در چهارمین جلسه شورای تحول و نوسازی نظام آموزشی کشور؛
الزام سند تحول به سیاستگذاری مشخص در جذب، حفظ و ارزشیابی نیروی انسانی در آموزشوپرورش
تهران (پانا) - معاون برنامهریزی و توسعه منابع در چهارمین جلسه شورای تحول و نوسازی نظام آموزشی کشور تاکید کرد بر اساس سند تحول بنیادین ملزم به سیاستگذاریهای مشخصی در جذب، آمادهسازی، حفظ و ارتقا و نظارت و ارزشیابی نیروی انسانی هستیم.
به گزارش مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزشوپرورش، علی الهیار ترکمن در چهارمین جلسه شورای تحول و نوسازی نظام آموزشی کشور که در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد؛ ضمن ارائه گزارش تحلیلی بر وضعیت نیروی انسانی در وزارت آموزشوپرورش اظهار کرد: «معلم چه به لحاظ کیفی و چه به لحاظ کمی در آموزش نقش به سزایی دارد و جریانهای دانشآموزی متأثر از عوامل گوناگون نیازسنجی تعداد معلمان را تغییر میدهد.»
وی بابیان اینکه روند گذشته نشان میدهد که به تعداد معلمان متناسب با ورودی دانشآموزان توجه نشده، خاطرنشان کرد: «بهعنوانمثال در سال ۱۳۲۲ حدود ۲۶۵ هزار دانشآموز داشتهایم که در سقف خود در سال ۱۳۷۹ این تعداد به نزدیک ۱۸ میلیون دانشآموز رسیده است.»
معاون برنامهریزی و توسعه منابع گفت: «تا سال ۱۳۷۹ با افزایش جمعیت دانشآموزی، روند جذب نیروی انسانی نیز در آموزشوپرورش افزایشی بوده است اما از اوایل دهه ۸۰ نیروی انسانی آموزشوپرورش به سمت بازنشستگی رفته و جمعیت نیروی انسانی کاهشی شده است.»
الهیار ترکمن با اشاره به اینکه آموزشوپرورش متعهد است در مهرماه سال ۱۳۹۹ شرایط تحصیل برای ۱۲ میلیون و ۸۵۰ هزار دانشآموز در بخش دولتی را فراهم کند تصریح کرد: «برای تحقق این امر ۶۰۳ هزار نفر نیروی انسانی نیاز است.»
وی افزود: «عدم تناسب رشته و تحصیل، سن، جنسیت، توزیع نامتوازن نیروی انسانی و نارضایتی فرهنگیان به دلیل عدم موافقت با نقلوانتقال آنان از عوامل نابسامانی نیروی انسانی در آموزشوپرورش است.»
معاون برنامهریزی و توسعه منابع تصریح کرد: «تعدد قوانین و مقررات حاکم برجذب منابع انسانی در آموزشوپرورش دلیل اصلی نابسامانی نیروی انسانی در آموزشوپرورش است که مهمترین قانونی که مشکل ایجاد کرده قانون مصوب سال ۱۳۸۸ است که ۱۱ بار تعمیم و دامنه آن گسترش داده شده است.»
وی گفت: «قبل از این قانون استخدامهای خلاف رویه در آموزشوپرورش خیلی کم بوده است و بیشتر جذب از مسیر دانشسراها و مراکز تعلیم معلم بود اما از سال ۱۳۸۸ به بعد با توجه به قانون مصوب مجلس شرایط استخدام تغییر کرد.»
الهیار ترکمن با اشاره به مجوزهای مقطعی برای جذب نیروی انسانی از سال ۱۳۸۸ به بعد گفت: «بر اساس این مجوزها تعداد نیروی زن جذبشده درآموزشوپرورش بیشتر از نیاز بوده است که نشاندهنده این موضوع است که در این مجوزها به ترکیب جنسیتی و نیاز آموزشوپرورش اهمیت داده نشده است.»
معاون برنامهریزی و توسعه منابع تأکید کرد: «آموزشوپرورش بر اساس سند تحول بنیادین ملزم است که سیاستگذاریهای مشخصی در جذب، آمادهسازی، حفظ و ارتقاء و نظارت و ارزشیابی نیروی انسانی داشته باشد.»
تعریف معلم در طراز سند تحول بنیادین، تفکیک نیروها به تماموقت و پارهوقت، جذب نیرو بهجز مشاغل اداری از مسیر دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی، استفاده از ظرفیت مراکز علمی و دانشگاهها در تربیت دانشی معلمان آینده، ملاک قرار دادن نیاز سالانه به نیروی انسانی و صدور مجوز استخدامی بر اساس مصوبه جلسه ۸۸۶ شورای عالی آموزشوپرورش، جذب نیرو برای بوم متناسب با نیاز آموزشوپرورش و تعریف نرخ ماندگاری مشخص در مناطق آموزشی توسط وزارت آموزشوپرورش ازجمله پیشنهادها وزارت آموزشوپرورش در سیاستهای کلی جذب نیروی انسانی در این جلسه بود.
ارسال دیدگاه