پیوند مسجد و مدرسه

تهران(پانا)- اگر الگوهای پیونددهنده نماز، خانه، مدرسه و مسجد به دانش‌آموزان ارائه داده شود ،تقویت فعالیت‌های فرهنگی و نماز در بین دانش‌آموزان رخ می‌دهد.

کد مطلب: ۱۱۹۸۸۹۷
لینک کوتاه کپی شد
پیوند مسجد و مدرسه

جلسه ای با حضور طاهره پورمحمود، معاون پرورشی و تربیت بدنی آموزش و پرورش منطقه۱۷، حجت الاسلام حسینی ریاست امور مساجد منطقه ۱۷و کارشناسان حوزه پرورشی برگزار شد.
در این جلسه دو نهاد امور مساجد و آموزش و پرورش منطقه ۱۷ بررسی هایی در زمینه همکاری ها و تفاهم نامه ای برای پیشبرد اصولی اهداف این دو نهاد انجام شد.
پورمحمود ضمن عرض تقدیر و تشکر از حاضران جلسه هم اندیشی گفت: برای اولین بار در سال پیش رو توانستیم ارتباطی آسان خوب و ارزنده با امور مساجد را برقرار کنیم ان شاالله از نتایجی که در این جلسات به دست می‌آوریم دغدغه مندی و ساماندهی و همچنین کارشناسی کردن امور و مسائلی باشد که در فضای آموزش و پرورش و مساجد انجام می شود تا بتوانیم روز به روز مسیر تعالی جوانان و نوجوانان این مرز و بوم را هموارتر کنیم.

وی افزود: تعامل دو سویه مساجد و مدارس سبب می شود که از تمام امتیازات و امکانات هر دو محل برای ارتقاء سطح آموزش و پرورش دانش‌آموزان آینده‌ساز کشور استفاده کرد و همچنین استفاده از دانش آموزان برای کرسی های قرآنی مساجد محل خود فضا و زمینه‌ای را ایجاد می سازد تا دانش آموزان با اعتماد به نفس بیشتر در فضاهای عمومی تر و مراسمات بزرگتر به ایفای نقش‌های مهم در جامعه بپردازد.

پورمحمود گفت: نشست با خانواده‌های حافظین قرآن و الگوسازی از خانواده های قرآنی سبب می شود که بتوانیم انس با قرآن را در همه مراحل زندگی جوانان و خانواده‌های آنها گسترش دهیم، پیوند مدرسه و مسجد می تواند باعث شود ارتباط و انس دانش آموزان پس از مدرسه با پرورش و تربیت اسلامی و قرآنی قطع نشود و زمان و امکانات بیشتری را در اختیار آنها قرار دهد. انشاالله که با تفاهم نامه و طرح پیوند خانه، مدرسه و مسجد بتوانیم در راستای منویات مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب حرکت کنیم.

وی تصریح کرد: این جلسه با موضوع پیوند خانه، مدرسه و نماز یکی از نیازهای اصلی ما است تا در مقابل هجوم دشمن در عرصه‌های فرهنگی مختلف ایستادگی داشته باشیم و تاثیرپذیری دانش‌آموزان را از اقدامات دشمن کم کنیم.

پورمحمود با بیان اینکه نگاه صرفا اداری و تشکیلاتی به موضوع نماز کافی نیست، گفت: نیازمند ارائه الگوهای پیونددهنده خانه، نماز، مدرسه و مسجد هستیم، الگوهایی وجود دارد که باید از آن استفاده شود، باید در سطح آموزش و پرورش و از مجموعه‌های موثر حمایت کرد تا اقدام و فعالیت خوب را رقم زد.

پورمحمود اظهار کرد: توجه به نماز در مفهوم عام به عنوان ستون دین توجه بیشتر به امر نماز را می‌طلبد تا بیشتر به این امر در بخش دانش‌آموزی توجه شود، البته هرگونه ورودی به نظام تعلیم و تربیت باید با هماهنگی کامل و در چارچوب نظام‌مند انجام شود.
حجت الاسلام حسینی، در رابطه با تفاهم نامه میان اداره آموزش و پرورش منطقه ۱۷ و مرکز رسیدگی به امور مساجد-ناحیه شهید مصطفی خمینی (ره) گفت: در رابطه با مفاهیم موجود در تفاهم نامه، کرسی های تلاوت و تفسیر قرآن کریم هفته‌ای یک شب در مساجد محوری(مرحله اول) با استفاده از قاریان دانش آموز برتر منطقه برگزار خواهد شد.

وی افزود: تنوع در قاریان قرآن باعث تشویق و جذب دیگر دانش آموزان در این برنامه خواهد بود. همچنین از دیگر برنامه‌های ما طرح پیوند(مسجد و مدرسه) است که برگزاری جشن شکوفه ها(دانش آموزان کلاس اول)،جشن آغاز ماه مهر(دانش آموزان سایرکلاس ها)،برگزاری جشنواره(تقدیر از دانش آموزان برتر: علمی، اخلاقی و حجاب برتر(دختران) برگزاری مراسم تقدیر از معلمان و دبیران به‌مناسبت روز معلم.
مشاوره رایگان و برگزاری جلسات کارگاهی در مسجد و مدرسه نیز از دیگر برنامه های این تفاهم نامه است. در منطقه ۱۷، تعداد ۱۰۹ مسجد دارای ائمه جماعت است که از این تعداد ۱۳ مسجد محوری در منطقه با طرح (محله محور- مسجدپایه) با برنامه ریزی و انجام عملیات های مختلف در مناسبت‌های(مذهبی،انقلابی و ملی) در سطح محلات منطقه، انجام وظیفه خواهند کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار