان تعطیلی مدارس، پنج موج کرونا را تجربه کردیم، میتوانیم نتیجه بگیریم که شیوع کرونا هیچ ارتباطی با بازگشایی مدارس ندارد. خوشبختانه از زمانی که مدارس بازگشایی شده گزارشی مبنی بر افزایش تعداد مبتلایان نداشتهایم. امیدواریم با همراهی خانوادهها و رسانه، فرصتهای بیشتری برای حضور دانشآموزان فراهم کنیم.»
وی ادامه داد: «از آنجایی که در دوره ابتدایی خصوصاً در کلاسهای اول و دوم، یادگیری موثر بسیار سخت است از همین جهت، نظامهای آموزشی پیشرو، که امکانات فناوری پیشرفتهای نیز داشتند، زودتر از ما کودکان را به مدرسه بازگرداندند و آموزش حضوری را شروع کردند. امیدوارم با رعایت دقیق پروتکلهای بهداشتی و اهتمامی که کادر مدرسه و خانواده دارند، بتوان فرصتهای بهتری برای یادگیری دانشآموزان فراهم کرد.»
مدرسه در مقایسه با بسیاری از مکانهایی که کودکان حضور پیدا میکنند، امنتر است
معاون ابتدایی وزیر آموزش و پرورش درباره نظارت بر نحوه رعایت دستورالعملهای بهداشتی نیز گفت: «تیمهای ما و وزارت بهداشت به صورت سرزده از مدارس بازدید میکنند که با گزارشات میدانی مشاهده کردیم که بچهها پروتکلهای بهداشتی را به صورت جدی رعایت میکنند. سن کودکی، سن یادگیری بسیاری از رفتارها از جمله سواد سلامت است و مدرسه در مقایسه با بسیاری از مکانهایی که کودکان ما حضور پیدا میکنند، امنتر است.»
بیشترین مهارتی که در آموزشهای مجازی تحتالشعاع قرار گرفته و دانشآموزان در آن ضعف دارند، نوشتن است
حکیمزاده ضمن اشاره به چالشهای آموزش در زمان شیوع ویروس کرونا، گفت: «درباره پیامدهای استفاده از فضای مجازی برای دانشآموزان خصوصاً در دوره ابتدایی دو منظر تربیتی و یادگیری قابل بحث است؛ در خصوص آموزش و یادگیری، بحث استفاده از فضای مجازی توسط نظام آموزشی ما و سایر نظامهای آموزشی که در دنیا بودند، یک انتخاب نبود بلکه یک اجبار بود. به طور طبیعی برای تداوم جریان آموزش ما ناگزیر بودیم که از بسترهای جایگزین استفاده کنیم تا جریان آموزش متوقف نشود. خاستگاه آموزش الکترونیکی، آموزش عالی و بزرگسالان بود یعنی قبل از شروع ویروس کرونا موضوع استفاده از بسترهای مجازی برای آموزش، امر رایجی بود و گسترش پیدا کرده بود اما عمدتاً در حوزه بزرگسالان و دانشگاهی اتفاق میافتاد و به دلیل ویژگیهای خاصی که تعلیم و تربیت دوره کودکی دارد، بسیاری از این بستر استفاده نمیکردند. به خصوص برای دوره اول ابتدایی به دلیل اینکه نتوانستند در فضای مجازی به صورتی که مناسب است، ارتباط رو در رو با معلم داشته باشند و نظارتی بر انجام تمرینهایی که مهارتهای لازم را در توسعه مهارت و سواد ایجاد میکنند را نیز نداشتند، دانشآموزان در این زمینه دچار مشکل شدند البته گزارشهای جهانی را نیز که رصد کردیم، به این موضوع به عنوان یک چالش جدی اشاره شده بود و طبق آمار بیشترین مهارتی که تحتالشعاع قرار گرفته و دانشآموزان در آن ضعف دارند، نوشتن است. به این دلیل که از طریق فضای مجازی نظارت معلم بر نحوه نوشتن، ممکن نیست.»
وی خاطرنشان کرد: «در خصوص میزان یادگیری هم در دوره ابتدایی، ما یک کار علمی انجام دادیم و نتایج ارزشیابی پایانی تحصیلی گذشته را با دو سال قبل از آن که دانشآموزان در شرایط کرونایی نبودند، مقایسه کردیم؛ این آمار نشان میدهد که دانشآموزان خصوصاً در بحث فارسی نسبت به دو سال گذشته دچار افت یادگیری شدند به این شکل که در ارزشیابی کیفی توصیفی شاهد بودیم که درصد دانشآموزانی که نتایج «خیلی خوب» گرفتند، تا ۱۰ درصد کاهش پیدا کرده و درصد دانشآموزانی که نتایج ارزشیابیشان «نیاز به تلاش» شده است، افزایش پیدا کرده است که این موضوع بسیار نگرانکننده است.»
بسیاری از دانشآموزان در مهارتهای خواندن و نوشتن دچار مشکل جدی هستند
حکیمزاده با بیان اینکه بسیاری از دانشآموزان خصوصاً دانشآموزان دوم و سوم در یادگیری حروف الفبا، مهارتهای خواندن و نوشتن دچار مشکل جدی هستند، افزود: «مهارتهای پایه سواد مثل خواندن و نوشتن مبنای یادگیریهای بعدی است و اگر دانشآموزان نتوانند مهارتهای زبانی را به خوبی فرابگیرند، نمیتوانند یادگیریهای بعدی را نیز به شکل قوی دنبال کنند.»
وی تصریح کرد: «در زمینه تربیت نیز دچار چالشها و خسارتهای جدی شدیم که از آموزش کمرنگتر نیست. تلاشهای زیادی انجام شد که بتوانیم در بستر فضای مجازی، فعالیتهای پرورشی را ادامه دهیم اما فعالیتهای پرورشی مستلزم حضور و تعامل دانشآموز در فضای تربیتی است.»
معاون ابتدایی وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: «حضور در فضای مجازی به عنوان یک آفت و آسیب برای کودکان مطرح میشود چون بسیاری از عادات ذهنی در کودکان ابتدایی شکل میگیرد. با وجود اینکه آموزش و پرورش تلاش کرد با پلتفرم شاد، فضای امنی را برای دانشآموزان فراهم کند اما در هر صورت استفاده طولانی مدت از فضای مجازی بسیار آسیبرسان است بنابراین در پساکرونا باید به جبران ضعفهای یادگیری دانشآموزان و آسیبهای تربیتی که به آنها وارد شده، توجه جدی داشته باشیم.»
ارسال دیدگاه