چرا زیاد مریض می‌شویم

تهران (پانا) - عوامل زیادی در تضعیف سیستم ایمنی بدن و در نتیجه زیاد مریض شدن شما موثر هستند. مریض شدن زیاد می‌تواند به دلیل رعایت نکردن برخی نکات در زندگی روزانه باشد.

کد مطلب: ۱۱۷۸۷۶۵
لینک کوتاه کپی شد
چرا زیاد مریض می‌شویم

به‌گزارش نمناک، گاهی اوقات در دوره ای از زندگی قرار می گیرید که بیشتر از هر زمان دیگری بیمار می شوید و همین ممکن است تعجب شما را بر می‌انگیزد. که احتمالا سیستم ایمنی شما به دلایل مختلف و بدون آن که خودتان هم متوجه باشید در طولانی مدت ضعیف شده است و همین باعث می شود که بیشتر از قبل بیمار شوید. در این قسمت از بهداشت و سلامت نمناک قصد داریم علل مختلف زیاد مریض شدن را به شما معرفی کنیم.

تنهایی

تنهایی می تواند باعث استرس مزمن شود و سیستم ایمنی را تضعیف کند. طبق مطالعات انجام شده احساس تنهایی روی سطح قدرت ژنتیکی اثرگذار است و باعث افزایش ژن های ملتهب می شود و سلول هایی که پادتن و ایمنی ایجاد می کنند را کاهش می دهد. در نتیجه التهاب طولانی مدت یک مکانیسم کلیدی در ایجاد بیماری های مزمن، مخصوصاً بیماری هایی مثل سرطان است.

کاری که باید انجام دهید، این است که در مدت زمان طولانی تنها نباشید. ارتباطات اجتماعی خود را حفظ کنید و سعی کنید همیشه چند نفر را برای خود داشته باشید. به انسان های اطراف محبت کنید، آن ها را در آغوش بگیرید که در آغوش گرفتن دیگران به شدت استرس را می کاهد و قدرت سیستم ایمنی را افزایش می دهد.

نشستن دست‌ها

اگر فقط یک راهکار مفید برای جلوگیری از بیماری را بتوان اعلام کرد، شستن دست ها است. بسیاری از ما این کار را انجام نمی دهیم. مطالعات میکروبیولوژیک به این نتیجه رسیده است که 83 درصد از خانم ها بعد از دستشویی رفتن، دست های خود را می شویند و در مردان این عدد 74 درصد است اما جالب است بدانید که 95 درصد ما انسان ها به اندازه کافی برای شستن باکتری ها، دست های خود را خوب نمی شوییم.

پس باید تکنیک صحیح دست شستن را رعایت کنید. بعد از استفاده از دستشویی و قبل از خوردن و آماده کردن غذا یا هر زمانی که احساس کردید که دست هایتان کثیف است، حتما آن ها را شستشو دهید.

کمبود ویتامین دی

سطوح کافی ویتامین دی در بدن در برابر بیماری های مختلف از جمله سرطان مقاومت می کند. ویتامین دی می تواند از بدن شما در برابر سرماخوردگی و آنفولانزا هم محافظت کند. پس باید به سطح ویتامین دی بدن خود توجه کنید.

اگر ویتامین دی به اندازه کافی در بدن وجود نداشته باشد، احتمال بیماری های خود ایمنی افزایش پیدا می کند. 50 درصد افراد دنیا از کمبود ویتامین دی رنج می برند. معمولاً باید بعد از آزمایش از مکمل ویتامین دی مصرف کنید اما مراقب باشید که کمتر یا بیشتر از حدی که پزشک برایتان تجویز کرده، استفاده نکنید.

نشستن دست‌ها در مدت زمان طولانی

مطالعات نشان می دهد که فقط 5 درصد ما از روش صحیح شستن دست استفاده می کنیم. از هر سه نفر فقط یک نفر از صابون استفاده می کند و از هر 10 نفر، یک نفر کار درست را انجام می دهد.

پس باید مدت زمان شستن دست ها را در نظر داشته باشید. سازمان کنترل و پیشگیری از بیماری ها توصیه می کند که هر بار دستان خود را با آب و صابون به مدت 15 الی 20 ثانیه بشویید تا از بیماری های مختلف جلوگیری نمایید.

نخوابیدن به اندازه کافی

هنگامی که می خوابیم، بدن فرآیند های مختلفی را برای ترمیم و شارژ خودش انجام می دهد. یکی از آن ها این است که سیستم ایمنی را تقویت می کند. در طول خواب، بدن پروتئین های التهابی به نام سیتوکین تولید می کند که در برابر بیماری ها و سلول های بیماری زا مبارزه می کنند.

پس اگر به اندازه کافی چشمان خود را نبندید و نخوابید، سیستم ایمنی قوی در برابر بیماری هایی مثل آنفولانزا و سرماخوردگی نخواهید داشت. متخصصان پیشنهاد می کنند که جوانان یک خواب با کیفیت شبانه بین 7 الی 9 ساعت داشته باشند. اگر در خوابیدن مشکل دارید، حتماً به پزشک مراجعه کنید و راهکار بگیرید.

استفاده نکردن از ضدعفونی کننده دست در مغازه‌ها

مطالعات اخیر نشان می دهند که بیش از نیمی از کارت‌های خرید حامل باکتری‌هایی مثل باکتری ای.کولی هستند که عامل ایجاد اسهال، استفراغ و تب است. پس حتماً باید در بیرون از منزل از ضدعفونی کننده های دست استفاده کنید. بعد از اینکه ضدعفونی کننده را اسپری کردید، 20 ثانیه صبر کنید تا دست شما کاملا خشک شود و بعد به کارت ها و اجسام دیگر دست بزنید.

استرس مداوم

استرس مزمن؛ به شدت سیستم ایمنی را ضعیف می کند. هنگامی که استرس داشته باشید، مغز تولید هورمون کورتیزول و یا همان هورمون استرس را افزایش می دهد که در کار سلول های T که مسئول مبارزه با عفونت هستند، اختلال ایجاد می کند. در نتیجه شما بیش از همیشه به بیماری های مختلف از جمله عفونت های ویروسی و سرماخوردگی و آنفولانزا دچار می شوید.

در دنیای امروزی کاهش استرس کار راحتی نیست اما حتماً باید به سلامت جسمی و زندگی خود توجه کنید. ورزش منظم، راهی عالی برای از بین بردن استرس است. انجام تمرین‌های ریلکسیشن به شما کمک می کند. اگر احساس کردید که در هر حالتی استرس دارید، حتماً به یک مشاور مراجعه کنید.

تزریق نکردن واکسن آنفولانزا

انجام این کار بسیار ساده است. سازمان کنترل و پیشگیری از بیماری ها پیشنهاد می کند که همه جوانان هر ساله واکسن آنفولانزا بزنند تا خطر ابتلا به آنفولانزا که عامل ایجاد مشکلات جدی و مرگ آور مثل ذات الریه است را در خودشان کاهش دهند.

ورزش نکردن به اندازه کافی

طبق مطالعات انجام شده، زندگی بدون حرکت عاملی برای کاهش توانایی بدن در مبارزه با عفونت است. اگر شغل شما پشت میزی است، حتماً تا جایی که می توانید از جای خود بلند شوید، حرکت کنید و بین هر نیم ساعت نشستن کمی راه بروید.

حرکات منظم ورزشی داشته باشید. معمولاً توصیه می شود که هر هفته میانگین به اندازه 150 دقیقه فعالیت فیزیکی معمولی یا 75 دقیقه فعالیت فیزیکی شدید را به انجام برسانید.

زیاده روی در ورزش

سندروم ورزش زیاد یعنی مدام در حال تمرین کردن، بدون اینکه به بدن فرصتی برای استراحت و ریکاوری بدهید که قطعاً سیستم ایمنی را دچار مشکل می کند و برای بیماری هایی مثل کووید 19 هم خطرناک است.

استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی

وسایل حمل و نقل عمومی به دلیل آلودگی هایی که دارند، تاثیرات مخربی روی بدن شما و ابتلا به عفونت های تنفسی دارند و بهتر است تا جایی که می توانید استفاده از آن ها را کاهش دهید. بعد از اینکه از وسایل عمومی مثل اتوبوس و تاکسی پیاده شدید، حتما دستان خود را بشویید و از ضدعفونی کننده استفاده کنید.

مصرف زیاد قند و شکر

شکر باعث ایجاد التهاب می شود که همین التهاب گلبول های سفید را ضعیف می کند و سیستم ایمنی را دچار مشکل خواهد کرد. اکثر ما مصرف قند بالایی داریم. آقایان نباید در طول روز بیشتر از 36 گرم یا نه قاشق چای خوری شکر مصرف کنند.

خانم ها در طول روز نباید بیش از 24 گرم یا 6 قاشق چای خوری شکر مصرف کنند اما در کشورهایی مثل ایران، میانگین استفاده از شکر، 15 قاشق چای خوری است. پس تا جایی که می توانید مصرف کلوچه، کیک، سرلاک های فرآوری شده و نوشیدنی های شیرین را کاهش دهید و به جای آن از میوه و سبزیجات، ویتامین و مواد مغذی استفاده کنید.

اضافه وزن

چاقی می تواند سیستم ایمنی را ضعیف کند. چاقی و اضافه وزن از تولید پادتن ها و مبارزه با التهابات توسط گلبول های قرمز جلوگیری می کند. کاری که باید انجام دهید، این است که با مصرف رژیم غذایی سالم و متعادل، فعالیت بدنی و وزن خود را سالم نگه دارید.

مصرف زیاد آنتی بیوتیک

آنتی بیوتیک ها می توانند عفونت هایی که بر اثر باکتری ایجاد شده اند را بهبود ببخشند. البته روی ویروس هایی مثل سرماخوردگی و آنفولانزا خوب کار نمی کنند.

اگر در شرایط غیر ضروری برای عفونت های ویروسی به شدت آنتی بیوتیک مصرف کنید، احتمالاً بدن شما با آن ها مقابله می کند و سیستم ایمنی تضعیف می گردد. اگر پزشک برای شما آنتی بیوتیک تجویز نکرد، هرگز اصرار به انجام این کار نداشته باشید و خودتان هم بدون اجازه پزشک، از آنتی بیوتیک استفاده نکنید.

ننوشیدن آب به اندازه کافی

هنگامی که سن ما بالا می رود، بدن ما زودتر خشک و دهیدراته می شود و همین سیستم ایمنی را تضعیف می کند. کم آبی و خشکی بدن، مواد ضد میکروبی در بزاق دهان را محدود می کند و در نتیجه مبارزه خوبی با عفونت ها صورت نمی گیرد و کم آبی و خشکی باعث ایجاد بیماری می شود زیرا مواد مغذی و اکسیژن به سلول ها نمی رسند.

باکتری ها را از طریق ادرار دفع می کند و اگر این اتفاقات نیفتد، فرد به مشکلاتی مثل فشار خون یا دیگر بیماری ها دچار می شود. معمولاً سازمان های بهداشت جهانی توصیه می کنند که در طول روز به مدت 4 الی 6 لیوان آب نوشید.

تمیز نکردن موبایل

گوشی موبایل جرم و باکتری زیادی دارد. همانطور که می دانید باکتری های موجود در آن از باکتری های کاسه توالت بیشتر است. این موضوع توسط یک میکروبیولوژیست در دانشگاه آریزونا به اثبات رسیده است و توانسته است بیش از 100 هزار باکتری روی گوشی موبایل پیدا کند که تعداد بسیار بالایی است.

پس حتما یک بار در ماه با محلولی که 60 درصد از آب و 40 درصد از الکل تشکیل شده است، گوشی موبایل خود را ضد عفونی کنید. حتماً با یک پارچه مخصوص این کار را انجام دهید. هیچ ماده ضدعفونی کننده ای را روی موبایل اسپری نکنید زیرا خطرناک است.

لمس زیاد صورت

ویروس سرماخوردگی و آنفولانزا در سطوح تا هفت روز زنده می مانند. باز کردن در و گرفتن دستگیره و لمس صورت به شدت انتقال ویروس را افزایش می دهد. بنابراین هنگامی که بیرون از منزل هستید و به خانه برمی گردید، دستان خود را بشویید. اگر هم داخل منزل دستگیره ها را لمس کردید، هرگز دست تان را به صورت و مخصوصاً چشم، دهان و بینی نزنید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار