مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی آموزش و پرورش در گفتوگو با پانا عنوان کرد:
جشنواره تجارب برتر تربیتی؛ بستری برای ارتقای کیفیت فرآیندهای تربیتی در نظام آموزشی/ تقدیر از ۳۶ اثر در مرحله نهایی سیزدهمین جشنواره
تهران (پانا) - مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی وزارت آموزش و پرورش، جشنواره تجارب برتر تربیتی را بستری برای ارتقای کیفیت آموزشی، تبادل دانش و همافزایی فرهنگیان دانست.

سمیه سادات ابراهیمی در گفتوگو با پانا به اهداف جشنواره تجارب برتر تربیتی اشاره کرد و گفت: «شناسایی و معرفی الگوهای موفق تربیتی، فراهمسازی زمینه تبادل تجربیات میان فعالان تربیتی، ایجاد انگیزه برای نوآوری و خلاقیت، مستندسازی و انتشار تجارب برتر و تقویت رویکرد مسئلهمحور در حل چالشهای تربیتی مدارس، از جمله اهداف اصلی این جشنواره است.»
وی در ادامه به تاریخچه این جشنواره اشاره کرد و افزود: «نخستین دوره جشنواره در سال ۱۳۸۹ آغاز شد و پس از میزبانی استانهای مختلف، اکنون به یک برند معتبر در شناسایی الگوهای برتر تربیتی تبدیل شده است.»
ابراهیمی با بیان اینکه سیزدهمین دوره این جشنواره با میزبانی استان زنجان در حال برگزاری است، محورها و شیوه اجرای آن را تشریح کرد و گفت: «این جشنواره در سه بخش تربیتی که در حوزههای تربیتی، مشاوره، پیشگیری از آسیبهای اجتماعی، فرهنگی، هنری و قرآنی است؛ بخش تجارب ماندگار در مستندسازی تجارب فرهنگیان بازنشسته و پیشکسوت که توسط خود همکار یا شناسایی و مصاحبه با همکاران بازنشستهای که دارای تجارب موفق و ارزشمند هستند، انجام میشود.»
ابراهیمی افزود: «در بخش بهروزرسانی ایدههای تربیتی، سعی بر این است که با در دسترس قرار دادن تجارب برتر سالهای گذشته، زمینه برای تحلیل و ارزیابی، آسیبشناسی راهحلهای موجود و تلفیق تجربیات مرتبط و مشابه و استخراج دانش موجود در تجربیات فراهم شود.»
وی در ادامه تأکید کرد: «همه فرهنگیان میتوانند با ارائه تجربیات ارزشمند خود بهصورت متن نوشتاری و فیلم و عکس و... به امور تربیتی ناحیه یا منطقه محل خدمت خود، طبق جدول زمانبندی مندرج در پوستر و شیوهنامه در این جشنواره شرکت کنند. فرهنگیان عزیز با عضویت در کانال کشوری از طریق لینک https://shad.ir/tajarobbartar میتوانند با ضوابط، چارچوب و قالببندی تنظیم و تدوین آثار آشنا شوند.»
مدیرکل پیشگیری از آسیبهای اجتماعی وزارت آموزش و پرورش افزود: «در مرحله کشوری جشنواره سال جاری، حدود ۷۲۰ اثر از سراسر کشور بررسی میشود که از این تعداد، حدود ۷۲ اثر به مرحله نهایی راه خواهند یافت و در نهایت، ۳۶ اثر برتر انتخاب و تقدیر میشوند.»
ابراهیمی ویژگیهای مهم آثار منتخب را نوآوری، قابلیت اجرا، مستندسازی دقیق و اثر بخشی در بهبود نظام آموزشی و تربیتی دانست و افزود: «این جشنواره، گامی مؤثر در جهت توسعه حرفهای فرهنگیان و ارتقای نظام تعلیم و تربیت است.»
ارسال دیدگاه