جایگاه فیلم کوتاه در اکران (۱۱)

شرایط سخت است اما فیلمساز دغدغه‌مند به هر نحوی فیلمش را می‌سازد

مساعد شدن اکران برای فیلم کوتاه/ تجربه خوبی از اکران فیلمم در هنروتجربه داشتم/ فیلم کوتاه غایت ندارد اما..

تهران (پانا) - نوید صولتی کارگردان فیلم کوتاه معتقد است که شرایط برای ساخت فیلم کوتاه هیچوقت مساعد نبوده اما فیلمساز دغدغه‌مند به هر نحوی فیلمش را می‌سازد.

کد مطلب: ۱۱۹۸۷۴۲
لینک کوتاه کپی شد
شرایط سخت است اما فیلمساز دغدغه‌مند به هر نحوی فیلمش را می‌سازد

نوید صولتی کارگردان و فیلمساز جوان در گفت وگو با خبرنگار پانا درباره ارزیابی جایگاه فیلم کوتاه در سینمای ایران و اینکه آیا موفق بوده، بیان کرد: «چند سالی است که فیلم کوتاه توانسته با پتانسیل بالایی که دارد جای خود را در سینمای ایران تثبیت کند. هر ساله استقبال از جشنواره‌ها و اکران‌های فیلم کوتاه پر رونق‌تر از قبل می شود و این گواهی است بر قدرت، پتانسیل و جایگاه فیلم کوتاه در سینمای ایران که البته این جایگاه برای فیلم کوتاه کافی نیست و همان گونه که فیلم کوتاه همیشه در سینمای ایران پیشرو بوده، توقع می‌رود فیلم کوتاه جایگاهی بالاتر از حال حاضر و در شأن سینمای متفکر داشته باشد.»

وی درباره جایگاه مقبول سینمای کوتاه ایران در جهان نیز گفت: «خوشبختانه چند سالی است که اوضاع فیلم کوتاه ایران در عرصه‌های بین المللی بسیار خوب است. ما معولا هر سال در تمام فستیوال‌های مهم دنیا فیلم داریم و اتفاقا جایزه های مهم آن جشنواره ها را هم به دست می‌آوریم. به اعتقاد من، نگاه نو و استعدادهای نسل جدید فیلم کوتاه، جهان‌بینی همراه با به روز بودن در تکنیک‌های فیلمسازی و همچنین رسیدن به زبان جهانی (تصویری) باعث بهتر فهمیده شدن فیلم‌ها و درک درست از فیلم‌های کوتاه ایرانی در فستیوال‌های خارجی است.»

فیلمساز دغدغه‌مند به هر نحوی فیلمش را می‌سازد

صولتی که به تازگی فیلم کوتاه «جونده» را روی پرده سینماها اکران داشت، درباره شرایط ساخت فیلم کوتاه توضیح داد: «شرایط برای تولید فیلم همیشه سخت است. کسی آنقدر شیفته ما نیست که به بگوید «تو فقط بنویس و فیلم بساز، من همه شرایط را برایت مهیا می کنم!» معمولا من وقتی تصمیم به ساخت فیلم می‌گیرم، تمام اتفاقات دست به دست هم می‌دهند تا سخت‌ترین شرایط برای ساخت فیلم رقم بخورد اما معمولا بی‌اعتنا به شرایط شروع به پیش بردن خرده کارهای پیش تولید می‌کنم تا اینکه متوجه می‌شوم حجم زیادی از کارها پیش رفته و کم کم شرایط تولید روی روال افتاده است. به طور کلی شرایط هیچوقت خوب نبوده و نخواهد بود اما فیلمساز دغدغه‌مند به هر نحوی فیلمش را می‌سازد.

فیلم کوتاه غایت ندارد اما..

وی، حضور در جشنواره‌های داخلی و خارجی را غایت فیلمسازهای کوتاه ندانست و گفت: برای سینما، به ویژه فیلم کوتاه نمی‌توان غایتی متصور شد اما در شرایط امروز که متاسفانه فیلم کوتاه مارکت گسترده و همچنین شرایط نمایش عمومی روتینی ندارد، ناخودآگاه فستیوال‌ها برای فیلمسازها مهم می‌شوند، چراکه هم آنجا می‌توانند فیلم‌شان را نمایش دهند و هم شاید بتوانند در بعضی فستیوال‌ها که بازار معتبری دارند، پخش و فروش برای فیلم‌شان پیدا کنند. در مجموع نمی‌توان اهمیت فستیوال‌ها را در دیده شدن فیلم‌ها به ویژه فستیوال‌های الف کتمان کرد.

مساعد شدن اکران برای فیلم کوتاه

کارگردان فیلم کوتاه «جونده» در پاسخ به اینکه اگر شرایط به گونه‌ای رقم بخورد که اکران برای سینمای کوتاه هم مساعد شود، آیا کیفیت فدای کمّیت می‌شود یا خیر؟، گفت: به نظر من، این موضوع بستگی به سیاستگذاری‌های نمایش و اکران دارد. اگر فیلمی از پیش تولید تا مراحل پست پروداکشن از لحاظ فنی درست و کم نقص باشد، دیگر نمی‌توان گفت که کمّیت فدای کیفیت خواهد شد چراکه تمامی فیلم‌های قابل نمایش و اکران، دارای استانداردهای فنی خواهند بود اما اگر منظور شما فیلم‌هایی است که از لحاظ فنی در رده‌های پایین‌تری‌ قرار می‌گیرند، آنها را هم می‌توان اکران کرد اما با رده بندی‌های پایین‌تر نسبت به فیلم های الف، که مخاطب تکلیفش با فیلم‌ها مشخص باشد.

تجربه خوبی از اکران «جونده» در هنروتجربه داشتم

وی در این زمینه به اکران‌های موقتی مثل هنروتجربه برای فیلم کوتاه اشاره کرد و افزود: خوشبختانه هنر و تجربه در حال حاضر تنها جایی است که فیلم های کوتاه را اکران می‌کند و البته متاسفانه فقط هنر و تجربه است که فیلم‌های کوتاه را اکران می‌کند. «هنر و تجربه» برای اولین بار به سینمای کوتاه پیشنهاد اکران داد. قبل از آن، تنها بستری که مخاطبان می‌توانستند فیلم کوتاه ببینید در جشنواره‌ها بود و آن هم در مدت زمانی محدود مثلا ۶ یا ۷ روز و در ایام جشنواره.

صولتی در پایان گفت: هنر و تجربه این امکان را فراهم کرد تا مخاطبان فیلم کوتاه، هر روزی از سال بتوانند به تماشای فیلم کوتاه بنشینند. من تجربه خوبی از اکران فیلمم «جونده» در هنر و تجربه داشته‌ام و امیدوارم که هم مسئولان و هم فیلمسازان نه تنها برای ارتقای سینمای ایران بلکه برای فرهنگ این سرزمین، از هنر و تجربه حمایت کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار