فرصت‌های گالری‌گردی در دومین آدینه مردادماه

تهران (پانا) - در روز جمعه 8 مردادماه، شاهد افتتاح چندین نمایشگاه هنری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی هستیم. همچنین تعدادی از نمایشگاه‌های پیشین نیز هنوز ادامه دارند.

کد مطلب: ۱۲۰۳۴۶۰
لینک کوتاه کپی شد
فرصت‌های گالری‌گردی در دومین آدینه مردادماه

گالری‌گردی از جمله عادت‌های فرهنگی هنری است که هنردوستان را برای تماشای هنر به گالری‌ها می‌کشاند، البته با پاندمی کووید19 این جریان فرهنگی هنری نیز همچون سینما و تئاتر رفتن، کمی به حاشیه کشیده شد اما گالری‌های آنلاین راه‌اندازی شدند تا تنور هنرهای تجسمی همچنان داغ بماند. اکثر افتتاحیه‌ نمایشگاه‌ها در گالری‌ها را در روز جمعه شاهد هستیم و دومین جمعه مردادماه نیز از این قاعده مستثنی نیست و فرصت هایی برای گالری رفتن در پایتخت وجود دارد که تعدادی از آنها را در ادامه برمی‌شمریم.

گالری اُ

نمایشگاه انفرادی شیرین حیدری‌نژاد با عنوان «گرگ و میش ماندن» روز جمعه 8 مردادماه در گالری شماره یک گالری اُ افتتاح می شود.

همچنین نمایشگاه انفرادی نقاشی و حجم مهسا کریمی با عنوان «تبار بی آرام» نیز در طبقه دوم گالری اُ در همین روز برپا می‌شود.

گالری اُ واقع در خیابان سنایی، خیابان شاهین (خدری)، پلاک 18 است و در روز جمعه ساعت 16 دو افتتاحیه در این گالری برگزار می شود.

گالری آ

نمایشگاه گروهی «شهربند» روز جمعه ۸ مرداد در گالری آ به نشانی میدان هفت‌تیر، بلوار کریم‌خان‌زند، ابتدای خیابان شهید عضدی (آبان جنوبی)، کوچه ارشد، شماره ۷ گشایش می یابد.

در این نمایشگاه آثاری از مرتضا آکوچکیان، فرناز باغبان، فرید بیان، وحید حسین پور، نوژن حق دوست، هوفر حقیقی، نوشین خدادادی، سوده داود، آتنا دشتی، هانیه دوامی، ابوالفضل رفیعی، مصطفی سلطانی، فاطمه طراح، مصطفی قربانی، زهرا قیاسی، مهزیار کبیری، مهسا کیالها، یونس گوکه، رضا مرادی، حورا میرزابزرگ، نیلوفر نادری و کاویان هازلی به نمایش درمی‌آید.

گالری نگر

نمایشگاه انفرادی نقاشی‌های صدف کباری با عنوان «تلاطم مرئی» از روز جمعه ۸ مردادماه برگزار می‌شود. در این نمایشگاه ۲۶ اثر به سبک آبستره برای تماشای مخاطبان به نمایش در می‌آید.

صدف کباری در مورد این نمایشگاه گفت: «طبیعت به معنای گسترده، جهان هستی و کل عالم فیزیکی را در بر می‌گیرد. مطالعه طبیعت از دیرباز بخش مهمی از علم بوده است. با اینکه انسان‌ها بخشی از طبیعت هستند اما فعالیت آنها اغلب به عنوان دسته‌ جداگانه‌ای از سایر پدیده‌های طبیعی در نظر گرفته می‌شود. شکی نیست که اغلب فعالیت‌ها و مداخله‌های بشر در طبیعت منجر به فجایع جبران ناپذیری شده است. بی مهری انسان نسبت به طبیعت و جانداران و نیز به یکدیگر و برهم زدن تعادل و توازن طبیعی از زمان‌های دور مشکلات فراوانی را به بار آورده است، زیبایی و شگفتی‌های زمین و آسمان، دریا و جنگل و … نگاه هنرمندان را به خود جلب کرده است و الهام بخش آنها در سرودن شعر و بازآفرینی آنها در نقاشی بوده است. به طوری که در دوران‌هایی ثبت جز به جز اشکال و یا پدیده‌های طبیعی اساس کار هنرمندان بوده است ولی به تدریج نوع نگاه آنها به طبیعت و اطراف تغییراتی در شیوه ثبت آثارشان به وجود آورد. به این معنی که با نگاه خاص خود به طبیعت، احساسی که در آنها برانگیخته می‌شد را به تصویر کشیدند و فجایعی که در طبیعت به وقوع می‌پیوست در قلم نقاشان جاری شد و آرام آرام برداشت‌های احساسی هنرمندان که گاهاً توازن و هماهنگی طبیعی خود را از دست داده بود جایگزین تصاویر موزون و بی عیب و نقص طبیعت شد.»

این هنرمند تصریح کرد: «جوهر نقاشی‌های من نگاه به طبیعت و آرامش و تلاطم‌های نهفته در آن است؛ به کلامی برداشت من از طبیعت است. بازی با رنگ‌ها این فرصت را برایم فراهم کرده که تا با نگاه کردن به طبیعت، بخش‌هایی از وجود خودم را اعم از احساسات مثبت و منفی، پیدا کرده و با آن همسو شوم. مانند تک درختی که برایم تنهایی انسان امروز است و یا رعد و برق که نماد خشونت و خشم انسان‌هاست. در واقع نقاشی‌های من که عمدتاً الهام گرفته از طبیعت است بیان ناگفتنی‌های من از طریق نقش و رنگ است. بازی با تیرگی و روشنی رنگ‌ها روشی انتزاعی است که به کار می‌گیرم تا آرامش یا تلاطم‌های وجود خود را به تصویر بکشم.»

وی در پایان تاکید کرد: «هدف من در به کارگیری فرم‌های انتزاعی و فضای آبستره همراه با استفاده از رنگ‌های تخت و گاهی بافت‌ها و رنگ‌های شفاف، بازتاب چگونگی رفتار انسان‌ها است که از دل این مفهوم به نوعی خودشناسی فردی دست یافته‌ام، به طوری که خود را در نقش‌ها و رنگ‌هایی که به کار برده‌ام دوباره باز می‌نگرم و دگرگونی و تحول انسان مدرن و ارتباط او با دیگر انسان‌ها و طبیعت را نمایش می‌دهم. بدیهی است که فعالیت حرفه‌ای من در زمینه معماری طی سال‌ها راهگشای من در نوع نگاهم به طبیعت و اطرافم بوده است و این دست مایه خلق آثار من است.»

علاقه مندان جهت بازدید از این نمایشگاه که با همکاری مؤسسه هنری سکو و گالری نگر برگزار می شود، می‌توانند از روز جمعه ۸ لغایت ۱۲ مردادماه از ساعت ۱۵ تا ۲۱ به گالری نگر واقع در زیر پل کریمخان، بین ایرانشهر و ماهشهر، پلاک ۱۵۴، طبقه اول مراجعه کنند.

تالار این/جا

نمایشگاه انفرادی نگار فرجیانی با عنوان «نسخه‌های مندرس» از روز جمعه در تالار این/جا به نشانی ﺧﯾﺎﺑﺎن کریمخان‌زند، خیابان میرزای‌شیرازی، شماره ۹۵ آغاز به کار می‌کند.

در استیتمنت این نمایشگاه آمده است: «با اعتقاد به این امر که اسناد تاریخی، هویت و شیوه‌ی تفکر مردمان هر سرزمین را در خود به همراه دارند در طول زمان تلاش بسیاری برای حفظ و مراقبت از آنچه از گذشته به یادگار مانده می شود. اسناد و میراث تاریخی در گذر زمان دائما با پدیده ی زوال، نابودی یا محو شدن و تغییر شکل دست و پنجه نرم می کنند.

تلاش برای پیشگیری و نگهداری از چیزهایی که زمانی زاده شده‌اند که به شکل طبیعی یا گاهی غیر طبیعی در مواجهه با گذر زمان فرسوده یا فنا شوند کار بسیار سخت و پیچیده ای است.

محافظت، نگهداری و محبوس نگهداشتن اشیا و کتب در ویترین موزه‌ها و گنجینه‌ها، آگاهی ما برای مقاومت در برابر میرایی و تخریب آن ها است; تخریب در برابر موریانه‌هایی که اگر به کتابخانه‌ای راه یابند یک شبه تمام برگه‌ها و تصاویر آنها را به تلی خاک تبدیل می کنند یا با جویده شدن آرام آرام تار و پود در هم تنیده‌ی پارچه‌ی ابریشمی و زر بافت ذره ذره‌ی آن را از هم می درند. راه پیدا کردن رطوبت به گنجینه‌ای تمام رنگ و لعاب اشیا را در خود حل می کند

گاهی آفات به جان بناها و باغ ها هم می‌افتند و به مرور زمان موجب تغییر فرم و ساختار و تخریب آن ها می شوند و جنگ ها هم که همیشه تهدید جدی برای میراث بشر بوده اند و سرعت این تخریب را بیشتر کرده اند.

در این مجموعه، بخشی از اسناد تاریخی را بازتولید کرده ام که با دخل و تصرف و خودخواسته دچار تغییر و تخریب در ساختار و فرم شده اند و بخشی دیگر ثبت و تصویر کردن آن زوالی است که بر سر اسناد و مدارک تاریخی و در گذر زمان افتاده است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار