۴۶۰ راس کَل و بز بر اثر طاعون در کلاه قاضی اصفهان تلف شدند

اصفهان ( پانا) - سرپرست معاونت پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست اصفهان خبر داد ۴۶۰ راس کل و بز در ۹ ماه گذشته بر اثر ابتلا به طاعون نشخوارکنندگان کوچک (ppr) در منطقه حفاظت شده کلاه قاضی تلف شدند.

کد مطلب: ۱۱۲۸۹۳۷
لینک کوتاه کپی شد
۴۶۰ راس کَل و بز بر اثر طاعون در کلاه قاضی اصفهان تلف شدند

به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست اصفهان، حسین اکبری سرپرست معاونت پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست اصفهان با اشاره به آخرین وضعیت شیوع بیماری طاعون در پارک ملی کلاه قاضی، اظهار کرد: با وجود اقدامات سریع و همه جانبه برای مقابله و جلوگیری از گسترش بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک، از آغاز زمستان ۹۸ تا پایان تابستان ۹۹ در مدت ۹ ماه ۴۶۰ رأس کَل و بز وحشی در پارک ملی کلاه قاضی تلف شده است.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط کوهستانی، ارتفاعات یکپارچه، صخره‌ای و بسیار صعب‌العبور منطقه این احتمال وجود دارد که مواردی از تلفات نیز در حین عملیات و پایش زیستگاه‌ها کشف نشده باشد.

سرپرست معاونت پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست اصفهان با اشاره به این که طاعون نشخوارکنندگان کوچک (PPR) یک بیماری ویروسی مسری و خطرناک است، خاطرنشان کرد: وجود این بیماری برای اولین بار در زمستان ۱۳۹۸ در پارک ملی کلاه قاضی به اثبات رسید.

وی افزود: در پی رصد و گشت و کنترل نواحی زیستگاهی، اوایل دی‌ماه چند لاشه مشکوک از گونه کل و بز وحشی توسط محیط‌بانان این منطقه مشاهده شد و با اجرای شیوه‌نامه‌های پایش، پیشگیری و کنترل بیماری‌ها با همکاری کارشناسان اداره کل دامپزشکی استان از موارد مشکوک نمونه‌برداری شد که پس از انجام آزمایش‌ها، شیوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک را تأیید کردند و برای کنترل و مهار آن اقدامات همه جانبه‌ای شد.

اکبری با اشاره به روند فعالیت بیماری در منطقه کلاه قاضی، اظهار کرد: در موج اول بیماری، ارتفاعات غربی منطقه درگیر شد و در نتیجه اعمال سریع و مستمر دستورالعمل‌ها و تمهیدات بهداشتی برای کنترل و پیشگیری و همچنین با وجود فصل سرما و وابستگی کمتر حیات وحش به منابع آبی، از شدت بیماری و به ویژه میزان تلفات تا پایان زمستان کاسته شد.

وی اضافه کرد: با وجود همه اقدامات زیست محیطی و حفاظتی، همانطور که قابل پیش‌بینی بود در پی شروع بهار و آغاز فصل طولانی گرما که موجب جابجایی‌های سریع و حضور اجتناب‌ناپذیر و گروهی حیات وحش در آبشخورها می‌شد موج دوم ابتلا از خرداد ماه شکل گرفت و دامنه بیماری نیز به زیستگاه‌های مرکزی و شرقی گسترش یافت.

سرپرست معاونت پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست اصفهان گفت: با این حال اقدامات و تلاش‌های بی وقفه برای مبارزه و کنترل بیماری با همکاری و همیاری اداره کل دامپزشکی، علاقمندان، دامپزشکان و سازمان‌های مردم نهاد زیست محیطی ادامه یافت که شامل ضدعفونی کردن منظم و متناوب منابع آبی و آبشخورها، پایش مستمر و معدوم‌سازی بهداشتی لاشه‌ها، فعال نگه داشتن تمامی منابع آبی برای دسترسی بهینه حیات وحش به آب و توزیع بهتر جمعیت در سطح منطقه بوده است که تا حدودی از جابجایی، تراکم بالا و حضور گله‌ای با تعداد زیاد در آبشخورها و در مسیر کریدورها جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه برنامه‌ریزی در نحوه گشت و حفاظت منطقه و ممنوعیت ورود گردشگران نیز به جابجایی کمتر و پیشگیری از اختلاط حیات وحش در این منطقه کمک کرد، ادامه داد: پایش‌های میدانی و بررسی‌های تخصصی نشان می‌دهد شیوع بیماری در حال کنترل است و در حال حاضر تا حد قابل توجهی از شدت بیماری و میزان تلفات در سطح منطقه کاسته شده است، اما انتظار داریم همراه با ادامه اقدامات مداخله‌ای، سرد شدن هوا و بارش‌های پاییزی و شروع فصل سرما که به جابجایی حیات وحش و وابستگی کمتر آنها به منابع آبی منجر می‌شود به مهار بیماری کمک کند.

سرپرست معاونت پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست اصفهان درباره احتمال بروز طاعون در سایر زیستگاه‌ها و مناطق تحت مدیریت، گفت: با ابلاغ و اجرای به هنگام شیوه‌نامه‌های بهداشتی و پیشگیرانه و اتخاذ تمهیدات حفاظتی در سطح مناطق تحت مدیریت تاکنون به جز در پارک ملی کلاه قاضی و آن هم گونه کل و بز وحشی، این بیماری خطرناک در هیچ یک از مناطق تحت مدیریت استان اصفهان مشاهده نشده است.

اکبری، واکسیناسیون دام‌های اهلی در مناطق تحت مدیریت، جلوگیری از ورود گله‌های دام بدون تائید دامپزشکی و شناسایی نواحی پر خطر از جمله آبشخورهای مشترک دام و حیات وحش را در جلوگیری از شیوع طاعون از دام به حیات وحش مؤثر دانست و گفت: واکسینه کردن دام‌ها در برابر این بیماری از سوی ادارات دامپزشکی و مراقبت‌های مستمر و همکاری ادارات منابع طبیعی و بخشداری‌ها به منظور پیشگیری از شیوع این بیماری و بیماری‌های محتمل دیگر مشترک بین دام و حیات وحش مانند تب برفکی بسیار ضروری و تعیین کننده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار