معاون آموزشی دبیرستان دخترانه آموزش و پرورش ملارد پاسخ داد:
چرا والدین خواستار بازگشت حضوری دانش آموزان به مدرسه هستند
ملارد(پانا) - عدم یادگیری مطالب و کسب نتایج ضعیف دانشآموزان در ارزشیابی، تداخل زمان کلاسهای مجازی فرزندان در خانواده، بوجود آمدن مشکلات رفتاری برای دانشآموزان در فضای مجازی، از جمله دلایلی است که والدین خواستار بازگشت دانشآموزان به مدرسه هستند.

حدود دو سال است که کرونا، میهمان کشور ما شده و هیاهو و نشاط در زنگ تفریح، جایش را به فضایی ساکت و نیمکتهای خالی داده است. دانشآموزان، معلمهایشان را از پشت صفحه گوشی همراه میبینند و از مزیتهای تدریس حضوری بیبهرهاند. از طرف دیگر تدریس در فضای مجازی همراه با چالشها و مشکلاتی است که خانوادهها را نگران کرده و هم اکنون منتظر بازشدن مدارس هستند.
معصومه اسدیان، یکی از فرهنگیان آموزش و پرورش ملارد است که ۲۳ سال سابقه آموزشی و معاونت دارد، چهار سال است که معاون آموزشی آموزشگاه عطیه دو است. دو بار معلم نمونه استان و دو بار هم معلم نمونه منطقه بوده، در جشنوارههای مختلف آموزشی و پرورشی نیز، دارای مقامهای کشوری، استانی و منطقهای است.
اسدیان در گفت و گو با پانا در مورد تفاوتهای تدریس حضوری و مجازی اظهار کرذ:«در تدریس حضوری تعامل بیشتری بین معلم و دانشآموز وجود دارد، درک و فهم دانشآموزان در رابطه با موضوعات درسی واقعیتر و ملموستر است. نظمدهی ذهنی مطالب برای معلم راحتتر است. اما تدریس در دنیای مجازی محدویتهایی دارد: مشکلات نرمافزاری و سختافزار، عدم دسترسی همه دانشآموزان به این نوع امکانات، محدویت زمانی دانشآموز در پاسخ به سوالات متعدد از جمله این محدودیتها است.»
وی در مورد این تفاوتها، ادامه داد:«در تدریس حضوری معلم میتواند از انواع روشهای مختلف تدریس استفاده کند، اما در تدریس مجازی این فرصت محدود است.»
این معلم نمونه استانی در پاسخ به مشکلاتی که دانشآموزان را در فضای مجازی تهدید میکند، بیان کرد: «عدم فرهنگسازی درست در زمینه استفاده از دنیای مجازی از طرف خانوادهها، غرق شدن دانشآموزان در برخی سایتها و عدم کنترل درست خانوادهها، گاهی عدم علم و آگاهی از چگونگی استفاده از این دنیای نامحدود مجازی، محدودیت باعث تخریبهای رفتاری فراوان شده است.»
اسدیان در مورد دلایل تمایل خانوادهها به آموزش حضوری و بازگشایی مدارس گفت:«مشکلات فراوان اقتصادی و نداشتن گوشی هوشمند مناسب، سرعت پایین اینترنت در ارسال و دریافت مطالب درسی، عدم انجام تکالیف درسی و ارسال به موقع آن برای معلم، عدم یادگیری مطالب و کسب نتایج ضعیف ارزشیابی توسط دانشآموز، تداخل زمان کلاسهای فرزندان یک خانواده، آشنا نبودن خانوادهها با فضای مجازی و بوجود آمدن مشکلات و آسیبهای اجتماعی در اثر استفادههای نامطلوب دانشآموزان از شبکههای مختلف اینترنتی باعث این گرایش شده است.»
وی در مورد اقداماتی که منجر به بازگشایی زودتر مدارس میشود، افزود:« اطلاعرسانی به موقع در خصوص واکسینه کردن دانشآموزان، فرهنگسازی درست به منظور رعایت دقیق تمام پروتکلهای بهداشتی و اطمینان به خانوادهها در زمینه فراهم رددن شرایط و امکانات بهداشتی باعث کنترل بیماری و در نتیجه بازگشایی سریعتر مدارس میشود.»
خبرنگار: سحر شیخی
ارسال دیدگاه