نمایندگان مجلس دانش‌آموزی، سفیران آموزش رقابت سالم در مدارس هستند

تهران(پانا) - یکی از موضوعات اساسی در مدارس، جلوگیری از رقابت‌های رایج در کلاس‌های درس و تلاش در به رسمیت شناختن تفاوت های فردی دانش‌آموزان است و نمایندگان مجلس دانش‌آموزی، سفیران آموزش درست رقابت در مدارس هستند.

کد مطلب: ۱۱۹۸۲۵۴
لینک کوتاه کپی شد
نمایندگان مجلس دانش‌آموزی، سفیران آموزش رقابت سالم در مدارس هستند

در همین زمینه راشین صادقی؛ نماینده دهمین دوره مجلس دانش آموزی کشور در گفت و گو با پانا با موضوع رقابت سالم گفت: «قبل از هر چیز باید از عواقب رقابت ناسالم آگاه بود. هنگامی که رقابت ناسالم باشد، اشخاص دیگر نگران بهبود نتیجه کار و رسیدن به اهداف نیستند؛ بلکه برای ربودن کار از یکدیگر، رقابت می‌کنند؛ آنان سعی می‌کنند نفر اول باشند و سایرین را به هر قیمت و هر شیوه ای عقب‌تر از خود نگه دارند و گمراهشان کنند. همچنین در جامعه‌ای که رقابت ناسالم باشد، به تدریج مردم از اطلاعات برای شکست سایرین و بالابردن خود استفاده می‌کنند. اینگونه فرصت رشد از بقیه‌ افراد جامعه گرفته می‌شود. این رفتار نشان دهنده‌ اثر رقابت ناسالم در بین مردم یک جامعه است.»

نماینده مجلس دانش آموزی در ادامه به ریشه یابی رقابت های ناسالم تاکید و بیان کرد: «حس رقابت، در دوران تحصیل در انسان به نقطه اوج می‌رسد. دانش‌آموزان در این سنین خود را دائما با دیگران مقایسه می‌کنند. نداشتن اطلاعات کافی و عملکرد اشتباه در مواجهه با دانش آموزان سبب سوگیری این رقابت ها به سمت رقابت ناسالم و نهادینه شدن این شیوه‌ رقابت در آنان می شود. در چنین شرایطی؛ اگر دانش‌آموز بفهمد که دانش‌آموز دیگری از او قوی‌تر و مستعدتر است، ممکن است دلسرد شود و در جریان بسیاری از رقابت‌ها، بدون هیچ تلاشی صحنه را ترک کند و یا اینکه سعی کند با تخریب طرف مقابل و بزرگ نمایی عملکرد خود این کمبودها و کاستی ها را جبران کند.»

صادقی راهکار حل این مشکل که آسیب‌های اجتماعی را به دنبال دارد در آموزش و پرورش دید و گفت: «مسئولین و معلمان می‌توانند برای دانش‌آموز یک نمونه یا الگوی خوب باشند و شیوه درست رقابت را مستقیم و غیرمستقیم به دانش آموزان نشان دهند. مسئولین مدارس و معلمان همچنین می توانند، در مورد توقعات و انتظارات خودشان از یک دانش‌آموز خوب با دانش آموزان صحبت کنند و مرتبا این نکته که هر دانش آموز توانایی ها و ارزش‌هایی را مختص به خود دارد خاطرنشان کنند. نبود تبعیض در میان دانش آموزان و دائما نقد نکردن آنان و همچنین فراموش نکردن این نکته که در برخورد با دانش‌آموز نیازی نیست با بیان مداوم توانایی‌های سایرین، دانش آموز را تحقیر کنیم و زحمات آن‌ها را نادیده بگیریم، نیز از دیگر راه های جلوگیری از رقابت ناسالم در بین دانش آموزان است.»

این نماینده مجلس دانش آموزی کشور در نهایت به نقش نمایندگان مجلس دانش آموزی در آموزش رقابت سالم در هم‌سالان خود پرداخت و افزود: «ما نمایندگان مجلس دانش آموزی با عملکرد درست خود در آموزش رقابت سالم به سایر دانش‌آموزان نقشی اساسی داریم و می‌توانیم با آگاهی بخشی سایر دانش‌آموزان، جامعه را به سمت انجام درست کار گروهی و نقش آفرینی به شیوه‌ سالم جهت دهی کنیم.»

خبرنگار دانش آموز: آرمیتا رزاقیان

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار