نماینده مجلس دانش‌آموزی شهر تهران در گفت وگو با پانا مطرح کرد:

سند طرح ملی نماد چشم‌اندازی برای جامعه‌ای عاری از آسیب‌های اجتماعی است

تهران(پانا)- آرمیتا رزاقیان، نماینده دهمین دوره مجلس دانش‌آموزی، نمایندگان مجلس دانش‌آموزی را همیاران جامعه دانش‌آموزی عنوان کرد که باید مطالبه طرح نماد را در تمامی استان ها در دستور کار خود قرار دهند.

کد مطلب: ۱۱۹۷۷۳۳
لینک کوتاه کپی شد
سند طرح ملی نماد چشم‌اندازی برای جامعه‌ای عاری از آسیب‌های اجتماعی است

طرح نماد طرح نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان است. در این طرح معلمان، دانش آموزان و اولیاء با شرکت در دوره های آموزشی در برابر آسیب های اجتماعی توانمند می شوند. در همین راستا، آرمیتا رزاقیان؛ نماینده دهمین دوره مجلس دانش آموزی، سفیر آسیب های اجتماعی و همتای نماد در رابطه با اهمیت اجرای طرح نماد در مدارس با پانا به گفت و گو نشست.

وی با بیان اینکه تاثیرات ناشی از محیط پیرامون و خانواده بر ذهن و روان از جمله عوامل موثر در رشد فکری و اجتماعی افراد آنها است، گفت: افزایش مشغله های روزانه در خانواده ها و کمبود وقت و در نتیجه کم توجهی به دانش آموزان باعث شده است تا دانش آموزان نسبت به بسیاری از عوامل اطراف خود آسیب پذیر‌تر شوند.

رزاقیان با اشاره به اینکه بعضی از این آسیب‌ها، آسیب ‌های اجتماعی می باشند که به مفهوم مجموعه رفتارهایی است و به طریقی با انتظارهای مشترک اعضای یک جامعه سازگاری ندارد و بیشتر افراد آن را ناپسند و نادرست می‌دانند، بیان کرد: سند طرح ملی نماد جهت کنترل و پیشگیری از درگیری با آسیب های اجتماعی و رفتارهای پر خطر برای دانش آموزان، والدین و حتی معلمان و مسئولان طراحی و توسط مدارس اجرایی شده.

سفیر پیشگیری از آسیب های اجتماعی در ادامه به نحوه عملکرد طرح نماد پرداخت و بیان کرد: ما در اجرای سند «طرح نماد» چند بخش که عبارتند از: آموزش، غربالگری، مداخله مدرسه‌ای، تشخیص و درمان، مددکاری اجتماعی، اورژانس (فوریت‌های روانی-اجتماعی) و پیگیری و مراقبت را در دستور کار داریم. طرح نماد سندی برای حل مسائل در حوزه آسیب های اجتماعی در سه رأس مثلث تربیتی است و در آن آموزش های یکسان برای معلمان و مسئولین، اولیای دانش آموزان و خود دانش آموز در خصوص پیشگیری و کنترل آسیب های اجتماعی از طریق مشاوران مدارس توزیع می شود.

همتای طرح نماد در رابطه با عملکرد این طرح در فضای مجازی با توضیح اینکه در سال گذشته طرح ملی نماد سامانه دانش آموزی نماد یا نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان به آدرس namad.medu.ir را طراحی کرده که از طرف وزارت آموزش و پرورش، به منظور پیشگیری و کنترل آسیب های اجتماعی برای دانش آموزان راه اندازی شده است گفت: ورود به این سامانه برای تمامی کاربران سایت همگام آزاد است و کد کاربری و رمز عبور آن در اخیار دانش آموزان قرار گرفته است و دانش آموزان می توانند با ارائه توضیحات و مشکلات خود راهنمایی ها لازم را در خصوص مشکل پیش آمده دریافت کرده و درصورت نیاز تحت مراقبت و درمان قرار بگیرند.

نماینده دهمین دوره مجلس دانش آموزی؛ در پایان به نقش نمایندگان مجلس دانش آموزی در اطلاع رسانی و پیگیری این طرح اشاره کرد و افزود: ما به عنوان همیاران جامعه دانش آموزی می بایست مطالبه این طرح را در تمامی استان ها در دستور کار خود قرار دهیم؛ چرا که یکی از دغدغه های اصلی مجلس دانش آموزی سلامت روان و جلوگیری از آسیب های اجتماعی است.

*خبرنگار دانش آموز پانا؛ یگانه کوهنورد

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار