معیار یک مدرسه‌ خوب دانش‌آموزان آن هستند

زنجان (پانا) - این روزها ثبت نام دانش‌آموزان در مقاطع مختلف تحصیلی، یکی از مهم ترین دغدغه ها و مسائل والدین و مسئولان مدارس شده است. موضوعی که با توجه به ادامه شیوع کرونا، بار دیگر از حالت حضوری خارج شد و عمده دانش آموزان باید به صورت الکترونیکی ثبت نام کنند.

کد مطلب: ۱۱۸۷۴۲۴
لینک کوتاه کپی شد
معیار یک مدرسه‌ خوب دانش‌آموزان آن هستند

حسن مظفری، مدیر کل آموزش و پرورش استان زنجان در خصوص ثبت نام امسال دانش آموزان توضیحاتی به پانا ارائه داد که از نظر می گذرانید.

آقای مظفری ثبت نام سال تحصیلی جدید از چه تاریخی شروع شده و تا چه تاریخی ادامه خواهد داشت؟

ثبت نام‌ها از تاریخ ۱ خرداد شروع شده و تا زمانی ادامه خواهد داشت که هیچ دانش‌آموزی بدون ثبت نام نماند. ثبت نام کلاس‌های مقطع ابتدایی از اول خرداد شروع شده، ثبت نام کلاسهای دوره اول متوسطه از ۲۰ خرداد و ثبت نام کلاس‌های متوسطه دوم از اول تیرماه خواهد بود.

باتوجه به شرایط کرونا ثبت نام به صورت حضوری انجام می‌شود یا الکترونیکی؟

تمامی مدارس از اول خرداد آمادگی لازم برای ثبت نام را هم به صورت الکترونیکی و هم به صورت حضوری داشته‌اند و ثبت نام هم به صورت حضوری و هم به صورت الکترونیکی انجام می‌شود. ثبت نام در مقطع ابتدایی، خصوصا پایه‌ اول به صورت حضوری بوده و ثبت نام در بقیه‌ پایه‌ها به صورت الکترونیکی انجام خواهد شد و نیازی به حضور اولیا در مدارس نیست. به تمام مدارس اطلاع رسانی شده که در صورت ثبت نام حضوری، رعایت پروتکل‌های بهداشتی را داشته باشند. دانش آموزان انتقالی نیز می‌توانند به صورت الکترونیکی ثبت نام کنند.

آمار دانش‌آموزان واجد شرایط ثبت نام در پایه‌ اول دبستان چند نفر است و آیا کلاس کافی برای این تعداد پیش‌بینی و تعریف شده است؟

طبق اعلام اداره ثبت احوال ۲۲ هزار نفر دانش‌آموز در مقطع اول ابتدایی ثبت نام خواهند کرد. تعداد کلاس کافی برای این دانش‌آموزان در مدارس تعریف شده است. طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده سنجش هوش و بینایی دانش‌آموزان پایه‌ اول قبل از شروع سال تحصیلی جدید انجام خواهد شد.

شرایط دریافت شهریه یا هرگونه وجه کمک به مدرسه چگونه است؟

مدارس حق دریافت هیچگونه وجه نقدی را از دانش آموزان در ابتدای ثبت نام ندارند. مدارس غیر دولتی، مدارس خاص و مدارس هیئت امنایی می‌توانند در طول سال تحصیلی شهریه‌ دانش‌آموزان را دریافت کنند. مدارس عادی در صورت نیاز می‌توانند از دانش‌آموزان وجهی را با عنوان کمک به مدرسه به صورت اختیاری دریافت کنند. چرا که مدرسه هم در راستای تأمین منابع مالی و هم در راستای مدیریت و برنامه‌ریزی نیاز به مشارکت اولیا دارد.

آیا ثبت نام مدارس از شرایط قانونی خاصی برخوردار است؟

برای همه‌ مدیران دوره‌های آموزشی چگونگی ثبت‌نام دانش‌آموزان برگزار شده و همه‌ آنها با قوانین و شیوه‌های ثبت نام آشنا هستند.

شرایط جغرافیایی ثبت نام مدارس چگونه است؟

محدوده جغرافیایی ثبت نام برای همه مدارس مشخص شده است و ثبت نام طبق محدوده جغرافیایی مشخص شده انجام خواهد شد. مگر اینکه مدرسه‌ای ظرفیت مازاد بر محیط جغرافیایی خود داشته باشد که در این صورت می‌تواند از مناطق دیگر نیز دانش آموز ثبت نام کند. این زمانی اتفاق می‌افتد که ثبت‌نام دانش‌آموزان آن محدوده به صورت کامل انجام شده و هیچ فرد مدعی و یا شاکی وجود نداشته باشد. در این شرایط اولویت اول با فرزندان فرهنگیان، سپس کارکنان دولت و پس از آن افراد عادی خواهد بود.

اگر ظرفیت یک مدرسه طبق محدوده جغرافیایی پر شده باشد بقیه دانش آموزان چگونه باید تعیین تکلیف شوند؟

در صورتیکه محدوده‌ مدرسه قرار گرفته در محیط جغرافیایی ظرفیت کافی نداشته باشد، مابقی دانش‌آموزان به نزدیکترین مدرسه هدایت می‌شوند.

ثبت نام مدارس خاص چگونه انجام می‌شود؟

ثبت نام مدارس خاص طبق برنامه‌های اعلامی از طرف وزارت آموزش و پرورش کشور انجام می‌شود.

آیا در مقطع ابتدایی مدارس خاص داریم؟

در مقطع ابتدایی تیزهوشان و نمونه دولتی نداریم فقط مدارس شاهد داریم. در دوره‌ متوسطه اول فرزانگان و مدارس شاهد و در دوره‌ متوسطه‌ی دوم مدارس فرزانگان، نمونه دولتی و شاهد را داریم.

چرا اولیا برای ثبت نام مقطع ابتدایی و به خصوص پایه اول حتما باید در مدرسه حضور پیدا کنند ؟

چون ثبت نام در مقطع اول نیاز به کد رمز دارد، اولیا برای دریافت این کد رمز حتماً باید به مدارس مراجعه کنند.

از نظر شما معیارهای یک مدرسه خوب کدامند؟

معیارهای مدارس خوب در ابتدای امر اولیای مدرسه و معلمان هستند. فضای آموزشی مناسب و محیط خوب از اولویت‌های دیگر مدارس خوب هستند. وجود تجهیزات لازم و برنامه‌ریزی‌های صحیح از ملزومات دیگر یک مدرسه‌ خوب هستند و مهم‌تر از همه دانش‌آموزان خوب بهترین معیار یک مدرسه‌ خوب هستند. چراکه همه‌ این تجهیزات و برنامه‌ریزی‌ها و فضای آموزشی بدون داشتن دانش آموزان خوب بی‌معناست.

ملیکا وزیری: خبرنگار پانا

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار