گالری گردی جمعه 12 شهریور با «سراب معکوس» و «انسان بودن»

تهران (پانا) - روز جمعه 12 شهریور ماه شاهد افتتاح چندین نمایشگاه هنری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی هستیم. همچنین تعدادی از نمایشگاه‌های پیشین نیز هنوز ادامه دارند.

کد مطلب: ۱۲۱۱۸۱۱
لینک کوتاه کپی شد
گالری گردی جمعه 12 شهریور با «سراب معکوس» و «انسان بودن»

گالری‌گردی از جمله عادت‌های فرهنگی هنری است که هنردوستان را برای تماشای هنر به گالری‌ها می‌کشاند، البته با پاندمی کووید19 این جریان فرهنگی هنری نیز همچون سینما و تئاتر رفتن، کمی به حاشیه کشیده شد اما گالری‌های آنلاین راه‌اندازی شدند تا تنور هنرهای تجسمی همچنان داغ بماند. جمعه‌ها، روز افتتاحیه نمایشگاه هنری و به ویژه هنرهای تجسمی به حساب می‌آید و حالا در دوران کرونا این روال کمی تغییر رویه داده و برخی به صورت آنلاین و برخی کلاً نمایشگاه‌هایشان را تعطیل کرده‌اند. در ادامه نمایشگاه های هنری که در دومین جمعه شهریورماه گشایش می‌یابند، بر می‌شمریم.

گالری مژده

گالری مژده نمایشگاه عکس «هستم، آن‌چه می‌بینم» با حضور ۲۵ هنرمند و کیوریتوری سهراب احمدی را عصر جمعه ۱۲ شهریور ماه افتتاح می‌کند. در این نمایشگاه آثاری از شهرام احمدزاده، آرمان استپانیان، مهدیه افشار، رامین حائری زاده، مجید حجتی، بابک حقی، هوفر حقیقی، سیامک زمردی مطلق، مریم زندی، سارا ساسانی، مهدی سحابی، مریم سعیدپور، احمد عالی، نازلی عباس‌پور، نازلی عباسی، فرشاد فرشته حکمت، محمد فرنود، پریسا فهامی، بابک کاظمی، مجید کورنگ بهشتی، عباس کیارستمی، وحید مومن‌زاده، مهران مهاجر، غزاله هدایت و آلفرد یعقوب زاده به تماشا درمی‌آید.

سهراب احمدی، منتقد هنری و کیوریتور نمایشگاه برای معرفی این مجموعه نوشته است: «اِگو و جهان پیرامون آن به گونه‌ای جدایی‌ناپذیر با یک‌دیگر پیوند دارند. این پیوند موجب می‌شود که ادراکات چندحسی در ارتباط با «در جهان بودگی» سوژه تعریف شود. نیروهای حسی - حرکتیِ «من» این ادراکات را از جهان بیرون احضار می‌کنند، اندیشه خارج از این جهان در هم تنیده و پیوسته وجود ندارد، بلکه در «آن» است. در این دنیا، دیدنی‌ها برای عکاس - ناظر اندیشه می‌سازند، او با منظوری ویژه می‌نگرد و با تردید افکندن در نگاهش، بین درونِ «من» و برون خط افق می‌سازد، این خط افق که در یک آن اتحاد من و جهان است در کنار تردید عکاس در دیده‌هایش موجب زایش تصویری اندیشه ورزانه می‌شود. بنابراین من مبدل به چیزی می‌شوم که می‌بینم.»

نمایشگاه «هستم، آن‌چه می‌بینم» تا ۲۳ شهریور دایر خواهد بود و علاقه‌مندان با رعایت تمامی قوانین بهداشتی و فاصله اجتماعی می‌توانند در گالری مژده به نشانی سعادت آباد، خیابان علامه شمالی، کوچه هجدهم شرقی، پلاک ۲۷ از این نمایشگاه دیدن کنند.

گالری زیرزمین دستان

نمایشگاه انفرادی آثار علیرضا رسول‌زاده با عنوان «سراب معکوس» از جمعه 12 شهریور به مدت یک هفته در گالری زیرزمین دستان به نشانی خیابان فرشته، خیابان بیدار شماره 6 گشایش می‌یابد.

گالری پروژه‌های آران

نمایشگاه انفرادی حجم‌های سارا توانا با عنوان «انسان بودن» جمعه 12 شهریور در گالری پروژه‌های آران افتتاح می شود.

نازیلا نوع بشری در استیتمنت این نمایشگاه نوشته است: «شخصیت های سارا توانا به نظر درموقعیت هایی به دام افتاده اند، محبوس در خیالبافی فرا واقعی و گرفتار در داستانی که نتیجه آن قبلاً نوشته شده است. شخصیت هایی که در چرخه های دور خود حرکت می کنند و همواره در معرض تهدید نیروهایی که قادر به درک آنها نیستند، قرار دارند.

هنرمند از پذیرفتن وضعیت پیچیده انسان به همان شکلی که هست، در همه لایه های تو در توی آن خودداری می کند و در پاسخ راه حل خود را ارایه می کند: نادیده گرفتن واقعیت و پذیرفتن کامل پوچی و سختی موقعیت. از طریق این پذیرش است که هنرمند خود را آزاد می کند: هیچ تراژدی وجود ندارد، هیچ راه حل ساده ای وجود ندارد، اما هنگامی که شروع به خندیدن می کنید، تسکین وجود دارد. شادی هایی که ریشه در حقارت دارد همواره بزرگترین شادی است.

این هیبریدهای افلیج، نا-دان و نا-بلد هستند، با این وجود آنها می خواهند بخشی از دایره زندگی باشند، در چرخه آن شرکت کنند، لباس و کفش بپوشند و به ضیافت بروند و در نهایت تأیید شوند. برای این نیم انسان- نیم غیرانسانهای پرشور، پوچ بودن موقعیت به خودی خود یک موقعیت است.

نهایتا تخیل هنرمند فضاهایی را ساخته و پرداخته می کند که پناهگاههایی امن برای فرار روح و روان از هرج و مرج و زشتی است: ایمن و شناور در قدرت تخیل بی حد و حصر بشریت.

تک تک قطعات این مجموعه ساخته دست هنرمند است و توجه دقیق او به جزئیات و زیبایی رنگ ها، انکار زشتی و پلشتی است است که ما در زندگی روزمره خود با آن محاصره شده ایم. در قدرت این فرم ها و در توازن آنها بلوغ هنرمندی دیده میشود که با خیره شدن به تاریکی نوید تسکین و امید به ادامه مسیر را می دهد.»

گالری پروژه‌های آران در خیابان نوفل لوشاتو کوچه لولاگر پلاک ۵ قرار دارد.

گالری اثر

نمایشگاه انفرادی نقاشی های علیرضا آدم بکان با عنوان «آداد» از جمعه این هفته در گالری اثر واقع در خیابان ایرانشهر، خیابان برفروشان شماره 16 برپا می‌شود.

گالری شیدایی

نمایشگاه گروهی هنرهای تجسمی «من از کجا» جمعه 12 شهریور در گالری شیدایی واقع در میدان هفتم تیر، میدان بهار شیراز، روبروی موزه عکسخانه شهر، پلاک ۱۴۹، واحد۱ افتتاح می شود.

علی اعتبار،عباس خنجر، میثم مختاری و معین معمار کاشانی هنرمندانی هستند که آثارشان درا ین نمایشگاه به نمایش در می‌آید.

گالری گل های داوودی

«هیمارت» عنوان نمایشگاه انفرادی نقاشی فریما منصوریان فرد است که فردا جمعه در گالری گل های داوودی گشایش می یابد.

این گالری در خیابان آیت الله طالقانی، بین حافظ و شهید نجات الهی، پلاک 263 قرار دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار