فرصت‌های گالری‌گردی دهم دی‌ماه در پایتخت

تهران (پانا) - علاوه بر 50 فرصت گالری گردی در پایتخت، نمایشگاهی از آثار منتخب پوستر ششمین جشنواره جهانی هنر مقاومت که با موضوع سردار شهید حاج قاسم سلیمانی خلق شده‌اند در قالب نمایشگاه «سردار سرافراز ایران» در ایوان انتظار میدان ولیعصر (عج) نیز قابل تماشا است.

کد مطلب: ۱۲۴۳۷۱۲
لینک کوتاه کپی شد
فرصت‌های گالری‌گردی دهم دی‌ماه در پایتخت

گالری‌گردی همچون از جمله عادت‌های فرهنگی هنری است که هنردوستان را برای تماشای هنر به گالری‌ها می‌کشاند، البته با پاندمی کووید19 این جریان فرهنگی هنری نیز همچون سینما و تئاتر رفتن، کمی به حاشیه کشیده شد اما گالری‌های آنلاین راه‌اندازی شدند تا تنور هنرهای تجسمی همچنان داغ بماند. اکثر افتتاحیه‌ نمایشگاه‌ها در گالری‌ها را در روز جمعه شاهد هستیم. در آدینه 10 دی ماه که همزمان با سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی نیز است، گالری محیطی میدان ولیعصر و همچنین دیوارنگاره این میدان با آثاری مدافع حرمی میزبان مردم است. دهم دی ماه 1400 نیز فرصت هایی برای گالری رفتن در پایتخت وجود دارد که تعدادی از آنها را در ادامه برمی‌شماریم.

تالار این/جا

نمایشگاه انفرادی عباس نسل شاملو با عنوان «پالیدن» از امروز در تالار این/جا به نشانی ﺧﯾﺎﺑﺎن کریمخان‌زند، خیابان میرزای‌شیرازی، شماره ۹۵ گشایش می‌یابد.

«پالیدن» کهن واژه‌ای است که کماکان در گویش روزمره‌ی اهالی بخش‌هایی از خراسان، به‎ویژه خطه‌ی زادگاه هنرمند، با مفهوم «کورمال‌کورمال و با دست به دنبال چیزی گشتن» شنیده می‌شود.

در استیتمنت این نمایشگاه آمده است: «نمایش حاضر منتخبی از آثار چند مجموعه‌ اخیر عباس نسل شاملو پیرامون سوژه‎ طبیعت یعنی «پس از بیگانگی» و «سرزمین بی خورشید» و مجموعه‎ ای نو از کنکاش‎ های ژرف در این سرزمین آشنا‎پندار اما غریب را در برمی‌گیرد؛ نقاشی‌ها و طراحی‌هایی که هنرمند حدود چهار سال پیش، در پی نقل‌مکان به طبیعت غنی و دیرینه‌ی گیلان شروع به خلق آن‌ها نمود.

عباس شاملو را سال‌هاست با نگاه خاصش به ژانر منظره‎نگاری می‌شناسیم. زمین‌های بازی و مناظر طبیعی ساکت و گرفته‌ای که فیگورهای کوچک و تنهای انسانی و حیوانی در پهنه‌شان سرگردان و بی‌پناه می‌نمایند. پالیدن سیر تغییر و تحول نگرش و گردش قلم نسل شاملو در سالهای اخیر را می‌نمایاند: فیگورهای انسانی از مناظر‌ هنرمند رخت بربسته‌اند و حال سازه‌های مصنوع مخروبه و متروکه و گاه صحنه‌های قاب گرفته‌ای که حس تماشای منظر از نگاه ناظری پشت پنجره‌ها را تداعی می‌کنند، تنها یادگار و یادآور حضور انسانی در طبیعتی زیبا اما سرد، نفوذناپذیر و خاکستری فام‌اند. همچنین چشم‌اندازهای مملو از شاخه‌های برهنه‌ی درختان و انبوه گیاهان خودرو اما بی‌سایه حکایت از غیاب سنگین قرص زرین خورشید دارند. دیگر ویژگی‎ برجسته‎ی این مجموعه آثار، مرجع و سیر تکوینی‌شان است: این مناظر آشنا‎پندار نه از روی عکس و نه از بازنمایی مناظر پیرامون که از سرچشمه‌ خیال او جوشیده و از پس لایه‌های پرشمار ساخت و تخریب - گاه طی ماه‌ها - به‌تدریج روی سطح تبلوریافته‌اند.

عباس نسل شاملو بی‌هیچ پیش‌طرح یا ایده‌ اولیه‌ای دست‌به‌کار خلق هر اثر می‌شود و با اتکا بر حافظه بصری، تجربه‌ی حسی مواجهه مستقیم با طبیعت و مهم‌تر از همه، نفس فرآیند نقاشانه پیش می‌رود. گویی قلم‌موی هنرمند مانند سرانگشتان دست پی‌درپی سطح را به دنبال کشف و بازآفرینی جوهره‌ی برخورد با طبیعت می‎پالد و می‌کاود. ازاین‌رو عنوان مجموعه اشاره به جستجویی جسمی-بساوایی، ذهنی و زیبایی‎شناختی در پی فرم و معناست. جستجوی آن ندانم چیستی که گویی همین نزدیکی است اما هر بار گریزان و دست‎نیافتی می‌نماید؛ حلقه‌ مفقوده‎ وصل میان طبیعت و انسان بیگانه و گم‌گشته‌ معاصر.»

گالری اُ

طبقه اول گالری اُ میزبان نمایشگاه انفرادی نقاشی و چیدمان سها کبیری با عنوان «تعلیق تن» و طبقه دوم این گالری میزبان نمایشگاه انفرادی نقاشی‌های ستاره گودرزی با عنوان «گذار» خواهد بود.

گالری اُ به نشانی خیابان سنایی، خیابان شاهین (خدری)، پلاک ۱۸ است و امروز عصر این دو نمایشگاه در گالری اُ گشایش می‌یابند.

گالری نگاه

نمایشگاه انفرادی نقاشی‌های علی اکبر صنعتی با عنوان «از موزه تا موزه؛ از کرمان تا تهران» عصر امروز جمعه 10 دی ماه در گالری نگاه به آدرس خیابان مطهری، خیابان جم (فجر)، خیابان غفاری، شماره 64 افتتاح می‌شود. این نمایشگاه تا 29 دی ماه برقرار خواهد بود.

گالری سیحون

«خفته در زمان» عنوان نمایشگاه انفرادی حجم‌های مهرانگیز شفیعی است که عصر جمعه 10 دی ماه در گالری سیحون به نشانی خیابان وزرا، کوچه چهارم، شماره ۱۱ گشایش می‌یابد.

گالری ویژه

گزیده‌ای از آثار محمد احصایی هنرمند نقاش باسابقه در قالب نمایشگاه «معماری حرف‌ها و کلمه‌ها» از ۵ تا ۱۷ دی ماه در گالری ویژه به نمایش در آمده است. این نمایشگاه مجموعه‌ای منتخب از آثار محمد احصایی است که توسط امراله فرهادی آردکپان، علیرضا مصطفی زاده ابراهیمی و مجید عباسی گردآوری و به صورت انحصاری بازنشر و در نگارخانه ویژه به نمایش گذاشته شده است.

نمایشگاه آثار منتخب محمد احصایی از روز یکشنبه ۵ دی ماه در نگارخانه ویژه برپا شد و تا ۱۷ دی ماه در این مکان دایر است. علاقه مندان برای بازدید از این نمایشگاه می‌توانند همه روزه از ساعت ۱۰ تا ۲۰ به خیابان خرمشهر، خیابان شهید عربعلی، خیابان سوم، ضلع جنوب غربی میدان سوم، پلاک ۵ نگارخانه ویژه مراجعه کنند.

گالری محیطی ایوان انتظار میدان ولیعصر (عج)

ایوان انتظار میدان حضرت ولیعصر (عج) به همت انجمن هنرهای تجسمی انقلاب و دفاع مقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح و همکاری معاونت فرهنگی و اجتماعی مترو تهران، میزبان نمایشگاه «سردار سرافراز ایران» شده است. در این نمایشگاه آثار منتخب پوستر ششمین جشنواره جهانی هنر مقاومت که با موضوع سردار شهید حاج قاسم سلیمانی خلق گردیده به نمایش درآمده است.

علاقه‌مندان جهت بازدید از این نمایشگاه می‌توانند از ۵ الی ۲۰ دی‌ به ایوان انتظار ایستگاه متروی میدان ولیعصر (عج) مراجعه کنند.

گالری خیال

«فرا نشین» عنوان تازه‌ترین نمایشگاه آثار مهدی فرخی است که جست‌وجوهای او را در یافتن نسبت‌های تازه میان فرم و محتوا در سنت نگارگری و رویکرد جدید در زیباشناسی این هنر اصیل و کهن بر اساس نگره‌های مفهومی و هستی‌شناختی نو و با یک رفتارشناسی نوآورانه و خلاقه را در گالری خیال موسسه صبا به نمایش گذاشته است.

این مجموعه شامل ۲۲ اثر از این هنرمند در ابعاد مختلف است که به گفته او «عبور از عناصر بصری تقدیس شده در نگارگری و تذهیب در نقشی جسورانه و متفاوت» است.

فرخی مجموعه ارائه شده را نقش جسورانه پنهان شده در قالب اصلی می‌داند که با حفظ حرکات دوار و در نظمی مستتر در هندسه‌ای نامتقارن اما هم جناس، فرمی را شکل می‌دهند که روایت تقدس در قالب تصویر است و می‌تواند جلوه‌ای از یک هویت فرامادی باشد.

مهدی فرخی سال‌هاست در حوزه نقاشی و نگارگری فعالیت داشته و تاکنون آثار خود را در قالب ۷ نمایشگاه انفرادی طی دو دهه در موزه‌های امام علی (ع)، رضا عباسی و آستان قدس رضوی و همچنین نگارخانه‌های رضوان و گویا به علاقمندان این هنر عرضه داشته است.

«فرا نشین» روز پنجشنبه ۹ دی‌ماه در گالری خیال مؤسسه فرهنگی هنری و پژوهشی صبا افتتاح شد و از تاریخ ۱۱ تا ۲۳ دی‌ به مدت ۲ هفته همه روزه به جز ایام تعطیل از ساعت ۱۰ الی ۱۶ برپا خواهد بود.

گالری ژاله

مجموعه آثار عاطفه محمدپور با عنوان «من رؤیا را زیسته‌ام» عصر جمعه دهم دی‌ در گالری ژاله افتتاح می‌شود.

عاطفه محمدپور در مجموعه «من رؤیا را زیسته‌ام» طرح‌های منظم و هندسی‌وار قطعات کوچک و بزرگ آئینه‌ها در کنار نقاشی آبستره را با رنگ سیاه و سفید تلفیق کرده است که نمایانگر ذهنیت رویاگونه او به دنیای اطرافش است را به مخاطب ارائه دهد.

در استیتمنت این نمایشگاه آمده است: «آینه پیوسته در هنر و معماری ایران نمادی از روشنایی، پاکی و صداقت بوده است و آئینه کاری ریشه در سنت‌های کهن ایرانی دارد. ترکیب فضای آبستره سیاه و سفید نقاشی‌ها با آینه فضایی رؤیا گونه را برایم تداعی می‌کند. گویی رؤیا برایم دریچه‌ای است که از درون آن تجربه‌های زیسته تلخ و شیرین خود را در این دوره از روزگار بازبینی و لبه‌های تیز و برنده آن را کمی نرم‌تر کنم. آینه‌ها هر آنچه بر ما گذشته را با صداقت تمام بازگو می‌کنند، دوباره به آینه نگاه کن..»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار